Tillbaka till svenska Fidonet
English   Information   Debug  
PERL   0/457
PHP   0/45
POINTS   247/405
POLITICS   0/29554
POL_INC   0/14731
PSION   103
R20_ADMIN   1121
R20_AMATORRADIO   0/2
R20_BEST_OF_FIDONET   13
R20_CHAT   186/893
R20_DEPP   0/3
R20_DEV   399
R20_ECHO2   1379
R20_ECHOPRES   0/35
R20_ESTAT   0/719
R20_FIDONETPROG...
...RAM.MYPOINT
  0/2
R20_FIDONETPROGRAM   0/22
R20_FIDONET   0/248
R20_FILEFIND   0/24
R20_FILEFOUND   0/22
R20_HIFI   0/3
R20_INFO2   3218
R20_INTERNET   0/12940
R20_INTRESSE   0/60
R20_INTR_KOM   0/99
R20_KANDIDAT.CHAT   42
R20_KANDIDAT   28
R20_KOM_DEV   112
R20_KONTROLL   0/13270
R20_KORSET   0/18
R20_LOKALTRAFIK   0/24
R20_MODERATOR   0/1852
R20_NC   76
R20_NET200   245
R20_NETWORK.OTH...
...ERNETS
  0/13
R20_OPERATIVSYS...
...TEM.LINUX
  0/44
R20_PROGRAMVAROR   0/1
R20_REC2NEC   534
R20_SFOSM   0/340
R20_SF   0/108
R20_SPRAK.ENGLISH   0/1
R20_SQUISH   107
R20_TEST   2
R20_WORST_OF_FIDONET   12
RAR   0/9
RA_MULTI   106
RA_UTIL   0/162
REGCON.EUR   0/2056
REGCON   0/13
SCIENCE   0/1206
SF   0/239
SHAREWARE_SUPPORT   0/5146
SHAREWRE   0/14
SIMPSONS   0/169
STATS_OLD1   0/2539.065
STATS_OLD2   0/2530
STATS_OLD3   0/2395.095
STATS_OLD4   0/1692.25
SURVIVOR   0/495
SYSOPS_CORNER   0/3
SYSOP   0/84
TAGLINES   0/112
TEAMOS2   0/4530
TECH   0/2617
TEST.444   0/105
TRAPDOOR   0/19
TREK   0/755
TUB   0/290
UFO   0/40
UNIX   0/1316
USA_EURLINK   0/102
USR_MODEMS   0/1
VATICAN   0/2740
VIETNAM_VETS   0/14
VIRUS   0/378
VIRUS_INFO   0/201
VISUAL_BASIC   0/473
WHITEHOUSE   0/5187
WIN2000   0/101
WIN32   0/30
WIN95   0/4288
WIN95_OLD1   0/70272
WINDOWS   0/1517
WWB_SYSOP   0/419
WWB_TECH   0/810
ZCC-PUBLIC   0/1
ZEC   4

 
4DOS   0/134
ABORTION   0/7
ALASKA_CHAT   0/506
ALLFIX_FILE   0/1313
ALLFIX_FILE_OLD1   0/7997
ALT_DOS   0/152
AMATEUR_RADIO   0/1039
AMIGASALE   0/14
AMIGA   0/331
AMIGA_INT   0/1
AMIGA_PROG   0/20
AMIGA_SYSOP   0/26
ANIME   0/15
ARGUS   0/924
ASCII_ART   0/340
ASIAN_LINK   0/651
ASTRONOMY   0/417
AUDIO   0/92
AUTOMOBILE_RACING   0/105
BABYLON5   0/17862
BAG   135
BATPOWER   0/361
BBBS.ENGLISH   0/382
BBSLAW   0/109
BBS_ADS   1719/5290
BBS_INTERNET   0/507
BIBLE   0/3563
BINKD   0/1119
BINKLEY   0/215
BLUEWAVE   0/2173
CABLE_MODEMS   0/25
CBM   0/46
CDRECORD   0/66
CDROM   0/20
CLASSIC_COMPUTER   0/378
COMICS   0/15
CONSPRCY   0/899
COOKING   32896
COOKING_OLD1   0/24719
COOKING_OLD2   0/40862
COOKING_OLD3   0/37489
COOKING_OLD4   0/35496
COOKING_OLD5   9370
C_ECHO   0/189
C_PLUSPLUS   0/31
DIRTY_DOZEN   0/201
DOORGAMES   0/2056
DOS_INTERNET   0/196
duplikat   6002
ECHOLIST   0/18295
EC_SUPPORT   0/318
ELECTRONICS   0/359
ELEKTRONIK.GER   1534
ENET.LINGUISTIC   0/13
ENET.POLITICS   0/4
ENET.SOFT   0/11701
ENET.SYSOP   33903
ENET.TALKS   0/32
ENGLISH_TUTOR   0/2000
EVOLUTION   0/1335
FDECHO   0/217
FDN_ANNOUNCE   0/7068
FIDONEWS   24125
FIDONEWS_OLD1   0/49742
FIDONEWS_OLD2   0/35949
FIDONEWS_OLD3   0/30874
FIDONEWS_OLD4   0/37224
FIDO_SYSOP   12852
FIDO_UTIL   0/180
FILEFIND   0/209
FILEGATE   0/212
FILM   0/18
FNEWS_PUBLISH   4408
FN_SYSOP   41678
FN_SYSOP_OLD1   71952
FTP_FIDO   0/2
FTSC_PUBLIC   0/13599
FUNNY   0/4886
GENEALOGY.EUR   0/71
GET_INFO   105
GOLDED   0/408
HAM   0/16070
HOLYSMOKE   0/6791
HOT_SITES   0/1
HTMLEDIT   0/71
HUB203   466
HUB_100   264
HUB_400   39
HUMOR   0/29
IC   0/2851
INTERNET   0/424
INTERUSER   0/3
IP_CONNECT   719
JAMNNTPD   0/233
JAMTLAND   0/47
KATTY_KORNER   0/41
LAN   0/16
LINUX-USER   0/19
LINUXHELP   0/1155
LINUX   0/22092
LINUX_BBS   0/957
mail   18.68
mail_fore_ok   249
MENSA   0/341
MODERATOR   0/102
MONTE   0/992
MOSCOW_OKLAHOMA   0/1245
MUFFIN   0/783
MUSIC   0/321
N203_STAT   926
N203_SYSCHAT   313
NET203   321
NET204   69
NET_DEV   0/10
NORD.ADMIN   0/101
NORD.CHAT   0/2572
NORD.FIDONET   189
NORD.HARDWARE   0/28
NORD.KULTUR   0/114
NORD.PROG   0/32
NORD.SOFTWARE   0/88
NORD.TEKNIK   0/58
NORD   0/453
OCCULT_CHAT   0/93
OS2BBS   0/787
OS2DOSBBS   0/580
OS2HW   0/42
OS2INET   0/37
OS2LAN   0/134
OS2PROG   0/36
OS2REXX   0/113
OS2USER-L   207
OS2   0/4786
OSDEBATE   0/18996
PASCAL   0/490
Möte R20_CHAT, 893 texter
 lista första sista föregående nästa
Text 713, 174 rader
Skriven 2001-04-18 20:05:10 av Rickard Olsson (2:205/454.128)
    Kommentar till text 707 av Björn Felten (2:203/208)
Ärende: Kosmonautdagen år 2001 till minne av att:
=================================================
 BF>>> Flaggor som fladdrar i vinden på månen.

 RO>> Ståltråd.

 BF>    Nja. Det är alltså en ståltråd (e.dyl.) som får flaggan
 BF> att stå rakt ut. Och vissa av flaggans rörelser kan
 BF> naturligtvis härledas till astronautens viftande fram och
 BF> tillbaka när han försökte stoppa ner flaggpinnen i hållaren.
 BF> Men utöver det, så förekommer det faktiskt väldigt
 BF> naturtrogna "vindflaxningar". Kolla själv nästa gång du ser
 BF> sådana bilder.

Nu har jag kollat både stillbilder och videosnuttar och i inget fall rör sig
flaggan om inte en astronaut står och rycker i pinnen. Dessutom virvlar det
inte omkring nåt damm, vare sig flaggan verkar vaja i vinden eller inte. Om de
nu stod på jorden, inomhus, på en väl upplyst scen, som de här
konspirationsteoretikerna hävdar - var kom då den här påstådda vinden ifrån?
Kanske värmen från strålkastarna tvingade dem att ha stora fläktar? :-)

 BF>>> Baksidor av solbelysta föremål, som ändå
 BF>>> saknar den totala kontrast, som man kan förvänta sig, och
 BF>>> alltså på något märkligt vis är upplysta.

 RO>> Återsken från månytan.

 BF>    Månytan ger inte tillnärmelsevis så starkt återsken, att
 BF> det kan förklara de detaljrika baksidor man ser på mängder av
 BF> bilder. Särskilt inte när de förmodas ligga i skugga... :)

Även det här har jag kollat upp och jag glömde en annan stark ljuskälla.
Jorden, sedd från månen, ger över 60 ggr mer ljus än fullmånen ger här på
jorden. Men, vilket ett par enkla experiment som du själv kan upprepa bevisar,
så är det stor skillnad om man får med återskenet från ytan. Vad du menar med
skuggkommentaren nu sist vet jag inte riktigt, men på de bilder som
konspirationisterna brukar dra fram finns det starkt solbelyst månyta alldeles
intill de förment förmörkade astronauterna eller objekten. Se ett par exempel
på http://users.erols.com/igoddard/moon01.htm där de även har ett par enkla
experiment.


 BF>    Så lustigt. Under 5 miljarder år har det bara bildats ett
 BF> par mm damm på månens yta?

Det skiljer ju sig beroende på var på månytan man råkar befinna sig, men ja
(här tänkte jag dra en parallell med Mars yta, men det slog mig att du nog tror
att Viking sattes ner i Nevada). Innan månlandningen fanns det farhågor om att
hela landaren skulle begravas i månstoftet. Dessutom var inte raketstrålen
särskilt kraftig mot slutet - landaren hade ju redan bromsats ner långt
tidigare.

 RO>> respektive utan luft fanns det inget som kunde
 RO>> virvla dammet runt och upp på fötterna.

 BF>    Nu förstår jag inte riktigt vilka naturlagar du lutar dig
 BF> emot, men i min fysiska sinnevärld krävs det ingen luft för
 BF> att virvla upp damm.

Nu blev det spännande. Om du inte har luft, exakt vad ska dammet virvlas upp
av? Och hur ska det ta sig upp och ovanpå fötterna om inte luftvirvlarna för
det dit?

 RO>> Det åkte ut från landaren och ner igen, tämligen
 RO>> odramatiskt.

 BF>    Och den gyllene folien runt fötterna glänser, fullständigt
 BF> obesudlad av ett endaste litet månstoft. I Hasselbladarens
 BF> obarmhärtiga detaljrikedom borde man väl ändå kunna se
 BF> åtminstone lite smuts där?

Man borde nog ha sett MER smuts om allting hade tagit plats i en sandfylld
studio där folk springer omkring i en milt flaggviftande bris hela tiden...

 BF>    Men det rör ju sig ändå om sju ton (ett med månens
 BF> gravitation), som skall upp. Jämför med de gamla raketbilder
 BF> där man skickar upp bara några kilo skrot i luften.

Tja, du får ju gärna jämföra äpplen med mammutar, men jag har lite svårt att
förstå vitsen med det?

 BF> Och vad gäller avsaknaden av luft, så hade man naturligtvis med sig
 BF> tillräckligt med luft för att raketen skulle kunna fungera.

Här förstår jag inte ens vad du menar? Tror du att de hade stora lufttankar som
sprutade ut luft runt raketmotorns dysa eller att de eldade med ved i motorn?
Raketblandningen de använde (det här har jag kollat upp idag) bestod av två
högreaktiva ämnen som ger mycket liten synlig effekt, särskilt i vacuum. Det är
för övrigt ungefär samma blandning som de använder för att fejka rymdskyttelns
styrraketer.

 BF> solfläcksmaximum år 1969. Att under de förhållanden, som då
 BF> rådde, passera de van Allenbälten, som ligger mellan jorden
 BF> och månen, med endast någon millimeter metall som skydd, är
 BF> nog inget, som någon vetenskapman skulle våga sig på.

Tja, omkring två rem fick de i sig. Det är inte så farligt, särskilt som den
stråldosen kom under en och en halv timmes exponering. Den ligger ungefär 10
ggr unger de gränsvärden som finns idag för reaktorarbetare.

Mer detaljer finns på  http://www.badastronomy.com/bad/tv/foxapollo.html

 BF>    Detaljer om detta är ju, som man kan förstå, inte lätt att
 BF> få fram. Men vi kan väl börja med att påpeka, att det var
 BF> fråga om en provflygning. Varför beordrar man en "Nationens
 BF> Hjälte", näst intill pensionerad, att provflyga ett plan, när
 BF> man förmodligen har hundratals andra testpiloter att tillgå?

Det där har jag också kollat upp under dagen. Vi hade fel båda två. :-)

http://www.spacetoday.org/Questions/FirstMannedMission.html

Hero's end.
Seven years after his historic 1961 flight, Yuri Gagarin and co-pilot Vladimir
Seryogin were training for the spaceflight called Soyuz 3. They had just taken
off from a ground field in a MiG-15 training airplane on March 27, 1968, when
they were killed in a crash.

agarin, 34 years old when he died, (Pensionsfärdig? :-) was training for a
second space flight to include the first docking of two orbiting capsules.
Seryogin was a senior test pilot and decorated military hero who had flown more
than 200 aircraft combat missions during World War II. Vladimir Shatalov, now
head of cosmonaut training, replaced Gagarin on the future docking flight,
eventually piloting Soyuz 4 in 1969.

Ggarin and Seryogin may have received a bad weather forecast for their March 27
flight. The wind was extra gusty as they flew their MiG-15 at high speed
between two cloud layers at relatively low altitude. The MiG-15 was fitted with
two extra fuel tanks which may have made it less stable. There may have been
nearly a head-on collision. Marks on a pressure gauge showed the cockpit had
depressurized before the MiG-15 hit the ground.

Dangerous Proximity.
Apparently, a minute after Gagarin and Seryogin took off in their MiG-15, a
pair of faster MiG-21 jets took to the air, overtaking the smaller plane. They
were followed a minute later by a second MiG-15 whose pilot didn't see the
MiG-15 carrying Gagarin and Seryogin. The two planes were brought "in dangerous
proximity to each other" less than 1,640 feet apart, according to a team of
investigators in 1987.

Callsign 625.
The radio callsign of Gagarin's plane was 625. "One can conclude that 625 got
on the tail of 614 and was following it," the Soviet newspaper Pravda said.
"Finding itself in the trailing vortex of the aircraft in front, the plane
piloted by Gagarin and Seryogin got into a spin." The crew tried to stabilize
the plane but didn't have enough time to avoid the crash. The clouds probably
prevented the pilot from seeing the horizon. His maneuver to prevent dive and
spin while leveling off -- the downward deflection of the aileron on a dropping
wing to prevent the aircraft from going into a spin -- led to wing stall and
spin. The entire accident happened in a brief moment. Gagarin and Seryogin did
what they could to level off in bad weather but low altitude and lack of time
didn't allow them to prevent the crash, Moscow's Novosti Press Agency commented
in 1989.

A computer simulation of the crash by an official review commission re-enacted
the last stage of flight. The commission concluded, "The plane went into a spin
characterized by maximal energy loss. Subsequently it recovered from the spin
after which the aircraft ploughed into the ground." Either Gagarin's MiG-15
fell into the vortex wake of another aircraft or else it banked sharply to
avoid hitting another plane or an instrument probe, the computer simulation
showed.

ntoxication rumors.
fficial silence clouded the circumstances of Gagarin's death for two decades.
Rumors had included one in which the pilots were said to be intoxicated at the
time of the crash. A 1987 investigation uncovered air safety violations in the
1968 exercise, but, in 1989, Novosti said, "The commission's findings
unequivocally showed that careless flying or lack of discipline on the part of
the crew, as well as a ground-control negligent attitude or someone's malicious
intent, were ruled out as possible causes for the disaster." "The crew's
actions aimed at regaining level flight were correct in the highest degree,"
the investigation report noted. "The pilots retained their capacity for work to
the end of the flight, skillfully and efficiently piloting the aircraft."

---
 * Origin: Conned Apes (2:205/454.128)