Tillbaka till svenska Fidonet
English   Information   Debug  
R20_ECHOPRES   0/35
R20_ESTAT   0/719
R20_FIDONETPROG...
...RAM.MYPOINT
  0/2
R20_FIDONETPROGRAM   0/22
R20_FIDONET   0/248
R20_FILEFIND   0/24
R20_FILEFOUND   0/22
R20_HIFI   0/3
R20_INFO2   3249
R20_INTERNET   0/12940
R20_INTRESSE   0/60
R20_INTR_KOM   0/99
R20_KANDIDAT.CHAT   42
R20_KANDIDAT   28
R20_KOM_DEV   112
R20_KONTROLL   0/13299
R20_KORSET   0/18
R20_LOKALTRAFIK   0/24
R20_MODERATOR   0/1852
R20_NC   76
R20_NET200   245
R20_NETWORK.OTH...
...ERNETS
  0/13
R20_OPERATIVSYS...
...TEM.LINUX
  0/44
R20_PROGRAMVAROR   0/1
R20_REC2NEC   534
R20_SFOSM   0/341
R20_SF   0/108
R20_SPRAK.ENGLISH   0/1
R20_SQUISH   107
R20_TEST   2
R20_WORST_OF_FIDONET   12
RAR   0/9
RA_MULTI   106
RA_UTIL   0/162
REGCON.EUR   0/2056
REGCON   0/13
SCIENCE   0/1206
SF   0/239
SHAREWARE_SUPPORT   0/5146
SHAREWRE   0/14
SIMPSONS   0/169
STATS_OLD1   0/2539.065
STATS_OLD2   0/2530
STATS_OLD3   0/2395.095
STATS_OLD4   0/1692.25
SURVIVOR   0/495
SYSOPS_CORNER   0/3
SYSOP   0/84
TAGLINES   0/112
TEAMOS2   0/4530
TECH   0/2617
TEST.444   0/105
TRAPDOOR   0/19
TREK   0/755
TUB   0/290
UFO   0/40
UNIX   0/1316
USA_EURLINK   0/102
USR_MODEMS   0/1
VATICAN   0/2740
VIETNAM_VETS   0/14
VIRUS   0/378
VIRUS_INFO   0/201
VISUAL_BASIC   0/473
WHITEHOUSE   0/5187
WIN2000   0/101
WIN32   0/30
WIN95   0/4289
WIN95_OLD1   0/70272
WINDOWS   0/1517
WWB_SYSOP   0/419
WWB_TECH   0/810
ZCC-PUBLIC   0/1
ZEC   4

 
4DOS   0/134
ABORTION   0/7
ALASKA_CHAT   0/506
ALLFIX_FILE   0/1313
ALLFIX_FILE_OLD1   0/7997
ALT_DOS   0/152
AMATEUR_RADIO   0/1039
AMIGASALE   0/14
AMIGA   0/331
AMIGA_INT   0/1
AMIGA_PROG   0/20
AMIGA_SYSOP   0/26
ANIME   0/15
ARGUS   0/924
ASCII_ART   0/340
ASIAN_LINK   0/651
ASTRONOMY   0/417
AUDIO   0/92
AUTOMOBILE_RACING   0/105
BABYLON5   0/17862
BAG   135
BATPOWER   0/361
BBBS.ENGLISH   0/382
BBSLAW   0/109
BBS_ADS   0/5290
BBS_INTERNET   0/507
BIBLE   0/3563
BINKD   0/1119
BINKLEY   0/215
BLUEWAVE   0/2173
CABLE_MODEMS   0/25
CBM   0/46
CDRECORD   0/66
CDROM   0/20
CLASSIC_COMPUTER   0/378
COMICS   0/15
CONSPRCY   0/899
COOKING   33421
COOKING_OLD1   0/24719
COOKING_OLD2   0/40862
COOKING_OLD3   0/37489
COOKING_OLD4   0/35496
COOKING_OLD5   9370
C_ECHO   0/189
C_PLUSPLUS   0/31
DIRTY_DOZEN   0/201
DOORGAMES   0/2065
DOS_INTERNET   0/196
duplikat   6002
ECHOLIST   0/18295
EC_SUPPORT   0/318
ELECTRONICS   0/359
ELEKTRONIK.GER   1534
ENET.LINGUISTIC   0/13
ENET.POLITICS   0/4
ENET.SOFT   0/11701
ENET.SYSOP   33945
ENET.TALKS   0/32
ENGLISH_TUTOR   0/2000
EVOLUTION   0/1335
FDECHO   0/217
FDN_ANNOUNCE   0/7068
FIDONEWS   24159
FIDONEWS_OLD1   0/49742
FIDONEWS_OLD2   0/35949
FIDONEWS_OLD3   0/30874
FIDONEWS_OLD4   0/37224
FIDO_SYSOP   12852
FIDO_UTIL   0/180
FILEFIND   0/209
FILEGATE   0/212
FILM   0/18
FNEWS_PUBLISH   4436
FN_SYSOP   41705
FN_SYSOP_OLD1   71952
FTP_FIDO   0/2
FTSC_PUBLIC   0/13611
FUNNY   0/4886
GENEALOGY.EUR   0/71
GET_INFO   105
GOLDED   0/408
HAM   0/16074
HOLYSMOKE   0/6791
HOT_SITES   0/1
HTMLEDIT   0/71
HUB203   466
HUB_100   264
HUB_400   39
HUMOR   0/29
IC   0/2851
INTERNET   0/424
INTERUSER   0/3
IP_CONNECT   719
JAMNNTPD   0/233
JAMTLAND   0/47
KATTY_KORNER   0/41
LAN   0/16
LINUX-USER   0/19
LINUXHELP   0/1155
LINUX   0/22112
LINUX_BBS   0/957
mail   18.68
mail_fore_ok   249
MENSA   0/341
MODERATOR   0/102
MONTE   0/992
MOSCOW_OKLAHOMA   0/1245
MUFFIN   0/783
MUSIC   0/321
N203_STAT   930
N203_SYSCHAT   313
NET203   321
NET204   69
NET_DEV   0/10
NORD.ADMIN   0/101
NORD.CHAT   0/2572
NORD.FIDONET   189
NORD.HARDWARE   0/28
NORD.KULTUR   0/114
NORD.PROG   0/32
NORD.SOFTWARE   0/88
NORD.TEKNIK   0/58
NORD   0/453
OCCULT_CHAT   0/93
OS2BBS   0/787
OS2DOSBBS   0/580
OS2HW   0/42
OS2INET   0/37
OS2LAN   0/134
OS2PROG   0/36
OS2REXX   0/113
OS2USER-L   207
OS2   0/4786
OSDEBATE   0/18996
PASCAL   0/490
PERL   0/457
PHP   0/45
POINTS   0/405
POLITICS   0/29554
POL_INC   0/14731
PSION   103
R20_ADMIN   1123
R20_AMATORRADIO   0/2
R20_BEST_OF_FIDONET   13
R20_CHAT   0/893
R20_DEPP   0/3
R20_DEV   399
R20_ECHO2   1379
Möte R20_INTERNET, 12940 texter
 lista första sista föregående nästa
Text 587, 416 rader
Skriven 1998-06-11 04:25:01 av Sigvard Lingh (2:206/141.8)
Ärende: Abonnemangsvillkor för Duocom
=====================================
Allmänna villkor för teleabonnemang. Gäller från 1 augusti 1994.
  Tilläggsvillkor för Internet.

  1. Inledning

  1.1. På de villkor som anges i detta avtal har abonnenten rätt att
  använda telenätet för att överföra telemeddelanden. På grund av
  telenätets uppbyggnad kan viss utrustning och vissa tjänster
  inte användas överallt i nätet.

  1.2. Med "telenätet" avses det telenät som Telia disponerar, och
  med "telemeddelanden" signaler för ljud, text, bild eller data
  som får överföras via telenätet.

  1.3. Överförs ett telemeddelande via ett telenät som en annan
  teleoperatör disponerar, gäller förutom villkoren i detta avtal, den
  andra teleoperatörens villkor i tillämpliga delar och i
  förekommande fall även bestämmelserna i den internationella
  telekonventionen.

  1.4. Abonnenten får inte utan medgivande från Telia göra några
  ingrepp i telenätet.

  1.5. De allmänna villkoren gäller om inte annat avtalats.

  2. Anslutningen till telenätet

  2.1. Telia tillhandahåller anslutningen till telenätet i en
  kopplingspunkt. Telia anger kopplingspunktens placering och
  vidtar i övrigt begärd åtgärd enligt överenskommelse.

  2.2. Abonnenten kan mot ett av Telia fastställt pris få
  anslutningen flyttad.

  2.3. Abonnenten skall svara för det utrymme samt den
  elanslutning och elström som kan behövas för anslutningen hos
  abonnenten.

  2.4. Behöver Telia tillstånd för att anlägga eller underhålla
  ledningar på enskild mark till abonnentens teleanläggning, kan
  Telia begära att abonnenten utverkar sådant tillstånd utan
  kostnad för Telia.

  2.5. Anslutningen till telenätet får inte utnyttjas på ett sådant
  sätt att avsevärda olägenheter uppstår för Telia eller någon
  annan.

  3. Abonnemangsavtalet

  3.1. Avtalet upprättas skriftligen mellan Telia och en abonnent
  som kan vara en fysisk eller juridisk person. Har avtalet ingåtts
  muntligen skall abonnenten snarast bekräfta avtalet skriftligen
  på den avtalsblankett som Telia översänder.

  3.2. Telia får begära att abonnenten ställer säkerhet för avtalets
  fullgörande om det finns befogad anledning att anta att
  abonnenten inte kommer att betala sina teleräkningar i tid.

  3.3. Abonnenten skall ange den adress som teleräkningar och
  andra meddelanden skall skickas till. Har Telia skickat ett brev
  till denna adress, anses brevet ha kommit fram till abonnenten
  senast sju dagar efter avsändandet om det inte framstår som
  sannolikt att brevet anlänt efter denna tidpunkt.

  4. Överlåtelse av abonnemangsavtalet

  4.1. Abonnenten får överlåta avtalet om Telia medger det.
  Överlåtelsen och medgivandet skall ske skriftligen. För
  överlåtelsen skall betalas ersättning till Telia utom i samband
  med dödsfall när den avlidnes abonnemang överlåts till någon
  som varaktigt sammanbott med den som avlidit.

  4.2. Den frånträdande abonnenten är inte betalningsskyldig för
  förpliktelser som uppkommer efter överlåtelsetidpunkten. Den
  tillträdande abonnenten svarar solidariskt med den frånträdande
  abonnenten för förpliktelser som var möjliga att känna till och
  som uppkommit före denna tidpunkt.

  5. Abonnentens betalningsansvar

  5.1. För anslutningen till och användningen av telenätet, och för
  de teletjänster som beställts från anslutningen, är abonnenten
  skyldig att betala ersättning enligt vid var tid gällande prislista.
  Upplysningar om priser lämnas av kundtjänst.

  5.2. Överstiger abonnentens skuld till Telia ett fastställt
  kreditbelopp är abonnenten skyldig att genast betala det
  överskjutande beloppet om Telia begär det. Har inte annat
  bestämts är kreditbeloppet 5.000 kronor för andra abonnenter än
  företagsabonnenter.

  5.3. Telia har rätt att ändra kreditbeloppet om det framstår som
  motiverat efter en kreditprövning.

  5.4. Abonnenten skall ersätta kostnader för bevakning och
  indrivning av Telias fordran hos abonnenten eller annan som
  också är betalningsskyldig för denna fordran.

  6. Betalning av teleräkning

  6.1. Den ersättning som abonnenten skall betala till Telia anges
  på en teleräkning. Teleräkningen omfattar normalt en bestämd
  tidsperiod. Telia har rätt att skicka en extra teleräkning när
  abonnentens skuld uppgår till minst 1/3 av kreditbeloppet.

  6.2. Teleräkningen förfaller till betalning den dag som anges på
  räkningen. Förfallodagen infaller tidigast 30 dagar efter det att
  Telia avsänt räkningen om annan förfallodag inte
  överenskommits.

  6.3. Teleräkningen skall betalas i svensk valuta till det bank-
  eller postgirokonto som anges på räkningen. Betalningen anses
  fullgjord när pengarna kommit in på kontot.

  6.4. Betalas teleräkningen på annat sätt än med ett av Telia
  översänt inbetalningskort skall räkningsnumret anges. Anges
  inte räkningsnumret anses betalningen fullgjord när telia haft
  skälig tid att avräkna betalningen mot teleräkningen. Skälig tid
  är i regel inom en månad efter det att pengarna kommit in på
  kontot.

  6.5. Har inte betalningen fullgjorts senast på förfallodagen
  skickar Telia en skriftlig betalningspåminnelse. Abonnenten är
  skyldig att betala ersättning för betalningspåminnelsen enligt
  lag.

  6.6. Dröjsmålsränta utgår enligt räntelagen från förfallodagen till
  dess betalningen fullgjorts.

  6.7. Abonnenten skall så snart som möjligt meddela Telia om
  teleräkningen anses felaktig. Sker detta inte inom skälig tid,
  förlorar abonnenten rätten att göra invändning mot teleräkningen.
  Skälig tid är i regel inom en månad efter räkningens förfallodag.

  6.8. Har abonnenten i tid invänt mot teleräkningen och anfört en
  saklig grund mot debiteringen, skall Telia medge anstånd med
  betalning av det tvistiga beloppet. Medges anstånd utgår
  dröjsmålsränta på den del av det tvistiga beloppet som
  abonnenten är skyldig att betala.

  7. Felavhjälpning

  7.1. I avtalet ingår att Telia under ordinarie arbetstid avhjälper fel
  i telenätet. Avhjälps ett fel på abonnentens begäran utanför
  ordinarie arbetstid är abonnenten skyldig att betala ersättning
  för felavhjälpningen om felavhjälpningen enbart avser
  abonnentens anslutning och abonnenten informerats om detta i
  förväg.

  7.2. Har abonnenten anmält ett fel och visar det sig att felet
  finns i utrustning som är kopplad till abonnentens anslutning, är
  abonnenten skyldig att betala ersättning för felsökningen.

  7.3. Vad som sägs om felavhjälpning gäller även vid fel i
  fastighetsnät som tillhör annan än Telia, om Telia träffat särskilt
  underhållsavtal för fastighetsnätet och abonnemangsavtalet
  avser ett telefonabonnemang till permanentbostad.

  8. Ansluten utrustning

  8.1. Till telenätet får bara anslutas sådan utrustning som har
  registrerats hos Telestyrelsen eller som får anslutas till allmänt
  tillgängligt telenät.

  8.2. Abonnenten skall på begäran ge Telia möjlighet att
  undersöka utrustning som anslutits till telenätet om det finns
  befogad anledning för en undersökning på grund av störningar i
  telenätet eller antagande att utrustning anslutits i strid med
  punkt 8.1.

  8.3. Abonnenten är skyldig att omedelbart koppla ur utrustning
  som stör teletrafiken.

  9. Abonnentuppgifter

  9.1. Telia tilldelar anslutningen ett abonnentnummer. Telia har
  rätt att ändra numret av tekniska eller driftsmässiga skäl.
  Abonnenten skall informeras i god tid om sådan ändring.

  9.2. Har abonnentnumret ändrats av tekniska eller driftsmässiga
  skäl, lämnas ett hänvisningsbesked under minst tre månader
  om det inte finns särskilda tekniska hinder för det.

  9.3. Telia får lämna ut namn, adress och abonnentnummer om
  abonnenten inte begärt att uppgifterna skall skyddas.

  10. Avdrag

  10.1. Har anslutningen inte kunnat användas på grund av ett fel i
  telenätet, har abonnenten rätt att få ett avdrag på teleräkningen i
  förhållande till felets varaktighet räknat från den tidpunkt felet
  anmälts till Telia. Avdrag görs med den del av
  abonnemangspriset som enligt avtalet skulle ha utgått under
  denna tid om annat inte anges i punkt 10.2 eller 10.3 eller har
  reglerats genom ett serviceavtal.

  10.2. Belopp som understiger 25 kronor under aktuell
  räkningsperiod dras inte av.

  10.3. Har felet varat minst - fem dagar i följd dras ett belopp av
  som motsvarar abonnemangspriset för anslutningen under ett
  kvartal,
  - tio dagar i följd dras ett belopp av som motsvarar
  abonnemangspriset för anslutningen under två kvartal,
  - femton dagar i följd dras ett belopp av som motsvarar
  abonnemangspriset för anslutningen under tre kvartal.

  10.4. Öppnar inte Telia en ny eller flyttad anslutning den dag
  som överenskommits, och beror förseningen på Telia, har
  abonnenten rätt att få ett avdrag på teleräkningen med ett
  belopp som motsvarar abonnemangspriset under ett kvartal.

  10.5. Abonnenten har inte rätt till avdrag enligt punkt 10.3 eller
  10.4, i den mån förlusten ersätts av skadestånd eller felet beror
  på en händelse som inträffat utanför Telias kontroll och vars
  följder inte skäligen kunnat undvikas eller övervinnas.
  Arbetskonflikter och naturkatastrofer är exempel på händelser
  som anses ligga utanför Telias kontroll. I dessa fall har dock
  abonnenten rätt till avdrag i enlighet med punkt 10.1 och 10.2.

  10.6. En begäran om avdrag skall framställas till Telia inom
  skälig tid annars förlorar abonnenten sin rätt till avdrag. Skälig
  tid är i normalfallet två månader efter det att felet avhjälpts eller
  anslutningen skulle ha öppnats.

  11. Skadestånd

  11.1. Abonnenten har, med de begränsningar som anges i
  avsnitt 12, rätt till ersättning för skada som Telia, eller någon för
  vilken Telia svarar, förorsakat genom vårdslöshet.

  11.2. Telia är inte skyldig att ersätta skada som orsakats av att
  elektrisk ström kommit in på telenätet i samband med
  blixtnedslag eller annan olyckshändelse om inte Telia åtagit sig
  att utföra särskilda skyddsåtgärder.

  11.3. Telia är inte skyldig att ersätta skada som orsakats av att
  användningen av telenätet hindrats eller försvårats därför att en
  åtgärd vidtagits som varit påkallad av tekniska,
  underhållsmässiga eller driftsmässiga skäl. Sådana åtgärder
  skall utföras skyndsamt och på ett sådant sätt att störningarna
  begränsas.

  11.4. Har utrustning anslutits i strid mot punkt 8.1, är
  abonnenten ansvarig för den skada som därigenom uppkommer.
  Detta gäller även registrerad utrustning som stör teletrafiken och
  som abonnenten trots uppmaning inte omedelbart kopplat ur.
  Abonnenten är dock fri från ansvar om han kan visa att han inte
  varit vårdslös eller brustit i sin tillsyn över anslutningen.

  11.5. Framställs inte krav på skadestånd inom skälig tid efter
  det att skadan upptäckts eller borde ha upptäckts, förlorar
  abonnenten rätten att göra kravet gällande. Skälig tid är i
  normalfallet två månader.

  12. Ansvarsbegränsning

  12.1. För skada till följd av att - teleförbindelse avbrutits eller
  varit felaktig, - telemeddelande uteblivit, expedierats oriktigt,
  försenats eller störts, - uppgift om namn, nummer eller adress
  varit felaktig utgår ersättning enbart för utgift som föranletts av
  skadan. Ersättning utgår inte för indirekt skada, t.ex. förlorad
  vinst, minskad produktion eller omsättning i rörelse, hinder att
  uppfylla förpliktelse mot tredje man eller utebliven nytta av avtal.

  12.2. Telias ansvar för skada är begränsat till 20.000 kronor om
  inte skadan drabbat en konsument som använt anslutningen för
  enskilt bruk.

  12.3. Ansvarsbegränsningen gäller inte vid grov vårdslöshet.

  13. Stängning

  13.1. Telia får stänga anslutningen om
  - en skriftlig bekräftelse enligt punkt 3.1. inte kommit in till Telia
  senast 14 dagar efter det att anslutningen öppnats för trafik,
  - abonnenten inte inom angiven tid ställt begärd säkerhet,
  - abonnenten underlåtit att på begäran genast betala det belopp
  som överstiger kreditbeloppet,
  - utrustning anslutits i strid mot punkt 8.1,
  - abonnenten trots tillsägelse inte kopplat ur utrustning som stör
  telenätet,
  - abonnenten trots påminnelse inte betalat teleräkningen inom
  angiven tid,
  - Telia inte medges möjlighet att undersöka utrustning som
  anslutits till telenätet eller
  - anslutningen använts så att avsevärda olägenheter uppstått för
  Telia eller annan.

  13.2. Abonnenten är skyldig att betala abonnemangspriset
  under den tid anslutningen är stängd till dess att avtalet upphör.
  Öppnas anslutningen åter för trafik är abonnenten skyldig att
  betala en ersättning.

  13.3. Rätt att stänga anslutningen föreligger inte om
  abonnentens försummelse är av ringa betydelse eller om Telia
  medgivit anstånd med betalningen.

  14. Uppsägning av avtalet

  14.1. Telia har rätt att säga upp avtalet med en månads
  uppsägningstid om anslutningen stängts för trafik med stöd av
  punkt 13.1, och i övriga fall, då skäl föreligger för en uppsägning,
  med sex månaders uppsägningstid. Uppsägningen skall göras
  skriftligen.

  14.2. Har abonnenten sagt upp avtalet skriftligen stängs
  anslutningen i regel enligt abonnentens önskemål. Vid muntlig
  uppsägning stängs anslutningen tidigast sju dagar efter det att
  uppsägningen skriftligen bekräftats av Telia. Kan anslutningen
  inte stängas den dag som abonnenten önskat, skall
  anslutningen stängas inom skälig tid, dock senast en månad
  efter uppsägningen.

  15. Ändring av abonnemangsvillkor

  15.1. Telia har rätt att ändra dessa villkor tre månader efter det
  att abonnenten skriftligen underrättats. Mindre omfattande
  ändringar av villkoren samt ändringar av abonnemangspris och
  samtalspris, får dock ske en månad efter det att ändringen
  meddelats i ett rikstäckande medium. Övriga priser får ändras
  genom att ändringen införs i prislistan.

  Rättelse av teleräkning

  är du missnöjd med din teleräkning kan du vända dig till
  Kundtjänst tel 90 200 för privatpersoner och 90 400 för företag.
  är du inte nöjd med det beslut som Kundtjänst fattat kan du
  begära att beslutet omprövas. En begäran om omprövning skall
  göras skriftligen och skickas till Kundtjänst i den Teleregion
  som du tillhör. Tvist kan även prövas av allmän domstol
  (tingsrätt) eller av allmänna reklamationsnämnden, som dock
  inte prövar tvister som rör enbart underlag för teleräkningar.

  Tilläggsvillkor för Internet

  1. Allmänt För Telia Internet ISDN gäller Telias allmänna villkor
  för teleabonnemang med följande ändringar och tillägg.

  2. Omfattning
  Telia Internet ISDN i Duocom, nedan kallad Tjänsten,
  specificeras i vid var tid gällande produktbeskrivning. Därutöver
  kan avtal om tilläggstjänster tecknas, vilka tillhandahålls mot
  särskild avgift. Tjänsten förutsätter att kunden har nödvändig
  utrustning som dator, ISDN-anslutning till datorn,
  ISDN-abonnemang och programvaror.

  3. Anslutning
  Anslutningen till Tjänsten kan ske från valfritt telefonnummer.
  För att få tillträde till Tjänsten erhåller kunden en
  användaridentitet och ett lösenord.

  4. E-postlåda
  För att få tillträde till e-postlådan erhåller kunden en
  användaridentitet och ett lösenord. För varje extra e-postlåda
  (tilläggstjänst) erhåller kunden ytterligare en användaridentitet
  och lösenord. Telia har rätt att av tekniska eller driftmässiga
  skäl ändra kundens e-postadress. Lagringsutrymmet i
  e-postlådan är begränsat till 5 megabyte. Kunden ansvarar för
  att löpande tömma e-postlådan och Telia förbehåller sig rätten
  att vid konstaterat överutnyttjande spärra e-postlådan för
  inkommande post när tillgängligt utrymme saknas.

  5. Ansvar och ansvarsbegränsning
  Kunden är i förhållande till Telia ensam ansvarig för den
  information som överförs samt för de varor och/eller tjänster som
  erbjuds via Internet. Kunden är ansvarig för att eventuellt
  nödvändiga tillstånd finns för att sprida, ta emot eller lagra
  information. Telia ansvarar ej för innehållet i den information som
  passerar genom anslutningen via Tjänsten och är inte
  skadeståndsskyldigt för skada eller förlust i händelse av
  fördröjning, avbrott, utebliven eller felaktig leverans av data eller
  omständighet av liknande slag. Telia är inte heller
  skadeståndsskyldigt om någon behörig eller obehörig gör
  intrång i kundens eller annans datorresurs och skaffar tillgång
  till, förstör eller förvanskar data eller information. Kunden får inte
  använda tjänsten på ett sådant sätt att avsevärda olägenheter
  uppstår för Telia eller någon annan. Kunden skall hålla Telia
  skadelös för krav riktade från tredje man mot Telia p g a
  användningen Tjänsten. Kunden har endast rätt till ersättning för
  direkta kostnader Telia förorsakat genom fel eller försummelse.
  Kunden har således inte rätt till ersättning för indirekta skador
  såsom t.ex utebliven vinst eller förväntad besparing. Kunden har
  inte heller rätt ersättning från Telia för skada orsakad av
  registrerande instans för domännamn, t.ex genom förseningar i
  ansökningsförfarandet eller avslag på ansökan.

  6. Ansvar för koder m.m.
  Kunden är ansvarig för att varje lösenord förvaras på ett
  betryggande sätt så att obehöriga inte kan ta del av det. Telia
  förutsätter att sökt domänadress och e-postadress i
  förekommande fall följer den hos kunden internt fastställda
  standarden för sådana adresser.

  7. Avgifter och betalning
  Kunden är skyldig att betala fasta och rörliga avgifter för
  Tjänsten enligt vid var tid gällande prislista. Debitering av rörliga
  avgifter sker för nyttjande av Tjänsten som är hänförligt till
  kundens användaridentitet och lösenord. Betalning av rörliga
  avgifter sker mot separat faktura. Kreditbedömning av kunden
  kommer att utföras.

  8. Kunduppgifter
  Telia får lämna ut kunduppgifter och e-postadress om
  abonnenten inte begärt att uppgifterna skall skyddas.

  9. Ändringar av avtalsvillkor
  Telia har rätt att ändra dessa villkor eller tjänstens omfattning tre
  månader efter det att abonnenten skriftligen underrättats.

-------------------------------------------------------------------------------------

Sigvard

---
 * Origin: Limbic system (2:206/141.8)