Text 587, 416 rader
Skriven 1998-06-11 04:25:01 av Sigvard Lingh (2:206/141.8)
Ärende: Abonnemangsvillkor för Duocom
=====================================
Allmänna villkor för teleabonnemang. Gäller från 1 augusti 1994.
Tilläggsvillkor för Internet.
1. Inledning
1.1. På de villkor som anges i detta avtal har abonnenten rätt att
använda telenätet för att överföra telemeddelanden. På grund av
telenätets uppbyggnad kan viss utrustning och vissa tjänster
inte användas överallt i nätet.
1.2. Med "telenätet" avses det telenät som Telia disponerar, och
med "telemeddelanden" signaler för ljud, text, bild eller data
som får överföras via telenätet.
1.3. Överförs ett telemeddelande via ett telenät som en annan
teleoperatör disponerar, gäller förutom villkoren i detta avtal, den
andra teleoperatörens villkor i tillämpliga delar och i
förekommande fall även bestämmelserna i den internationella
telekonventionen.
1.4. Abonnenten får inte utan medgivande från Telia göra några
ingrepp i telenätet.
1.5. De allmänna villkoren gäller om inte annat avtalats.
2. Anslutningen till telenätet
2.1. Telia tillhandahåller anslutningen till telenätet i en
kopplingspunkt. Telia anger kopplingspunktens placering och
vidtar i övrigt begärd åtgärd enligt överenskommelse.
2.2. Abonnenten kan mot ett av Telia fastställt pris få
anslutningen flyttad.
2.3. Abonnenten skall svara för det utrymme samt den
elanslutning och elström som kan behövas för anslutningen hos
abonnenten.
2.4. Behöver Telia tillstånd för att anlägga eller underhålla
ledningar på enskild mark till abonnentens teleanläggning, kan
Telia begära att abonnenten utverkar sådant tillstånd utan
kostnad för Telia.
2.5. Anslutningen till telenätet får inte utnyttjas på ett sådant
sätt att avsevärda olägenheter uppstår för Telia eller någon
annan.
3. Abonnemangsavtalet
3.1. Avtalet upprättas skriftligen mellan Telia och en abonnent
som kan vara en fysisk eller juridisk person. Har avtalet ingåtts
muntligen skall abonnenten snarast bekräfta avtalet skriftligen
på den avtalsblankett som Telia översänder.
3.2. Telia får begära att abonnenten ställer säkerhet för avtalets
fullgörande om det finns befogad anledning att anta att
abonnenten inte kommer att betala sina teleräkningar i tid.
3.3. Abonnenten skall ange den adress som teleräkningar och
andra meddelanden skall skickas till. Har Telia skickat ett brev
till denna adress, anses brevet ha kommit fram till abonnenten
senast sju dagar efter avsändandet om det inte framstår som
sannolikt att brevet anlänt efter denna tidpunkt.
4. Överlåtelse av abonnemangsavtalet
4.1. Abonnenten får överlåta avtalet om Telia medger det.
Överlåtelsen och medgivandet skall ske skriftligen. För
överlåtelsen skall betalas ersättning till Telia utom i samband
med dödsfall när den avlidnes abonnemang överlåts till någon
som varaktigt sammanbott med den som avlidit.
4.2. Den frånträdande abonnenten är inte betalningsskyldig för
förpliktelser som uppkommer efter överlåtelsetidpunkten. Den
tillträdande abonnenten svarar solidariskt med den frånträdande
abonnenten för förpliktelser som var möjliga att känna till och
som uppkommit före denna tidpunkt.
5. Abonnentens betalningsansvar
5.1. För anslutningen till och användningen av telenätet, och för
de teletjänster som beställts från anslutningen, är abonnenten
skyldig att betala ersättning enligt vid var tid gällande prislista.
Upplysningar om priser lämnas av kundtjänst.
5.2. Överstiger abonnentens skuld till Telia ett fastställt
kreditbelopp är abonnenten skyldig att genast betala det
överskjutande beloppet om Telia begär det. Har inte annat
bestämts är kreditbeloppet 5.000 kronor för andra abonnenter än
företagsabonnenter.
5.3. Telia har rätt att ändra kreditbeloppet om det framstår som
motiverat efter en kreditprövning.
5.4. Abonnenten skall ersätta kostnader för bevakning och
indrivning av Telias fordran hos abonnenten eller annan som
också är betalningsskyldig för denna fordran.
6. Betalning av teleräkning
6.1. Den ersättning som abonnenten skall betala till Telia anges
på en teleräkning. Teleräkningen omfattar normalt en bestämd
tidsperiod. Telia har rätt att skicka en extra teleräkning när
abonnentens skuld uppgår till minst 1/3 av kreditbeloppet.
6.2. Teleräkningen förfaller till betalning den dag som anges på
räkningen. Förfallodagen infaller tidigast 30 dagar efter det att
Telia avsänt räkningen om annan förfallodag inte
överenskommits.
6.3. Teleräkningen skall betalas i svensk valuta till det bank-
eller postgirokonto som anges på räkningen. Betalningen anses
fullgjord när pengarna kommit in på kontot.
6.4. Betalas teleräkningen på annat sätt än med ett av Telia
översänt inbetalningskort skall räkningsnumret anges. Anges
inte räkningsnumret anses betalningen fullgjord när telia haft
skälig tid att avräkna betalningen mot teleräkningen. Skälig tid
är i regel inom en månad efter det att pengarna kommit in på
kontot.
6.5. Har inte betalningen fullgjorts senast på förfallodagen
skickar Telia en skriftlig betalningspåminnelse. Abonnenten är
skyldig att betala ersättning för betalningspåminnelsen enligt
lag.
6.6. Dröjsmålsränta utgår enligt räntelagen från förfallodagen till
dess betalningen fullgjorts.
6.7. Abonnenten skall så snart som möjligt meddela Telia om
teleräkningen anses felaktig. Sker detta inte inom skälig tid,
förlorar abonnenten rätten att göra invändning mot teleräkningen.
Skälig tid är i regel inom en månad efter räkningens förfallodag.
6.8. Har abonnenten i tid invänt mot teleräkningen och anfört en
saklig grund mot debiteringen, skall Telia medge anstånd med
betalning av det tvistiga beloppet. Medges anstånd utgår
dröjsmålsränta på den del av det tvistiga beloppet som
abonnenten är skyldig att betala.
7. Felavhjälpning
7.1. I avtalet ingår att Telia under ordinarie arbetstid avhjälper fel
i telenätet. Avhjälps ett fel på abonnentens begäran utanför
ordinarie arbetstid är abonnenten skyldig att betala ersättning
för felavhjälpningen om felavhjälpningen enbart avser
abonnentens anslutning och abonnenten informerats om detta i
förväg.
7.2. Har abonnenten anmält ett fel och visar det sig att felet
finns i utrustning som är kopplad till abonnentens anslutning, är
abonnenten skyldig att betala ersättning för felsökningen.
7.3. Vad som sägs om felavhjälpning gäller även vid fel i
fastighetsnät som tillhör annan än Telia, om Telia träffat särskilt
underhållsavtal för fastighetsnätet och abonnemangsavtalet
avser ett telefonabonnemang till permanentbostad.
8. Ansluten utrustning
8.1. Till telenätet får bara anslutas sådan utrustning som har
registrerats hos Telestyrelsen eller som får anslutas till allmänt
tillgängligt telenät.
8.2. Abonnenten skall på begäran ge Telia möjlighet att
undersöka utrustning som anslutits till telenätet om det finns
befogad anledning för en undersökning på grund av störningar i
telenätet eller antagande att utrustning anslutits i strid med
punkt 8.1.
8.3. Abonnenten är skyldig att omedelbart koppla ur utrustning
som stör teletrafiken.
9. Abonnentuppgifter
9.1. Telia tilldelar anslutningen ett abonnentnummer. Telia har
rätt att ändra numret av tekniska eller driftsmässiga skäl.
Abonnenten skall informeras i god tid om sådan ändring.
9.2. Har abonnentnumret ändrats av tekniska eller driftsmässiga
skäl, lämnas ett hänvisningsbesked under minst tre månader
om det inte finns särskilda tekniska hinder för det.
9.3. Telia får lämna ut namn, adress och abonnentnummer om
abonnenten inte begärt att uppgifterna skall skyddas.
10. Avdrag
10.1. Har anslutningen inte kunnat användas på grund av ett fel i
telenätet, har abonnenten rätt att få ett avdrag på teleräkningen i
förhållande till felets varaktighet räknat från den tidpunkt felet
anmälts till Telia. Avdrag görs med den del av
abonnemangspriset som enligt avtalet skulle ha utgått under
denna tid om annat inte anges i punkt 10.2 eller 10.3 eller har
reglerats genom ett serviceavtal.
10.2. Belopp som understiger 25 kronor under aktuell
räkningsperiod dras inte av.
10.3. Har felet varat minst - fem dagar i följd dras ett belopp av
som motsvarar abonnemangspriset för anslutningen under ett
kvartal,
- tio dagar i följd dras ett belopp av som motsvarar
abonnemangspriset för anslutningen under två kvartal,
- femton dagar i följd dras ett belopp av som motsvarar
abonnemangspriset för anslutningen under tre kvartal.
10.4. Öppnar inte Telia en ny eller flyttad anslutning den dag
som överenskommits, och beror förseningen på Telia, har
abonnenten rätt att få ett avdrag på teleräkningen med ett
belopp som motsvarar abonnemangspriset under ett kvartal.
10.5. Abonnenten har inte rätt till avdrag enligt punkt 10.3 eller
10.4, i den mån förlusten ersätts av skadestånd eller felet beror
på en händelse som inträffat utanför Telias kontroll och vars
följder inte skäligen kunnat undvikas eller övervinnas.
Arbetskonflikter och naturkatastrofer är exempel på händelser
som anses ligga utanför Telias kontroll. I dessa fall har dock
abonnenten rätt till avdrag i enlighet med punkt 10.1 och 10.2.
10.6. En begäran om avdrag skall framställas till Telia inom
skälig tid annars förlorar abonnenten sin rätt till avdrag. Skälig
tid är i normalfallet två månader efter det att felet avhjälpts eller
anslutningen skulle ha öppnats.
11. Skadestånd
11.1. Abonnenten har, med de begränsningar som anges i
avsnitt 12, rätt till ersättning för skada som Telia, eller någon för
vilken Telia svarar, förorsakat genom vårdslöshet.
11.2. Telia är inte skyldig att ersätta skada som orsakats av att
elektrisk ström kommit in på telenätet i samband med
blixtnedslag eller annan olyckshändelse om inte Telia åtagit sig
att utföra särskilda skyddsåtgärder.
11.3. Telia är inte skyldig att ersätta skada som orsakats av att
användningen av telenätet hindrats eller försvårats därför att en
åtgärd vidtagits som varit påkallad av tekniska,
underhållsmässiga eller driftsmässiga skäl. Sådana åtgärder
skall utföras skyndsamt och på ett sådant sätt att störningarna
begränsas.
11.4. Har utrustning anslutits i strid mot punkt 8.1, är
abonnenten ansvarig för den skada som därigenom uppkommer.
Detta gäller även registrerad utrustning som stör teletrafiken och
som abonnenten trots uppmaning inte omedelbart kopplat ur.
Abonnenten är dock fri från ansvar om han kan visa att han inte
varit vårdslös eller brustit i sin tillsyn över anslutningen.
11.5. Framställs inte krav på skadestånd inom skälig tid efter
det att skadan upptäckts eller borde ha upptäckts, förlorar
abonnenten rätten att göra kravet gällande. Skälig tid är i
normalfallet två månader.
12. Ansvarsbegränsning
12.1. För skada till följd av att - teleförbindelse avbrutits eller
varit felaktig, - telemeddelande uteblivit, expedierats oriktigt,
försenats eller störts, - uppgift om namn, nummer eller adress
varit felaktig utgår ersättning enbart för utgift som föranletts av
skadan. Ersättning utgår inte för indirekt skada, t.ex. förlorad
vinst, minskad produktion eller omsättning i rörelse, hinder att
uppfylla förpliktelse mot tredje man eller utebliven nytta av avtal.
12.2. Telias ansvar för skada är begränsat till 20.000 kronor om
inte skadan drabbat en konsument som använt anslutningen för
enskilt bruk.
12.3. Ansvarsbegränsningen gäller inte vid grov vårdslöshet.
13. Stängning
13.1. Telia får stänga anslutningen om
- en skriftlig bekräftelse enligt punkt 3.1. inte kommit in till Telia
senast 14 dagar efter det att anslutningen öppnats för trafik,
- abonnenten inte inom angiven tid ställt begärd säkerhet,
- abonnenten underlåtit att på begäran genast betala det belopp
som överstiger kreditbeloppet,
- utrustning anslutits i strid mot punkt 8.1,
- abonnenten trots tillsägelse inte kopplat ur utrustning som stör
telenätet,
- abonnenten trots påminnelse inte betalat teleräkningen inom
angiven tid,
- Telia inte medges möjlighet att undersöka utrustning som
anslutits till telenätet eller
- anslutningen använts så att avsevärda olägenheter uppstått för
Telia eller annan.
13.2. Abonnenten är skyldig att betala abonnemangspriset
under den tid anslutningen är stängd till dess att avtalet upphör.
Öppnas anslutningen åter för trafik är abonnenten skyldig att
betala en ersättning.
13.3. Rätt att stänga anslutningen föreligger inte om
abonnentens försummelse är av ringa betydelse eller om Telia
medgivit anstånd med betalningen.
14. Uppsägning av avtalet
14.1. Telia har rätt att säga upp avtalet med en månads
uppsägningstid om anslutningen stängts för trafik med stöd av
punkt 13.1, och i övriga fall, då skäl föreligger för en uppsägning,
med sex månaders uppsägningstid. Uppsägningen skall göras
skriftligen.
14.2. Har abonnenten sagt upp avtalet skriftligen stängs
anslutningen i regel enligt abonnentens önskemål. Vid muntlig
uppsägning stängs anslutningen tidigast sju dagar efter det att
uppsägningen skriftligen bekräftats av Telia. Kan anslutningen
inte stängas den dag som abonnenten önskat, skall
anslutningen stängas inom skälig tid, dock senast en månad
efter uppsägningen.
15. Ändring av abonnemangsvillkor
15.1. Telia har rätt att ändra dessa villkor tre månader efter det
att abonnenten skriftligen underrättats. Mindre omfattande
ändringar av villkoren samt ändringar av abonnemangspris och
samtalspris, får dock ske en månad efter det att ändringen
meddelats i ett rikstäckande medium. Övriga priser får ändras
genom att ändringen införs i prislistan.
Rättelse av teleräkning
är du missnöjd med din teleräkning kan du vända dig till
Kundtjänst tel 90 200 för privatpersoner och 90 400 för företag.
är du inte nöjd med det beslut som Kundtjänst fattat kan du
begära att beslutet omprövas. En begäran om omprövning skall
göras skriftligen och skickas till Kundtjänst i den Teleregion
som du tillhör. Tvist kan även prövas av allmän domstol
(tingsrätt) eller av allmänna reklamationsnämnden, som dock
inte prövar tvister som rör enbart underlag för teleräkningar.
Tilläggsvillkor för Internet
1. Allmänt För Telia Internet ISDN gäller Telias allmänna villkor
för teleabonnemang med följande ändringar och tillägg.
2. Omfattning
Telia Internet ISDN i Duocom, nedan kallad Tjänsten,
specificeras i vid var tid gällande produktbeskrivning. Därutöver
kan avtal om tilläggstjänster tecknas, vilka tillhandahålls mot
särskild avgift. Tjänsten förutsätter att kunden har nödvändig
utrustning som dator, ISDN-anslutning till datorn,
ISDN-abonnemang och programvaror.
3. Anslutning
Anslutningen till Tjänsten kan ske från valfritt telefonnummer.
För att få tillträde till Tjänsten erhåller kunden en
användaridentitet och ett lösenord.
4. E-postlåda
För att få tillträde till e-postlådan erhåller kunden en
användaridentitet och ett lösenord. För varje extra e-postlåda
(tilläggstjänst) erhåller kunden ytterligare en användaridentitet
och lösenord. Telia har rätt att av tekniska eller driftmässiga
skäl ändra kundens e-postadress. Lagringsutrymmet i
e-postlådan är begränsat till 5 megabyte. Kunden ansvarar för
att löpande tömma e-postlådan och Telia förbehåller sig rätten
att vid konstaterat överutnyttjande spärra e-postlådan för
inkommande post när tillgängligt utrymme saknas.
5. Ansvar och ansvarsbegränsning
Kunden är i förhållande till Telia ensam ansvarig för den
information som överförs samt för de varor och/eller tjänster som
erbjuds via Internet. Kunden är ansvarig för att eventuellt
nödvändiga tillstånd finns för att sprida, ta emot eller lagra
information. Telia ansvarar ej för innehållet i den information som
passerar genom anslutningen via Tjänsten och är inte
skadeståndsskyldigt för skada eller förlust i händelse av
fördröjning, avbrott, utebliven eller felaktig leverans av data eller
omständighet av liknande slag. Telia är inte heller
skadeståndsskyldigt om någon behörig eller obehörig gör
intrång i kundens eller annans datorresurs och skaffar tillgång
till, förstör eller förvanskar data eller information. Kunden får inte
använda tjänsten på ett sådant sätt att avsevärda olägenheter
uppstår för Telia eller någon annan. Kunden skall hålla Telia
skadelös för krav riktade från tredje man mot Telia p g a
användningen Tjänsten. Kunden har endast rätt till ersättning för
direkta kostnader Telia förorsakat genom fel eller försummelse.
Kunden har således inte rätt till ersättning för indirekta skador
såsom t.ex utebliven vinst eller förväntad besparing. Kunden har
inte heller rätt ersättning från Telia för skada orsakad av
registrerande instans för domännamn, t.ex genom förseningar i
ansökningsförfarandet eller avslag på ansökan.
6. Ansvar för koder m.m.
Kunden är ansvarig för att varje lösenord förvaras på ett
betryggande sätt så att obehöriga inte kan ta del av det. Telia
förutsätter att sökt domänadress och e-postadress i
förekommande fall följer den hos kunden internt fastställda
standarden för sådana adresser.
7. Avgifter och betalning
Kunden är skyldig att betala fasta och rörliga avgifter för
Tjänsten enligt vid var tid gällande prislista. Debitering av rörliga
avgifter sker för nyttjande av Tjänsten som är hänförligt till
kundens användaridentitet och lösenord. Betalning av rörliga
avgifter sker mot separat faktura. Kreditbedömning av kunden
kommer att utföras.
8. Kunduppgifter
Telia får lämna ut kunduppgifter och e-postadress om
abonnenten inte begärt att uppgifterna skall skyddas.
9. Ändringar av avtalsvillkor
Telia har rätt att ändra dessa villkor eller tjänstens omfattning tre
månader efter det att abonnenten skriftligen underrättats.
-------------------------------------------------------------------------------------
Sigvard
---
* Origin: Limbic system (2:206/141.8)
|