Läs nästa text Lista textnummer

Text 5 1989-02-05 17:22 32 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : Lite info (eller snarare ohöljd reklam :-) --------------------------------------------------- Data om Nissen: inbyggt minne på 32K, expanderbart till 256K minst (EPROM eller RAM), inbyggt programspråk, dagbok, alarm, guvetvad, klocka & kalender, databas, miniräknarfunktion med plats för egna procedurer, och en massa filhanteringstjosan mellan enheterna. Ett minus är displayen som bara är 2 rader om 16 tecken, men då kan man istället skaffa en Z88 som oxå har 32K RAM (expanderbart till 3MB ROM eller RAM), dock inte någon avancerad miniräknarfunktion, men ialla fall omvandling mellan metriska och andra måttenheter. Inbyggd ordbehandlare, inbyggt terminalprogram VT52, RS232-C -port som standard, denna klarar hastigheter från 75 till 38400 baud, tex. 19200/75 går bra (ta emot i nittonåtvå och sänd i sjuttifem.. (why not?)). Du kan dessutom blanda databashanteringen och vanliga ord i samma dokument. Det går skriva script eller command-filer som gör en viss sak vid förutbestämd tidpunkt. Listan kan göras lång... Jo, i ordbehandlaren kan du editera och böka på hur du vill med hjälp av direktkommandon eller via menyer beroende på hur van du är med datorn. Koppla en skrivare till serieporten så kan du skriva ut dina dokument med olika stilsorter (8 st kan förprogrammeras). VDSÄVDF gäller ('Wyssiwygg' kallas det i utlandet..) så det du skriver med BOLD på displayen får du ut som BOLD på skrivaren oxå. Har du flera skrivare kan du spara olika printer-dat -filer. Jo, naturligtvis IMPORT/EXPORT rutin dessutom... Ursäkta mig om jag glömt hälften! Denna dator stor som ett A4-block och tjock som två, kostar 2999:- om man beställer den från England. Ett par nackdelar: Displayen är bara 8 rader om 120 tecken, och den Engelska versionen saknar ÅÄÖ (surprise!). Vill man ha svenska ÅÄÖ beställer man den från Stockholm och betalar 2000 pix till + ett leende. ('Nissen' är alltså smeknamnet på Psion Organiser!) (Text 5 (5) av Michael Cronsten /Huvudsysop)

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 6 1989-02-05 17:26 23 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : Info om MS-DOS -emulatorn till QL. ------------------------------------------- Kopia av en text jag skrev för 3 veckor sen i Jamten-QL: I decembernumret av QL World som kom först idag står det litegrann om en ny emulator från Digital Precision som gör att man ska kunna köra PC- program på sin expanderade QL. Så här står det ordagrant: 'Digital Precision is proud to announce the imminent arrival of the most important QL-product ever - a full featured IBM MS-DOS Emulation System. This program allows you to run virtually any PC (IBM/Amstrad/Compaq and compatibles) software, other than programs requiring special add-on cards or making direct accesses to hardware (naughty, but some games do it). All you need is an expanded QL with a disk drive - our software will turn it into a PC.' Det låter lovande, eller hur? Tyvärr är inte programmet klart än, men jag ska iallafall skriva dit och be dom skicka mer info. Jag har hört att programmet ska kosta 1000-1200 kronor.. Överkomligt!? I Januarinumret av QL World finns en helsida med mer info. Programmet är nu klart och kommer att kosta 129 pund och då ingår MS-DOS version 4.00, eller 79 pund utan Mes-doset. (Text 6 (6) av Michael Cronsten /Huvudsysop)

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 7 1989-02-05 17:29 112 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : Mera info om MS-DOS -emulatorn från Digital precision. --------------------------------------------------------------- (Kommer från en annons i januarinumret av QL World) As usual, the "experts" said it couldn't be done From the people who brought you such universally acclaimed classics as EYE-Q, EDITOR, LIGHTNING, PROFESSIONAL PUBLISHER and TURBO COMPILER. There now comes a program that safeguards and guarantees the QL's future for as far ahead as we can see. This program is THE SOLUTION. Quite simply, THE SOLUTION makes QL think it is an IBM PC. THE SOLUTION is a full-blown IBM PC and MS-DOS emulator. It works its magic in the only way that is correct: By unerringly accurate emulation of the 80x86 family CPU ("The Chip") and the associated core hardware that is to be found inside every PC and every PC compatible computer (låång lista över PeCe-kompatibler). And this is done with our state-of-the-art software: There is no hardware for you to connect, disconnect, plug in or solder. We thereby provide an environment in which any non-obsolete version of MSDOS, the famous Microsoft Operating System, can happily exist. THE SOLUTION makes MSDOS think it is working in a PC. So what? So you can run PC programs on your QL, without any hassle or any complication. THE SOLUTION auto-boots and that's all there is to it - there are simply no installation procedures, cumbersome or otherwise. Designed and tested by the intelligent, THE SOLUTION is for use by dummies. Or experts. THE SOLUTION runs as fast as is possible for an MSDOS PC emulator to run. Amazingly, it is faster than the ST one! The speed is more than adequate for everything besides interactive games - but who wants to use PC games (try Blocklands instead)? What is the catch? There isn't one. You can now obtain the best-known software in the world (här räknas olika programföretag upp)... plus the huge range of MSDOS public domain programs. THE SOLUTION is supplied on disk for users of expanded QL's. We provide it in two flavours, both at a tiny fraction of the price of a PC. Chose one and buy now. VANILLA. We do not supply you with MSDOS. You either buy your own copy of it - expect to pay about R#R85.- - or utilise one which you already own (please remember that software piracy is theft). (kostar 79.95) CHOCOLATE. We supply you with absolutely everything you need. That includes a brand new copy of MSDOS v4.0 (the very latest bells and whistles version, so recent you won't even have seen it advertised as yet by Microsoft) bundled with the full, original MSDOS documentation (not some home-baked handout), system utilities and the excellent GW Basic. This is the ideal package. (kostar 129.95) Technical and general specification: ------------------------------------ Fully authenticated IBM PC + MSDOS auto emulation. Heavily optimised 100% machine code operation guarantees absolute maximum speed. An incredibly accurate full CGA-standard multi-colour graphics and text emulation (both of these available both directly and via BIOS), with hosts of screen modes supported, and not just MDA (monochrome, text-only and therefore unsuitable for most non-trivial programs). The emulator is inherently multitasking, permitting (in addition to simple operation) both QDOS + MSDOS multitasking and MSDOS+MSDOS multitasking - this makes THE SOLUTION more powerful than top-of-the-range PC's, and and provides potential limited only by your imagination (DP programs like The Editor Special Edition can manipulate any MSDOS file, whatever its source. BIOS is rewritten in unbelieveably efficient, highly linearised (carefully avoiding all unnecessary subroutine calls), optimal 68000 code. Copyrighted unique intelligent preprocessing system, whereby on encountering selected 80x86 instructions a fast-fetch of its logical successor is performed, and after analysis of the complete instruction group all unnecessary flag simulation is filtered out and all unproductive intermediate activity is suppressed, doubling emulation speed and giving the system the pace of a compiler rather than that of a mere interpreter. A massive 667K is available to MSDOS (more than on most PC's!) if you have Trumpcard, 420K if you have a 512K expansion, etc. Enhanced mode graphics support, limited only by inherent QL screen resolution. Works with any non-obsolete MSDOS version - but remember that most good PC programs need a recent MSDOS version (it is their restriction, not ours). Read, write and format PC/MSDOS disks, with file transfer to/from QDOS. Works perfectly with all software that doesn't make hardware-specific calls, and copes (by either ignoring the errant instruction or reporting it to you - you decide which) even with most naughty ones (usually games which take shortcuts to achieve smoother scrolling, and which won't run on many PC's as a consequence). Screen, keyboard (+driver), floppy disk, comms + serial ports and printer (you can decide what does/uses which) are all supported are reconfigurable, giving absolute flexibility. Selectable 80x86 trace mode and timer interrupt. Not one but two IBM character sets. Betatested by a mixture of experienced and novice users - THE SOLUTION has been tested on hundreds of the worst programs we could lay our hands on. Klart imponerande, eller hur? Man får bara hoppas att PC-program inte blir alltför långsamma när man kör dom på QL. --- * Origin: Jamten-TCL Ha'n artun da!(+46-642-10300) (2:202/602) Slut på text 7 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Kommentar i text 9 av Björn Felten <30>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 9 1989-02-09 02:25 2 rader av Björn Felten <30> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 7 av Michael Cronsten /Huvudsysop Ärende : Mera info om MS-DOS -emulatorn från Digital precision. --------------------------------------------------------------- Kan detta verkligen vara sant? Låter otroligt!! --- * Origin: Jamten-TCL Ha'n artun da!(+46-642-10300) (2:202/602) Slut på text 9 av Björn Felten <30>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 8 1989-02-05 20:51 15 rader av Hans Pedersen Dambo/HPDatabas <23> Mottagare : QL och Z88 Ärende : DISK-PROBLEM --------------------- Jag har en QL, som jag expanderat med den utmärkta Gbg-firman Microsystem Data:s inbyggda expansionsminne, diskinterface och dubbeldisk(3 1/2"). Två problem har jag råkat ut för och undrar om någon annan har erfarenhet av dessa och kan ge något råd. - 1. Drive 2 försvinner omotiverat ibland och kan inte återfinnas. "NOT FOUND"!!! Det gäller både DIR, LOAD och övr kommandon. RESET är då enda lösningen jag hittat. - 2. En utmärkt rutin CTRL_A finns tillgänglig som en task. Den framkallar det senaste kommandot, så att man slipper skriva om det igen. Man kan också editera i det och t.ex. ändra värden och sedan slå ENTER igen. Detta försvinner också ibland efter några gånger, men ligger ändå kvar som ett job. Det gör att när man hållt på ett tag, kan man bli sittande med många CTRL_A-job löpande varav inget går att använda. Tacksam för tips./HPD --- * Origin: Jamten-TCL Ha'n artun da!(+46-642-10300) (2:202/602) Slut på text 8 av Hans Pedersen Dambo/HPDatabas <23> Kommentar i text 52 av Mattias Andersson <99>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 52 1989-04-17 00:53 9 rader av Mattias Andersson <99> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 8 av Hans Pedersen Dambo/HPDatabas Ärende : DISK-PROBLEM --------------------- dET MED cTRL-A Har jag inte haft något problem med trorts idoga andvändande. Mvh......Eskes Ps. Mit menbran är slut så QLen står och samlar dam tills jag kommer mig för att bestela nytt. Ds. spa --- * Origin: Vål da lej deck? Ring Jamten, 0642-10300 (2:202/602) Slut på text 52 av Mattias Andersson <99>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 10 1989-02-15 19:15 6 rader av Kjell Elfving <42> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 3 av Michael Cronsten /Huvudsysop Ärende : Programförklaring. --------------------------- Tråkigt,men tyvärr har jag inte varken hört eller sett QL tidigare.. Alltså inga kommentarer om denna maskin... Dock har man ju en PC-maskin som jag just nu kör på.... Kan vi inte ta en diskussion om denna... Mvh. Kjeöll --- * Origin: Jamten-TCL Hen triffs ma!(+46-642-10300) (2:202/602) Slut på text 10 av Kjell Elfving <42> Kommentar i text 11 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 11 1989-02-15 22:07 13 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 10 av Kjell Elfving Ärende : Va!? ------------- Har du aldrig sett eller hört talas om QL? Men den du har undanställd i ett hörn på ditt rum då? Snart kommer Mes-dos-emulatorn för QL och då kan du köra PC-proggs även på den, diskdrivar har du ju redan anslutna. Jag såg förresten följande lilla notis i Qlub Nytt, som är Norska QL-ubbens medlemsblad. Det är fritt översatt från norskan: "Det är nu möjligt att köra kompilerade QL SuperBasicprogram på original Atari ST och Amiga. Det är Hisoft's basic som gör detta möjligt. Programmet kostar 1400:- för Amiga, och för Atari ST ca. 1100 kronor." --- * Origin: Jamten-TCL Hen triffs ma!(+46-642-10300) (2:202/602) Slut på text 11 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Kommentar i text 53 av Mattias Andersson <99>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 53 1989-04-17 00:56 4 rader av Mattias Andersson <99> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 11 av Michael Cronsten /Huvudsysop Ärende : Va!? ------------- Äntligen har Amiga och ST fått möjlighet att andvändas till anat än spel, det fins ju en QL emulator till STen. Mvh.......Eskes --- * Origin: Vål da lej deck? Ring Jamten, 0642-10300 (2:202/602) Slut på text 53 av Mattias Andersson <99>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 12 1989-02-16 20:21 30 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : Mera data om MS-DOS emulatorn till QL. ----------------------------------------------- Jag fick ett brev idag från Digital Precision med lite mer info om The Solution, som emulatorn kallas. Tydligen är jag en av dom 5 % som firman valt ut och skickat ett rabatterbjudande till. Rabatten består i att om jag köper chokladversionen av The Solution för 1350:- får jag köpa The Editor, Supercharge, och/eller Turbo Compilern för en mindre summa på samma gång. Vaniljedoset kostar 79.95 pund och då följer inte MS-DOS med, men för 129.95 pund får man det buggbefriade MS-DOS version 4.01, plus GW Basic mm. och det är detta som kallas sjokkolädeversionen. Det står en massa intressant om allt som emulatorn kan göra, den är tydligen minst lika kompatibel som vilken-som-helst IBM-kopia made in Taiwan. Det går oxå multitaska flera PC-program samtidigt i QL, exempelvis tillsammans med nåt QL-program. Alla tangenter på ett PC-tangentbord emuleras dessutom, även F1 till F10, Del, PgDn och annat konstigt. SHIFT-PrtScreen funkar tydligen oxå. CGA går fint, men även monokront. Och det är kompatibelt med Miracles nya Hårddisk som inte kommit ut på marknaden än (testas just nu, kostar 399 pund, är på 20 Mbytes). Snabbheten: Som sämst går exekveringen av program 10% av hastigheten hos en XT, och som bäst mer än 200% snabbare. Spel som använder mycket grafik går dock ganska slött, men på många vanliga program märks ingen förslöning (konstigt ord...). Är du intresserad av dom data jag fått kan du skicka ett frankerat kuvert så kopierar jag av broschyrerna jag just fått och skickar dom till dig. Mvh. Michael Cronsten, S. Söre 1073, 830 30 Lit. Fidonöt 202/602 --- * Origin: Jamten-TCL Hen triffs ma!(+46-642-10300) (2:202/602) Slut på text 12 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 13 1989-02-22 13:05 5 rader av Bjorn Hjalmarsson Mottagare : QL och Z88 Ärende : Detta möte ------------------- Nu skall detta möte vara anslutet till echomöte för Z88, Pison organizer, och QL. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 13 av Bjorn Hjalmarsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 14 1989-02-22 14:49 4 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Bo Arnoldson Ärende : Mail ------------- Jag har ett mail till dig i brevlådan för brev mellan användare här på edkx . MVH / Lars N. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 14 av Lars Nilsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 15 1989-02-23 19:09 21 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : Välkomna !!... ----------------------- ...ska ni på EDKX vara till det här mötet. Mötet heter som sagt 'QL, Z88 och Psion Organiser' och det här är den 15:e texten hittills. Jag hoppas nu att vi ska få lite fart på diskussionerna i mötet, mest om QL förståss, men även om Cambridge Computers (Clive Sinclairs företag) och deras bärbara dator Z88, och Psion's handdator Psion Organiser. Jag är lycklig ägare av alla dessa, (egentligen har jag 3 styckna QueLlar..) och dessutom en Spectrum, en PC och en Mes-Dos-Compis. Naturligtvis håller jag mest på med QL eftersom den är så trevlig att programmera med! Idag fick jag senaste numret av den engelska QLubbtidningen QUANTA. Den handlar som vanligt mest om elektronik, bl.a. ett par olika hårddiskproject till QL. Dessutom står det om en lycklig QL-ägare i England som kopplat ihop sina tre QL:ar och en hårddisk i ett nätverk där han kan fjärr-jobba via NETet och styra dom andra datorerna att ladda program, föra över filer, mm. En av datorerna står 50 meter ifrån dom andra, anslutna via kabel till NETet och det funkar bra med TK2's toolkit (det har jag aldrig lyckats få att fungera). Mvh. Michael Cronsten sysop Jamten-TCL (& Jamten-QL förståss!) --- * Origin: Jamten-TCL Sitt na kongro? +46-642-10300 (2:202/602) Slut på text 15 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 16 1989-02-24 15:29 5 rader av Mattis Andersson Mottagare : QL och Z88 Ärende : 8749 ------------- Apropå den 8049 som sitter i QL:en så säljer FFV överskott 8749 (EPROM) som suttit i Compis-tangentbord. Priset är fem kronor styck. Jag vet dock inte om klock-frekvensen är den rätta. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 16 av Mattis Andersson Kommentar i text 54 av Mattias Andersson <99>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 54 1989-04-17 01:00 8 rader av Mattias Andersson <99> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 16 av Mattis Andersson Ärende : 8749 ------------- I en del PC tangentbord fins 8049an och jag undrar om någon har get sig på att kolla om det går att dra kablar från ett sådant PC bord till QLen? Det vore intresankt att höra. Är det någon som inte har hört om det men är intreserad så skall jag försöka hitta ett koplingschema för ett sådant tangentbord som jag kan kopiera. Mvh.....Eskes --- * Origin: Vål da lej deck? Ring Jamten, 0642-10300 (2:202/602) Slut på text 54 av Mattias Andersson <99>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 17 1989-02-26 19:43 7 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : QL-NET --------------- Jag tror det var nån i EDKX som hade fått igång netet mellan flera QLar med hjälp av file servern i Toolkit 2. Jag har provat flera gånger med mina två QueLlar version MGS utan att få det att fungera. Det enda som händer är att det låser sig några tiotal sekunder till något 'timat ut'. Alla tips är välkomna! Mvh. Michael Cronsten --- * Origin: Jamten-TCL Sitt na kongro? +46-642-10300 (2:202/602) Slut på text 17 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Kommentar i text 55 av Mattias Andersson <99>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 55 1989-04-17 01:03 4 rader av Mattias Andersson <99> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 17 av Michael Cronsten /Huvudsysop Ärende : QL-NET --------------- Är det någon som har försökt sig på att komunisera QL Spectrum via NET? Jag har försökt förgäves. Mvh......Eskes --- * Origin: Vål da lej deck? Ring Jamten, 0642-10300 (2:202/602) Slut på text 55 av Mattias Andersson <99> Kommentar i text 358 av Orjan Larsson <484>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 358 1991-07-21 02:16 5 rader av Orjan Larsson <484> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 55 av Mattias Andersson Ärende : QL-NET --------------- QL-SPECCY GÅR ACCEPTABELT VIA N NET. SPECCY-QL MÅSTE SKE MELLAN RS232. KAN GE MER INFO OM DU VILL (Text 358 (161855) av Orjan Larsson)

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 18 1989-02-26 12:22 4 rader av Bo Arnoldson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Michael Cronsten /Huvudsysop Ärende : NETET och TK2 och FSERVE --------------------------------- Har inte jag heller fått att fungera. Tror att det berodde på olika varianter av det CHIP som oftast i QL heter 8049.. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 18 av Bo Arnoldson Kommentar i text 20 av Hans Pedersen Dambo/HPDatabas <23>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 20 1989-03-01 23:39 12 rader av Hans Pedersen Dambo/HPDatabas <23> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 18 av Bo Arnoldson Ärende : NETET och TK2 och FSERVE --------------------------------- Jag kör friskt med NET mellan min basdator och programmeringsdatorn. Använder standardkommandon och TURBO-kommandon och det funkar perfekt både i SuperBasic och compilerad Basic. Båda datorerna är MGS. Alla kommandon jag provat har gått bra utan fel i överföringen. Några exempel: NET 1 NET 2 LBYTES neti_1,a COPY FLP1_fil TO neto_1 SBYTES neto_2,a,400000 COPY neti_2 TO FLP2_fil EXECUTE neti_1 CCOPY flp1_task TO neto_1 Så testa på med alla standardkommandona i alla riktningar och blandningar. Gör sedan ene egen NETSERV och compilera den. Mvh/HPD --- * Origin: Artut ma'ätt i Jamten-TCL +46-642-10300 (2:202/602) Slut på text 20 av Hans Pedersen Dambo/HPDatabas <23>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 19 1989-02-28 20:30 23 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : QL SUB. ---------------- Jag fick ett brev idag från denna organisation i England som är till för att ge råd och hjälp till QL-ägare. SUB står för Super User Bureau, och dom två tidningar jag fått verkar väldigt förtroendeingivande. Jag skrev och bad dom skicka mer info om 'klubben' och fick 2 tidningar i A5-format helt gratis, den ena är Introductory issue (Zero) som handlar om QL, historik och lite annat, recensioner om program och hårdvara, hur QL jämför sig mot andra datorer (Atari,Amiga, Thor, Futura (!) och Archimedes), dessutom en ingående jämförelse mellan QDOS, MS-DOS och CP/M. Tidning nummer två är en katalog och prislista över program, hårdvara, och tillsatser till QL från olika företag. Alla går att beställa från QL S.U.B. till rabatterade priser för medlemmar. Jag tycker alltså att du ska skriva till QL SUB och begära mer info om deras verksamhet + ett provex av deras medlemstidning, så får du samma material som jag fått. Sedan kan du välja om du vill bli medlem eller inte. Medlemsskapet kostar 25 engelska pund per år, motsvarande 12 nummer av medlemstidningen (det går betala via kreditkort). Adressen är: QL Super User Bureau, PO Box 3, (se även deras annons i QL World) Shildon, DL4 2LW, England --- * Origin: Artut ma'ätt i Jamten-TCL +46-642-10300 (2:202/602) Slut på text 19 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 21 1989-03-05 16:35 45 rader av Hans Pedersen Dambo/HPDatabas <23> Mottagare : QL och Z88 Ärende : Test filöverföring från HPDatabas ------------------------------------------ HPDatabas 890303 09:55 QLubben HPD uppkopplad 5 min 77115 QLeaps At Home 0p News Story Trump Card Price 27/02/89 Home of QL SUB We have just recently found out that a price change has been made to the Trump Card range AGAIN. Apparently, following global pressure from customers, and the collective criticism by journalists, a price drop from #299 to #249 has been set by Miracle. (The trade price is not much altered, putting the burden on the dealer to fund the price drop.) The 256 and 512 versions are now #135 and #199 respectively. This is more attractive, but we understand there is quite a big delay in despatching any Trump Cards. HPD 890302 15:11 HPDatabas 890303 09:55 QLubben HPD uppkopplad 5 min 77113 Sector Due out shortly is a new program called Ferret which is a utility that hides in the machine until called when it will search disks or mdv's for files for you If you want to know all the letters on FLP1 that have Mr Smith mentioned in them then send your Ferret in there and it will read all the files and find any text that matches your search string. Many features available but no room to mention them all here. Ferret costs #12 and orders can be placed anytime from now. HPD 890302 00:11 HPDatabas 890303 09:57 QLubben HPD uppkopplad 7 min 77110 QLeaps At Home *quanta 0p QView Run Boards QUANTA User Group 14/01/89 Home of QL SUB QUANTA user group have a bulletin board using the QView System in preparation. No other details are available at the present moment. We hope to hear soon... THIS IS VERY IMPORTANT- PLEASE READ! The number for the Quanta board is not correct- the lady there is very upset. Dave Park has moved. Ask us for news.! DO NOT CALL THE QUANTA NO IN QL WORLD HPD 890220 00:00 Detta var första testet med att sända tre PRESTEL-sidor från min bas hit. Jag har kört dem över från 64:an med bortrensad grafik direkt till Tandata i PRESTEL-mode, sedan laddat in samma fil i ANSI-mod och sänt hit. Mycket kan göras än, men som ett första försök... Mvh/HPD --- * Origin: Artut ma'ätt i Jamten-TCL +46-642-10300 (2:202/602) Slut på text 21 av Hans Pedersen Dambo/HPDatabas <23>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 22 1989-03-02 19:15 4 rader av Thommy Westling Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Michael Cronsten Ärende : Ql:ar -------------- Vet du något om ett QL-instickskort för PC? Jag har hört talas om att det skall finnas eller är på gång. Tanken svindlar, en QL i en PC! --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 22 av Thommy Westling Kommentar i text 24 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 24 1989-03-07 19:26 11 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 22 av Thommy Westling Ärende : QuL instickskort för PC. --------------------------------- Jag har försökt att hitta igen något om instickskortet till PC. I juninumret av QUANTA (1988) står det lite om något som heter Card-Futura. Futura är ju Sandys utbyggda QL med fullt minne och en _massa_ extrakommandon. Tyvärr blev den aldrig verklighet, utan dom har istället tagit fram den som ett instickskort till PC-kompatibler. Det pluggas in på en ledig kortplats i en PC och lyckas sen lura den till att tro att den ÄR en QL. Tyvärr står det inte så mycket om den, och jag har inte sett något om detta någon annanstans heller, så det kanske inte blev nåt av det här projektet från Sandy heller... --- * Origin: Artut ma'ätt i Jamten-TCL +46-642-10300 (2:202/602) Slut på text 24 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Kommentar i text 56 av Mattias Andersson <99>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 56 1989-04-17 01:07 6 rader av Mattias Andersson <99> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 24 av Michael Cronsten /Huvudsysop Ärende : QuL instickskort för PC. --------------------------------- Vad jag har hört sumpade Sandy den, det blev för dyrt och Tony Tebb (Stavas det så) var för ambitiös, ryktena säger att han fortseter på egen hand. Vet någon något mera? Mvh......Esnkes --- * Origin: Vål da lej deck? Ring Jamten, 0642-10300 (2:202/602) Slut på text 56 av Mattias Andersson <99>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 23 1989-03-04 21:55 6 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Bo Arnoldson Ärende : Re: NETET och TK2 och FSERVE ------------------------------------- På mina QL'ar ( engelska med byggstandard D09 och D13 ) funkar nätverket och fileserver över min förväntan. Är det någon som har några uppgifter om överföringshastigheten i QL's nätverk ? MVH / Lars Nilsson --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 23 av Lars Nilsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 25 1989-03-07 19:00 8 rader av Bo Arnoldson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Hans Pedersen Dambo/HPDatabas Ärende : Re: NETET och TK2 och FSERVE ------------------------------------- NETet mellan min MGS och JM funkar utmärkt om jag inte har aktiverat TK2 på båda två. TK2 är ju dock förutsättningen på att FSERVE skall fungera!! FSERVE är högst intressant att få igång, för jag har bara floppy på min MGS!! Mvh Bosse --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 25 av Bo Arnoldson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 26 1989-03-07 19:03 8 rader av Bo Arnoldson Mottagare : QL och Z88 Ärende : TRUMP-card ------------------- Har någon händig TRUMP-card-ägare lyckats få igång fler diskar än 2 st. Floppy-kontrollerkretsen kan väl (?) adressera fyra st diskar och programvaran (devicedrivern FLPx_) tyx klara upp till 8 st diskar Synd att kontakten bara är gjord för 2 st diskar! Mvh Bosse --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 26 av Bo Arnoldson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 27 1989-03-10 13:58 4 rader av Bo Arnoldson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Michael Cronsten Ärende : Tidsfördröjning ------------------------ Detta blev skrivet den 1989 Mar 10 13:57:59 När kom det till din TCL-burk --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 27 av Bo Arnoldson Kommentar i text 29 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 29 1989-03-13 20:35 11 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 27 av Bo Arnoldson Ärende : Tidsfördröjning (kan man gott påstå, ja..) --------------------------------------------------- >Detta blev skrivet den 1989 Mar 10 13:57:59 >När kom det till din TCL-burk Jag gjorde en extra hämtning från min värdbas i Haninge alldeles nyss. Hade jag inte gjort det skulle det kommit fram hit först imorron bitti (=tisdag 14 mars kl. 04.15) Hur har du fått in DATE$ i din text? Mvh. Michael Cronsten --- * Origin: An-fhailte go Jamten-TCL! +46-642-10300 (2:202/602) Slut på text 29 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 28 1989-03-10 14:00 35 rader av Bo Arnoldson Mottagare : QL och Z88 Ärende : AUTOMATISKA MODEM & EXPANSIONSMINNE -------------------------------------------- Kommunikationsprogrammet MegaQUTE står nu för dörren! Minst 128K extra RAM måste finnas och dessutom något media som klara filer på 130Kb. Programmet är speciellt lämpat för dem som har avancerade modem med HAYES-kompabilitet eller annan kommandomiljö som sker med ASCII-strängar. QCONNECT (QMOD/V24) är progget särskilt väl anpassat för, då QCONNECT ger en total kontroll över statussignalerna mellan modem och dator. Finns det intresse så skall även ett ROM-kort göras för kontroll av mer avancerade modem. Metoden är följande: Handskakning och kommunikation gör med QL-standard SER1/2 medans kontrollsignalerna DTR/DCD/RING går via ROM-kort istället!! Denna lösning är bra mycket billigare än att köpa sig en QCONNECT. Fast man måste ju förstås ha ett modem som fungerar tillsammans med QL's taskiga serieportar. MegaQUTE innehåller ett litet kommandospråk (ungefär som PROCOMM för PC-bevandrade). Med detta kan enklare automatiska sessioner utföras samt inloggningssekvenser som automatiskt startar vid lyckad uppringning via telefonkatalogen. Som kuriosa: ASCII/XMODEM/YMODEM filöverföringsprotokoll, fler kan succesivt adderas VT52, PRESTEL (VT100 kommer till hösten :-)) emulatorer Loggning av session till filen och/eller skrivare.. Tidtabell för automatisk start av kommandofiler Total konfiguration av teckenuppsättningen + valfri fontfil diverse konverteringsmöjligheter av CR och LF för ing och utg tecken m.m. Intresserad, skriv ett brev till mig i EDKX1 eller ring mig på 08-945682 mvh till alla QL-användare från Bo Arnoldson --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 28 av Bo Arnoldson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 30 1989-03-18 20:08 60 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : Recension av proggs till Z88. -------------------------------------- I måndags fick jag några program från firman Wordmongers i England till min bärbara Z88 (fick och fick, kostade faktiskt 120 pund). Programmen ligger på en 128K EPROM-kassett som stoppas in i fronten på Z88:an. Där finns tre st platser för RAM/ROM/EPROM, och innan hade jag ett 128K RAM i det första uttaget. Dom program jag fick nu är en terminalemulator kallad Z-term, ett spel kallat Scrazble, ett databasspråk med namnet Z-base och ett backupprogg som heter Z-tape. Z-term klarar teletype, dvs. en enkel form av scrollande terminal och har alla baudrates från 75 till 19200 baud (även 1200/75), 6 olika pariteter, och möjlighet att välja mellan ett helt ointelligent modem, hayesmodem, eller Miracles modem. Det klarar även upp- och nerladdning av program med Xmodem (CRC) utan något som helst problem i 2400. Även upp och nerladdning av ASCII-filer funkade perfekt. Programmet har dessutom ett Prestel-läge, så att man kan koppla upp sig mot videotex. Det är dock inte så lyckat eftersom Z88:ans skärm är bara 8 rader om 100 tecken. Man har löst det på så sätt att den tredjedel av skärmen där markören för tillfället är placerad visas på displayen, och man flyttar sig upp/ner till dom två andra delarna av bilden med hjälp av <DIAMOND> upp-pil resp. ner-pil. Ganska jobbigt faktiskt. Grafiktecken visas inte heller, utan ersätts med * på skärmen. Videotexdelen är ganska jobbig att använda med andra ord.. Z-term klarar 6 fördefinierade teckensträngar och en telefonlista på lika många telefonnummer med scripts så att man kan få programmet att logga in automatiskt. Man definierar även in olika hastigheter, paritet och val mellan vtx/skroll-terminal på dom olika tel.numren. Scrazble är ett grafikspel där det gäller att skjuta ner elakingar medans man flyger fram över ett berglandskap. Man får 10 poäng för varje rymdskepp eller vad det nu är som man träffar. Z-base är ett avancerat databashanteringsspråk så att man kan skriva rutiner för att mata in/lagra/bearbeta/skriva ut data. Det är gjort med dBASE som förebild och verkar mycket kraftfullt. Alla kommandon beskrivs utförligt i manualen och en tredjedel av den består av olika rutiner man kan knappa in för att få ett snabbt och bra registerprogram. Z-base kräver att Z88:an har minst 128K RAM. Z-tape är ett backupprogram för att kopiera filer och program från Z88 till en vanlig bandspelare. Det följer med en kabel som man ansluter i serieporten i Z88:an och sen stoppar man i 2 st 3,5 mm teleproppar i sin bandspelare på samma sätt som till Spectrum på sin tid. Den sparar filerna på samma sätt och med samma hastighet, och jag tyckte det fungerade bra. Sedan tidigare har det oxå funnits program till PC för att göra backup av program från Z88 men det fick jag aldrig att fungera till mer än 80%. Denna metod verkar fungera hur bra som helst. Det går snabbt och smärtfritt att göra backup på enstaka filer eller hela underbibliotek, och sedan man verifierat inspelningen kan man vara säker på att ha en reservkopia av alla filer ifall Z88 skulle krascha (har inte hänt mig än..). Vill du veta mer om Cambridge Computers Z88 eller om något av dom här proggsen är det bara att höra av sig. Mvh. Michael Cronsten sysop Jamten-TCL --- * Origin: Dorme ta å dötte ne ipyne bolan? Jamten (2:202/602) Slut på text 30 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 31 1989-03-19 10:01 148 rader av Hans Pedersen Dambo/HPDatabas <23> Mottagare : QL och Z88 Ärende : 8Filäverfäring fr‚n HPDatabas -------------------------------------- Hämtat hos Sector Message to All *Sent: 1989 Mar 14 23:36:05 Subject PC EMULATOR I have seen this at close quarters and would emphasise what everyone else has said - it is SLOW. It can only be of interest and use to those who use PCs at work and wish to bring work home or who want to fiddle about with DOS perhaps with a view to buying a PC. I would prefer to keep my QL as a QL and hope someone will continue to write software for it. That aside DP seem to have done a very good job with a very clever bit of software so it should not be a disappointment to those who have a close interest in DOS Regards Peter Haycock HPDatabas 890318 20:58 QLubben 77112 ATAVACHRON *review 114 ÅQL CapsLed Just thought I'd drop a line to give an unbiased opinion on Capsled. First impressions were OK for novelty value but after having used it for a few weeks I must admit its useful! Installation is tricky, it took me an hour and Ive done things like this before. But its worthwhile, especially for the price, for indication of screen freeze (CTRL/F5) condition alone, saves you typing needlessly beforehand if youre like me! Oh YeS ItS NICe tO know what case your in toO!. From:Dave Westbury _ *ID: 190 *Sent: 1989 Feb 19 19:08:18 HPDatabas 890318 20:58 QLubben 77111 ATAVACHRON *qmenu 276 1> Editorial 2> QL Astracom Offers 3> QVIEW Index * 4> QMAS Info 5> QNEWS Index 6> Tony Tebby QL Column 7> Dr Jon's Surgery 8> QL Message Base HPDatabas 890318 20:59 QLubben 77110 ATAVACHRON *QNEWS 274 1> CapsLed kits... 2> Trumps & Hard Drives 3> QJUMP News 4> Hard Disk 5> More QVIEW BBs 6> ZX Fair Report 7> Send Your News Story 8> QL Message Base HPDatabas 890318 20:59 QLubben 77109 Från Sector Due out shortly is a new program called Ferret which is a utility that hides in the machine until called when it will search disks or mdv's for files for you If you want to know all the letters on FLP1 that have Mr Smith mentioned in them then send your Ferret in there and it will read all the files and find any text that matches your search string. Many features available but no room to mention them all here. Ferret costs #12 and orders can be placed anytime from now. HPDatabas 890318 20:59 QLubben 77108 L a u r e n c e 400 *download DOWNLOAD MENU N.B. *NewMsgs (*490_), *Pipe (*465_) 1 Picture PACK and UNPACK 2 EDLIN, edited INPUT + a bit 3 CET corrections 4 *VT52 scrolling software 5 Download Notes 6 Mandelbrot Program 7 Conway's Life Program 8 fig-FORTH (nearly) CORRECTED 9 A couple of piccies from Brian 0 Main Index (as always) HPDatabas 890318 21:00 QLubben 77107 FRÅN LAAU's PLACE *Pipe 465 Not everyone realises that the QL has a "PIPE" device type, that can actually be used from SuperBasic, if a little "quirkily"? A pipe consists of a memory buffer, length defined when you open it as 'pipe`'&length, with length > 0. It can then have one or more channels read in anything you send to it. Once the send end is closed, the receive ends can detect EOF. An example: (ch=4, say) OPEN#2;pipe_8096:REMark > max dir size OPEN_NEW#ch;pipe_ or see below... DIR#2;mdv1_ OPEN#2;con:REMark closes output pipe INPUT#ch;medium&name$,sector_counts$ REPeat lp Channels 0 & 1 can IF EOF(#ch):EXIT lp also be used, but INPUT#ch;file&name$ they'll be dodgy: <do sommat with it> #0 OPEN#ch END REPeat lp #1 OPEN`IN#ch CLOSE_ch #2 OPEN`NEW_ch #0/1 will/may need a reset soon after! HPDatabas 890318 21:00 QLubben 77105 ATAVACHRON *bblist 46 COMMUNICATION BULLETIN BOARDS All of the following BB's are Viewdata RB=Ringback System QV= QView BB Acorn Service 0223 243642 24hrs Beeb-Tec 0472 276476 24hrs Communitel Demo 01-968 7402 24hrs Cymrutel 0492 49194 24hrs Cynotel 01-346 2816 9pm-8am Dwarven Realm 01-554 1077 24hrs Fen Tiger BB QV 0954 210692RB 8pm-7am Gnome at Home 01-888 8894 24hrs Health-Data 01-986 4360 24hrs Intel Ace 0832 73003 24hrs LAU'S QL BB QV 01-751-6096 RB 24hrs Magrathea 0376 24402 24hrs MillerNet 0458 33334 11pm-7am Pazaz Viewdata 0383 620259 24hrs Peacenet West 0895 448998 24hrs Phantom 2 0226 202825 8pm-8am Prometheus 01-300 7177 24hrs Pyramids II 0522 41080 24hrs QLeaps ( S U B )QV 0388 773737 24 hr Rock QV 0203 473558RB 24hrs Rothernet 0709 562786 8pm-8am RSGB Databox 0707 52242 24hrs Sector Software QV 0772 454328 6pm-8am Time Horizons 01-769 4841 24hrs Village Fayre QV 01-569-1552 24 hrs Zetlink 0595 5843 6pm-M't QL Stuff-FenTiger_ The Fen Tiger QView board is now open on 0954 (Madingley) 210692 RINGBACK from 2000hrs to 0700hrs and all day Saturday and Sunday. Why not give it a try? ---------------------------------------- Till detta kan vi lägga QBOX i Holland som kör med OPUS 00931w35237178 HPDatabas 890318 21:01 QLubben 77102 QLeaps At Home 0p QLeaps Response Message By Sysop Support Online Dear Hans, Nice to see a new visitor from Sweden. I'll try to call you some time soon. I would be happy for you to copy any of our pages if you want, as long as you keep the QLeaps header, and you say who runs the board- Richard and Julie from "QL SUB". Hope you will tell lots of QL friends about QLeaps, and get them to call. I would like to see your bulletin board software too- this is QView. Have you had details of "QL SUB" yet Hans? Regards, as ever, Richard. *Name: Richard J. Turner. *ID: 255 (Ovanst‚ende blev svaret p‚ min färfr‚gan om tillst‚nd att kopiera äver sidor) /HPD --- * Origin: Dorme ta å dötte ne ipyne bolan? Jamten (2:202/602) Slut på text 31 av Hans Pedersen Dambo/HPDatabas <23>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 32 1989-03-21 10:22 149 rader av Hans Pedersen Dambo/HPDatabas <23> Mottagare : QL och Z88 Ärende : 8Filäverfäring fr‚n HPDatabas -------------------------------------- Tydligen p‚g‚r det n‚gon sorts "krig" i England mellan DP-falangen och Tony Tebby-falangen av fäljande att däma... ATAVACHRON c.QJump 1988 *QJump 344 To Lightning or not? by Tony Tebby Other Software - Lightning Lightning, long promised in DP's Turbo Encyclopedia, has now appeared, albeit written by another author. There is one main problem with a product such as Lightning. You will not be able to do anything with Lightning installed that you could not do without it, therefore it is non-essential. Whether it is ;=Iwhile buying it is a three way balancing act between the cost of the product, the benefit in terms of speed, and the disadvantages in terms of problems you will encounter using it. a product such as Lightning will have no harmful effects, but Lightning was written by a human. Fortunately this human is prepared to t his fallibility. After about two months of trouble-free use on two very heavily used QLs, we found a problem. Not a very serious problem, but an error that should be corrected. It was corrected within a week. We can say that the disadvantages of using Lightning are likely to be small, but what about the advantages? Will Lightning turn Quill into a real word processor? Unfortunately not. You can ignore claims of 12x speed improvements, you will get these only in Never Never Land. We tested the speed improvements on five different operations in Quill. Note that an improvement from 10 seconds to 8 seconds could be presented as either 20% (8 is 20% less than 10) or 25% (10 is 25% more than 8), to be fair, we would say that that is about 22% ((10-8)/SQRT(8*10)). Operation Improvement Write 55 chars at end of 5 line para 25% Delete 55 chars end of 5 line para 36% Move up page of 54 lines by line 19% Mark 6 line paragraph for copying 23% Start Command (F3 then ESC) 15% We tried turning Lightning on and off while demonstrating Quill at the June Microfair. About half of those asked could not see any difference in speed. Quill is not slow because the QL's screen handling is slow, Quill is slow because Quill is slow. A 25% improvement in speed is not enough to turn Quill into a real word processor. Running Quill on the Atari ST, at 2.5 times the speed of a QL, makes it barely acceptable. Is Lightning worth it? It certainly does speed up the display, and it seems to have very few disadvantages. From our point of view, it is has gained the distinction of being one of only four software packages from other suppliers which is good enough to be in regular use on our QLs. Got a QL problem you'd like the answer to - just send Dr Jon a not by keying '7' & he'll do his best to answer it for you...! HPD 890320 08:46 HPDatabas 890320 09:16 QLubben ATAVACHRON 80 Miraculous Hard Disk c1989 QJUMP Thanks to Tony Tebby for bringing along the Miracle Hard disk prototype to the recent QMAS meeting...it seemed to hold up to most things we threw at it with a nice little bit of networking too..! The drive is 32Meg giving something in the region of 15000 sectors...some of our tests on saving loading from the disk though these may change: SBYTES to 'win1`' : 450K in 22 secs ie 20K/sec LBYTES: QL screen - 32K long: 1.3 secs from disk 0.4 secs from slave block! In conclusion...I WANT ONE...!! HPD 890320 08:45 HPDatabas 890320 09:16 QLubben ATAVACHRON Ed4 229 Non-viruses! Do QLs get viruses? Not so far as I know, but we have seen a couple of people panicked over the appearance of the diabolical-sounding DAEMON. The DAEMON appears when you run a Psion program which has been processed with QJUMP's Grabber program. Usually it does its business and disappears with the user none the wiser, but if you try to run a grabbed Psion program with too little memory then it can fail to go away. At this point your machine is already behaving strangely, and a job called DAEMON is unlikely to put your mind at rest! What does it do? The DAEMON is responsible for ensuring that a Psion program doesn't nick all your memory (no, I don't know why Psion did it). A grabbed program has some extra code added at the start which summons the DAEMON and then carries on as normal. The DAEMON meanwhile takes most of the memory for itself, and waits for its "host" to get properly established. Once it has done so, it is safe for the DAEMON to exorcise itself, returning the memory it consumed for other jobs to use. There are circumstances in which this doesn't work, but usually these only occur when the QL is very heavily loaded. HPD 890320 08:43 HPDatabas 890320 09:17 QLubben ATAVACHRON 224 Simon N. who? Some of you may be following the QL bug soap-opera unfolding in the pages of QL world. Some of the information is quite accurate, though I'd be inclined to disagree with his diagnosis of all these undocumented features as bugs - even he admits as much, but then goes on to label everything as a bug! Some of his "facts" are just wrong, unfortunately. In particular, "bug" _90, on p.18 of the Feb. '88 issue, doesn't exist! He states that the QL can't write an empty packet of data across the network, "proving" it with the lines OPEN _3,NETO`1 and CLOSE _3 which he says lock a QL up. This will cause a QL to go quiet for some time, particularly if there isn't another one set up to receive the empty packet. An unexpanded QL will just give up after 15 seconds or so: a QL with SuperToolkit II keeps trying until you hit CTRL-SPACE a couple of times - the first time says "start giving up", and the second signals that you really mean it! Note that an empty packet does contain some information, namely that there's nothing in the file you've sent. The network thus has to send something even when copying an empty file. HPD 890320 08:40 HPDatabas 890320 09:18 QLubben ATAVACHRON 251 Much nonsense is talked about the IPC second processor. Microdrive write protection is not implemented on the QL PCB at all - if you look at the circuit diagram you'll see that the relevant pin isn't connected. Instead, the microswitches protect the tape by switching off the erase head and for- cing the read/write control to read. This change was done to ensure that your data didn't get smashed by a QL gone bananas, as can happen with a Spectrum microdrive, but did prevent the software from telling a duff tape from a write-protected one. Curiously, our happy bug tracker has failed to spot one of the more interesting serial port bugs. This one is David Karlin's fault (credit where credit's due!), and means that when you close SER2, you actually close SER1's receive queue. This has two effects: firstly, any SER1 receive data is lost after SER2 is closed, and sec- ondly, when you re-open SER2 you'll get any characters which came in while it was supposed to be closed! The problems with serial port overrun on input are very difficult to show in action. The worst one is when you do get all the characters that arrive at the IPC, but delayed by 23 characters - the length of the IPC's input queue. Anyone who can produce this state to order, please let us know - we're not frightened of re-programming the IPC in a good cause! I've never seen incoming characters arrive "out of order", just late. If you've really seen this, I'd like to know how you do this, too. HPD 890320 08:35 HPDatabas 890320 09:19 QLubben P.S  r det denna typ av info ni vill ha i det h€r mätet? Vore trevligt att veta, s‚ man inte skickar en massa onädigheter. Mvh/HPD --- * Origin: Dorme ta å dötte ne ipyne bolan? Jamten- (2:202/602) Slut på text 32 av Hans Pedersen Dambo/HPDatabas <23>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 33 1989-03-20 00:04 3 rader av Bo Arnoldson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Michael Cronsten /Huvudsysop Ärende : DATE$ -------------- Man kan göra 'SEND DATE$' i MegaQUTE Scripts från kommandoraden om man vill!! --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 33 av Bo Arnoldson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 34 1989-03-20 20:26 51 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : Här kommer lite info om en QL-bas i Hilversum, Holland, som körs ------------------------------------------------------------------------- på en QL. Tel. numret är: 00931-ton-35-237178. 300, 1200/75, 1200 baud. QBOX Bulletin Board System Version 1.12 Copyright (C) 1987 by Jan Bredenbeek This version released 11/03/89 QBOX is a Bulletin Board System for owners of a Sinclair QL. QBOX has two main sections: a Message section and a File section. In the Message section, messages can be entered. A message may be private (i.e. only readable by the person to which it is sent) or "general interest" (readable by all users). In the File section, files can be down- and uploaded using the XMODEM protocol (standard on each reasonable terminal program). Both the Message- and File-section are divided into "areas". An area covers some distinct subject, e.g. "Text files" or "Communication software". For English language-users, there is an "International QL message area". Enter the message section by typing "M" in the main menu, then switch to area 10 with A followed by 10. Registration on QBOX is completely free of charge. The only thing you have to do is to fill in the questionnaire on the first login. When you have done this, we will upgrade your privilege to make download possible. Info on QBOX ------------ QBOX runs on a Sinclair QL with three floppydisk drives. It uses the QBOX BBS program written by Jan Bredenbeek, the sysop of this BBS. For more information on this program, please leave a message for the sysop in message area 3. QBOX is online since June 1987, and 24 hours per day open. Qbox körs alltså på en QL med 512Kb inbyggt minne och 3 st 3,5 tums disk-drivar på tillsammans 2,16Mb. Programmet är skrivet så att det även klarar echomail. Sysop har även en lokal nod så att han kan vara inloggad samtidigt som en användare. Basen är FIDO/OPUS- liknande med filareor och olika areor för brev och texter. Bl.a. finns ett Internationellt QL-möte. Det finns en del intressanta filareor, tex. med ARCiveringsprogram för QL-filer (komprimerar filer), och en massa annat. I basen finns ett engelskspråkigt möte som jag ska försöka ta hem till Sverige. Skulle ni vara intresserad av det? Frågan är hur man ska lösa det eftersom alla texter kommer att vara på engelska. Det skulle faktiskt vara läge att starta ett speciellt QL-möte för enbart engelska texter, från England (som Hans Pedersen Dambo tar hit), och från Holland. Vad tycker ni på EDKX? --- * Origin: Dorme ta å dötte ne ipyne bolan? Jamten- (2:202/602) Slut på text 34 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 35 1989-03-22 01:36 9 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : International QL area. ------------------------------- I Jamten-TCL (tel 0642-10300) finns nu ett engelskspråkigt möte med ovanstående namn. Mötet kommer från QL-basen Qbox i Holland och är ett utbyte mellan Jamten och Qbox (echomail). Om intresse finns kommer jag att kunna eka ut detta möte även till andra baser i framtiden. Undrar du över något får du gärna skriva nätbrev och fråga... Mvh. Michael Cronsten Jamten-TCL och Jamten-QL --- * Origin: Dorme ta å dötte ne ipyne bolan? Jamten- (2:202/602) Slut på text 35 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 36 1989-03-24 11:14 8 rader av Matti Zemack <67> Mottagare : QL och Z88 Ärende : MES-DOSEN ------------------ FINNS DET NåGON SOM HAR GJORT BENCHMARK JäMFöRANDEN MELLAN PC-QL(med MES-DOS)?? Vilken PC det var gör inget , bara man får några siffror att grubbla över... / MATTI ZEMACK, a TOMATO DJ, of course... --- * Origin: Dorme ta å dötte ne ipyne bolan? Jamten- (2:202/602) Slut på text 36 av Matti Zemack <67>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 37 1989-03-26 17:00 43 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : Filer från QL-basen QBOX i Holland. -------------------------------------------- I Jamten-TCL finns nu följande filer att hämta: CPT.EXE ca 1280 bytes Komprimeringsprogram för QL-filer UNCPT.EXE ca 900 bytes Av-komprimering. COMDOC.CPT 5480 bytes Quill-fil i komprimerat format om BBS-programmet QBOX och diverse kommunikationsproblem med QL's hårdvara. QBOXSYS.CPT ca 32900 bytes Sysopmanual för QBOX. Filer med ändelsen .CPT betyder att filen måste av-komprimeras med UNCPT.EXE. Instruktioner för komprimeringsfilerna CPT.EXE och UNCPT.EXE CPT.EXE Komprimerar en QL-fil med s.k. Huffman-kodning så att den blir betydligt mindre, och går snabbare att föra över via modem, eller tar mindre plats att lagra. CPT står för ComPacTed, och komprimerar Quill_DOC-filer med ca 33 %, maskinkod mellan 20 och 30 %. Programmet körs med EXEC "flp1_CPT.EXE" och sedan kommer det upp ett fönster på skärmen där du fyller i originalfilens namn, samt namnet på den nya filen (byt gärna ut '.' i filnamnet mot en '_' så slipper du skriva in filnamnet inom citationstecknen sen). UNCPT.EXE Av-komprimerar en datafil. Används på motsvarande sätt; du får upp ett fönster där original- resp. det nya filnamnet anges. OBSERVERA: Innan du kan köra dessa filer måste dom göras om till _EXE -format. Det görs på följande sätt: A=RESPR (längden på filen) LBYTES "flp1_CPT.EXE",A SEXEC flp1_nytt_filnamn,A+128,PEEK_L(A+64),PEEK_L(A+70) Nu kan filen köras med EXEC eller EXEC_W på vanligt sätt. Om jag fattat saken rätt känner CPT_EXE av om originalfilen är en EXEC-fil, och lägger isåfall in den i ett speciellt format enligt följande: Filen blir 128 bytes längre, där dom första 64 bytesen innehåller 4AFBhex (alltså 32 gånger), och följande 64 bytes innehåller den kompletta QDOS-headern på 64 bytes. --- * Origin: Dorme ta å dötte ne ipyne bolan? Jamten- (2:202/602) Slut på text 37 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 38 1989-03-26 14:05 8 rader av Bo Arnoldson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Michael Cronsten /Huvudsysop Ärende : Re: International QL area. ----------------------------------- Jag skulle uppskatta om de engelska texterna ploppar ned i EDKX1 (om de inte är för många förstås, det rensas ju friskt i EDKX1). Har oxo en liten fråga om vilka burkar och deras lokation som har detta QL-ECHO-möte? Mvh Bo --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 38 av Bo Arnoldson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 39 1989-03-27 15:06 26 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : Jag har skrivit följande text i den internationella QL-mötet... ------------------------------------------------------------------------ 89-03-27 14.05 Michael Cronsten / Jamten-TCL (International QL area (QBOX)) Ärende : QL - Conferences ------------------------- A user in the Swedish QL Conference, Bo Arnoldson, expressed a wish to know what BB's in The Netherlands received the International QL area. We know of course of Qbox, and then there is KU-EL TEL which can be accessed both by Teletype aswell as Viewdata/Prestel type terminals, am I right? There is also a 3rd BBS but unfortunately I cannot remember its name. Can we have some information on these? . Incidentally, Bo Arnoldson and Per-Ola Orvendal have written a Terminal Emulator together, supporting TTY and Prestel, and with a script-language aswell to facilitate automagic call-up of BB's and so on. This program, called QUTE which come in at least two versions, are now in competition with the QuaLsoft Terminal Emulator in Sweden. One advantage with QUTE is that it is written in Swedish, and that it supports the Swedish characters åäö aswell. . Another dedicated QL-user and BBS user is Anders Rehnvall who wrote the first Swedish BBS program for the QL. His "Hanssonbasen" was started at Christmas of 1986, but is now closed, alas.. He is about to build an In/out -board for serial connection somehow to the expansion port probably. I've read somewhere here about the SER3 that you manufactured, Jan, could we have som info on that aswell? I believe this was a hardware project, correct me if I am wrong. --- * Origin: Dorme ta å dötte ne ipyne bolan? Jamten- (2:202/602) Slut på text 39 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 40 1989-03-29 19:54 70 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : Följande svar har jag fått från Holland: ------------------------------------------------- (Text 24) 89-03-29 00.39 Jan Bredenbeek Mottagare : International QL area (QBOX) Kommentar till Michael Cronsten /Huvudsysop Ärende : QL - Conferences ------------------------- > A user in the Swedish QL Conference, Bo Arnoldson, expressed a wish to > know what BB's in The Netherlands received the International QL area. > We know of course of Qbox, and then there is KU-EL TEL which can be > accessed both by Teletype aswell as Viewdata/Prestel type terminals, am I > right? There is also a 3rd BBS but unfortunately I cannot remember its > name. Can we have some information on these? No, QBOX is the only Dutch BBS having an International QL area. But QBOX has indeed an Echomail connection to two other Dutch BB's: KU-EL TEL (+31-1672-4286, which has "net/node number" 9999/2) and Sinclair Box (+31-1670-66845, ONLY on Saturday and Sunday 8pm-12pm, 9999/3). The three other "nodes" in the SEEN-BY list (9999/25 26 and 27) are just "points" (point progs are in an experimental stage) on my system. This area (INTL.QL) is NOT echoed to the two other BB's but it IS echoed to the points. > He is about to build an In/out -board for serial connection somehow to the > expansion port probably. I've read somewhere here about the SER3 that you > manufactured, Jan, could we have som info on that aswell? > I believe this was a hardware project, correct me if I am wrong. Well, I developed it about two years ago to get the QL properly connected to the "dumb" 1200/75bps modem I used at that time. Not specifically to set up a BBS but to get rid of the bad reception on my SER2 port which was laced with glitches, even when using a Modaptor. In the beginning I built it on Veroboard as an expansion card (I had no disk system yet and my memory expansion was internal). Later we have built it into the QL itself (required a lot of soldering!). The chip I use is a 6850 ACIA, although it suffers from one disadvantage - its receiver does not work as long as DCD is OFF, causing problems sometimes with Hayes-compatible modems (reading result codes etc). I think you can better use a 8251 or so when designing it. Nevertheless, the improvement on serial reception is impressive. No glitches, no overrun problems anymore. Note that handling of serial data goes via external interrupts; overruns may still occur during disk I/O but after that SER3 happily continues with proper reception - one thing that can't be said of the built-in SER ports! Apart from that, you have also a proper RS232 interface with DCD and DTR lines, which are important for operating a host modem. Of course, the alternative is to build a serial buffer which can be connected to SER2, but that wouldn't be easy to build. Or maybe you can use the Tandata QConnect module (Tony Price seems to have experience with it). Bye, <jan> --- QBoss v0.03 * Origin: QBOX, Host of the Dutch QL Network - NL-035-23717 (2:202/602) Slut på text 40 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 41 1989-03-29 19:43 24 rader av Torsten Dahlkvist Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Bo Arnoldson Ärende : Re: SCRIPTS -------------------- Hej. Som du ser har jag varit inaktiv ett tag och tyvärr ser det knappast ut att lätta på länge (andra aktiviteter som drar). Därför vet jag inte hur användbar jag är som beta-testare. DOCK: Jag är fortfarande intresserad av programmet och beställningen står fast. Om du vill släppa beta-varianter av programmet till reducerat pris så åtar jag mig naturligtvis att rapportera alla skummiteter jag råkar på. Det kanske är enda sättet för mig att få det alls inom rimlig tid? Så vitt jag vet köptes flera hundra QL till Ericssons kursverksamheter, men jag vet med säkerhet att flertalet av dom numera bara står i folks garderober och samlar damm. De flesta skaffade aldrig mer än grundmaskinen, och med 128k RAM, TV som monitor och allt på microdrive är den ju knappast särskilt upphetsande... Personligen har jag mina krokar ute för att köpa upp mig på en apparat till (reservdelar, LAN-lekar, m.m). Problemet är bara att jag ju vet hur lite folk verkligen gav för sina maskiner, och för det priset är det knappast värt besväret för dom att sälja dom till mig! I alla fall lever jag fortfarande och är nyfiken på hur det gått med QUTE. /Torsten --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 41 av Torsten Dahlkvist

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 42 1989-03-29 19:55 9 rader av Torsten Dahlkvist Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Mattis Andersson Ärende : Re: 8749 ----------------- Den enda variant av 8749 jag känner till heter 8749H (H=HMOS). Den finns bara i ett utförande så klockfrekvens borde inte vara något problem. Om den kommer från någon annan tillverkare än INTEL vet man ju förstås inget säkert... /Torsten --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 42 av Torsten Dahlkvist Kommentar i text 57 av Mattias Andersson <99>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 57 1989-04-17 01:17 4 rader av Mattias Andersson <99> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 42 av Torsten Dahlkvist Ärende : Re: 8749 ----------------- aV 8049 FINS VARIANTEN fk-727ax SOM SAT I ETT pc TANGENTBORD SOM NUMERA ÄR ett Mbee 128a tangentbord. Mvh.......Eskes --- * Origin: Vål da lej deck? Ring Jamten, 0642-10300 (2:202/602) Slut på text 57 av Mattias Andersson <99>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 43 1989-03-29 20:10 14 rader av Torsten Dahlkvist Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Michael Cronsten /Huvudsysop Ärende : Re: QL-NET ------------------- Ang. networking: Leif Erlingsson (LEGE) har två maskiner och kör regelmässigt dom i "tandem" via nätet och FSERVE. En gång kopplade vi ihop en av hans med min (jag har MGS, hans är JM, tror jag) och det fungerade utmärkt. Dock: Man MÅSTE ha TK2 aktiverat och det MÅSTE ligga i ROM (modulen eller på kort som SuperQ eller Trump). Anledningen till detta är att Tony Tebby som skrivit alltihopa gjort den delen av koden positionsberoende för att hitta till hårdvaran! Kontakta LEGE för mer information. /Torsten --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 43 av Torsten Dahlkvist

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 44 1989-04-01 14:16 8 rader av Kjell Elfving <42> Mottagare : QL och Z88 Ärende : TANDATA MODEM ---------------------- Hej.... Finns någon som försökt att styra tandata-interface/modem från basic? Jag har själv försökt,dock utan att lyckas... Kanske kan du som lyckats dela med dig utav dina erfarenheter... Kanske kan du skriva en liten basic-snutt och ange hur detta ska gå till. Har försökt följa instruktionsboken,men tyvärr..... Mvh. Kjell --- * Origin: * Jamten 2 år! (1987 : 28 mars : 1989) * (2:202/602) Slut på text 44 av Kjell Elfving <42> Kommentar i text 46 av Hans Pedersen Dambo/HPDatabas <23>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 46 1989-04-06 09:11 8 rader av Hans Pedersen Dambo/HPDatabas <23> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 44 av Kjell Elfving Ärende : TANDATA MODEM ---------------------- Mitt lata sätt att lösa problemet var helt enkel att koppla ser 2 till ser1 i min andra QL, ladda in Tandata programmet och göra alla konfigureringsvarianter jag var intresserad av. Den andra QL:en läste ju då snällt in vad Tandata själv tyckte det skulle vara. Sedan var det bara att använda resultatet som konfigureringssträngar i andra program. Mvh/HPD --- * Origin: Artut å särv e fauk i Jamten 0642-10300 (2:202/602) Slut på text 46 av Hans Pedersen Dambo/HPDatabas <23>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 45 1989-04-04 23:04 26 rader av Bo Arnoldson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Kjell Elfving Ärende : TANDATA MODEM (eg Q-CONNECT ...) ----------------------------------------- Jag kan hjälpa dig med lite erfarenheter som jag fick när jag implmenterade QCONNECT V24/QMOD/QCALL i MegaQUTE...(även QUTE128) Till och börja med så är det en del små fel i TANDATA manualen!! Det rör bla init-kommandot, vilket kan leda till trassel. Kommando Felbeskrivning init ...The next for bits = 0110.. (inte 0101) init byte2: bit b6 och b7 skall byta plats init byte6: c2 och x skall byta plats init byte7: M1 = 1 innebär 'enable DSR change detect' (inte DTR) När det gäller svarskoder: type 5 (modem control status): D2 - DCD och D1 - RI Dessa fel härstammar från Tony Price (via LEGE) och egna upptäckter.. I och med att MegaQUTE är kompilerad (TURBO) SuperBASIC, så har jag skrivit en del BASIC-snuttar som kontrollerar QCONNECT i ALLA avseenden. Problemet är dock att ett BASIC-toolkit på 8.5Kb användes i alla dessa snuttar. Med BASIC-toolkit menar jag extra-procedurer/funktioner i M/C. och till detta toolkit finns just ingen manual! Initrutinen skulle dock kunna skickas över till filarean efter lite modifikationer. Mvh Bosse --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 45 av Bo Arnoldson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 47 1989-04-06 14:45 11 rader av Per-Einar Stroemme Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Leif Erlingsson Ärende : tk2 ------------ Hej Leif ! Vet du om det finns flera varianter av toolkit 2 ? Mvh Per Einar --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 47 av Per-Einar Stroemme

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 48 1989-04-07 12:13 5 rader av Bo Arnoldson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Per-Einar Stroemme Ärende : Re: tk2 ---------------- Det finns flera versioner.. I trump card sitter tex version 2.11 (om jag inte missminner mig) (vem skulle döpa första versionen 2.11) mvh Bosse --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 48 av Bo Arnoldson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 49 1989-04-11 20:57 17 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : Super Q Board. ----------------------- Kurt Eriksson i Västerås har kommit på ett sätt att uppgradera äldre versioner av diskinterfacet Super Q Board, som bl.a. Sandy hade i sitt sortiment. Till och med version 1.16 låg diskinterface-koden och koden till Sandys extrakommandon i ett 16K EPROM. I senare versioner var detta ersatt av ett 32K EPROM som dessutom innehåller Tony Tebbys TK2 (Toolkit 2 extrakommandon). Genom att dra ett par trådar på kretskortet och kapa en ledare går det nu bygga om kortet så att en 32K EPROM fungerar. Kurt vet mer om detta, och kan även hjälpa till att bränna EPROMar med nyare versioner av toolkitet. Han har telefon 021-300810 kvällstid, och adressen är: Håkantorpsgatan 125, 72476 Västerås. I TK2 finns bl.a. koden till FSERVE så att nätverket mellan QueLlar ska få att fungera... Mvh. Michael Cronsten --- * Origin: Vål da lej deck? Ring Jamten, 0642-10300 (2:202/602) Slut på text 49 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 50 1989-04-13 08:39 3 rader av Björn Felten <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : MSDOS på QL -------------------- Michael, för någon tid sedan berättade du om ett progg, som skulle göra det möjligt att köra MSDOS på QL. Hur gick det med det? Har du hört något mera? Har du inte köpt det ännu? --- * Origin: -=P=I=X=- / Psion Info Xchange (+46-31-960447) (2:202/304) Slut på text 50 av Björn Felten <1> Kommentar i text 51 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 51 1989-04-13 21:44 17 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 50 av Björn Felten Ärende : MSDOS på QL -------------------- Programmet heter The Solution och är tillverkat av Digital Precision. Det är säkert jättebra, och klarar dom flesta PC-program, fast det går sakta... Tyvärr har jag inte fått tag i programmet än, så jag återkommer när jag vet mer om det. I QL World som kom just idag har DP som vanligt en helsidesannons om programmet, men det visar sig att även Schon gjort en MS-DOS-emulator för QL som kommer att heta The Transformer. Vad jag vet finns inte det programmet ute än, vilket däremot DP's program gör. På sidan 14 i QL World (aprilnumret alltså) har nu Miracle Systems satt in en annons om sin 30Mb hårddisk. Den kostar 399 pund (exportpriset är 355 pund), och ansluts till ROM-porten! Hårddisk, nätenhet och interface är inbyggda i en svart plåtlåda. Ett genomgående ROM-uttag gör att man ska kunna ansluta andra saker i ROMporten ändå. --- * Origin: Vål da lej deck? Ring Jamten, 0642-10300 (2:202/602) Slut på text 51 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 58 1989-04-22 11:41 18 rader av Torsten Dahlkvist Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Mattias Andersson Ärende : Re: 8749 ----------------- O.K. men några sådana är det väl ändå inga som tänker använda i QL-sammanhang? Vad angår PC-tangentbord så är 8049 mycket riktigt en av de billigaste och därmed populäraste "småprocessorerna" på marknaden. Tyvärr är knappast programmet i någon annan tillverkares tangentbord särskilt kompatibelt med QL, så användbarheten lyser med sin frånvaro. Du måste ju i alla fall göra om det till att kommunicera med 68008:an på QL-vis. Visserligen går det bara in 2kB kod i en 8049, men det är faktiskt en hel del att disassemblera (fråga Göran Gladh...). Erbjudandet till den som så vill att komma till ELLEMTEL och hacka på ett INTEL utvecklingssystem med emulator/debugger och assembler för 8049 står fortfarande kvar (men inte många veckor till, vi lägger ner den verksamheten i vår). Hälsn. /Torsten --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 58 av Torsten Dahlkvist

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 59 1989-04-22 11:51 26 rader av Torsten Dahlkvist Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Mattias Andersson Ärende : Re: QL-NET ------------------- Enligt tidiga uppgifter i engelska Spectrum-tidningar finns två (ev. flera) varianter av ROM-et i Interface II och den första skall ha felaktig timing på nätet som gör att den inte kan snacka med QL. En gång i tiden hade jag en programsnutt som talade om vilken ROM-version man hade i sin Spectrum IF-II, men jag vet inte nu var den tidningen finns. Är du MYCKET angelägen kanske man kan läsa igenom arkivet... En polare som köpte IF-II relativt sent (här i Sverige) kommunicerade bra mellan QL och Spectrum. Jag som har ett av de första som över huvud taget såldes över disk i London kan inte få kontakt med QL från min Spectrum. En annan skillnad mellan ROM-en har jag för mig skulle vara att det nyare hade en grinigare formatteringsrutin för MicroDrive så att man fick färre användbara sektorer på banden med det (men antagligen tillförlitligare). När jag skulle föra över Spectrum-filer till QL använde jag istället serieporten. Det fungerade helt o.k. med en "rak" kabel till ser2_. Eftersom jag har QL MGS blev det ju likadana kontakter i båda ändar på kabeln. Jag hittade t.o.m. ett program i en tidning som hjälpte en att föra över bilder från Spectrum till QL. Helt i BASIC i båda ändar, så det tog ju tid, men helt användbart. Tidningen finns antagligen kvar någonstans (se ovan...) Hälsn. /Torsten --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 59 av Torsten Dahlkvist Kommentar i text 61 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 61 1989-04-23 11:37 11 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 59 av Torsten Dahlkvist Ärende : Re: QL-NET ------------------- Jag har fört över ca 100 bilder från Spectrumen till QL, mest var det bilder inifrån maskinkodsspel och sånt (Multiface one). Jag använde oxå ett basicprogram i båda ändar som jag hittat i en tidning (jodå, artikeln finns kvar). Jag kunde föra över det i 2 olika format, så att det såg bra ut på QL. Upplösningen var ju olika, så bilder som innehöll text fick föras över till QL så att dom bara tog upp 2/3 av bildens höjd. Mvh. Michael C. (Text 61 (8030) av Michael Cronsten /Huvudsysop)

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 60 1989-04-22 12:32 8 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Michael Cronsten Ärende : CPT-progg ------------------ Jag läste om dom dära fil-packningsprogrammen. Verkar mycket intressant då det ej funnits några sådana för QL. Packning av filer är ett måste om man skall kunna bygga upp program-bibliotek med QL program på tex EDKX 1. Jag skulle uppskatta om dom på något sätt ramlade in i QL-filarean. MVH / Lars Nilsson --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 60 av Lars Nilsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 62 1989-04-23 14:43 16 rader av Björn Felten <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : Krashad microdrive --------------------------- Nu är det så här, alltså: För ett antal år sedan köpte jag en QL i London. Till denna fick jag, förutom fyra MC med 'The Psion Suite' en MC med spelprogg. Denna MC gick endast att läsa delvis redan från början, och efter ett par gånger var den helt död. Jag har försökt att tejpa den för att den skall ligga stadigare i driven, men ingen av drivarna kan läsa den ändå. Nu vet jag att det finns ett antal 'doktor'-progg för detta ändamål, så mitt förslag är - om någon vill åta sig det - att jag lägger MC-n plus en 3.5"-disk i ett kuvert tillsammans med ett självadresserat, frankerat kuvert och skicker till någon som tror sig kunna läsa min krashade MC och som har en 3.5"-diskdrive (jag har en Thor nu, och den har två 3.5"-drivar men ingen MD). Naturligtvis får du behålla MC'n. Anyone? --- * Origin: -=P=I=X=- / Psion Info Xchange (+46-31-960447) (2:202/304) Slut på text 62 av Björn Felten <1> Kommentar i text 64 av Mattias Andersson <99>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 64 1989-04-25 00:22 6 rader av Mattias Andersson <99> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 62 av Björn Felten Ärende : Krashad microdrive --------------------------- En lösning vore att du tog och sönde efter programen från Svenska QL Gruppen, på disket natulitvis. Att hålla på att försöka reparera trasiga MC är inget som jag rekomenderar. Bye the way, Hur är det att hålla på med en tor? Är den mycket snabbare än QL osv. Mvh.......Mattias "Eskes" Andersson --- * Origin: Vål da lej deck? Ring Jamten, 0642-10300 (2:202/602) Slut på text 64 av Mattias Andersson <99> Kommentar i text 67 av Björn Felten <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 67 1989-04-25 11:32 21 rader av Björn Felten <1> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 64 av Mattias Andersson Ärende : Krashad microdrive --------------------------- -> En lösning vore att du tog och sönde efter programen från Svenska QL -> Gruppen, på disket natulitvis. Jamen, jag kommer ju inte ens ihåg vad proggen hette...? -> Bye the way, Hur är det att hålla på med en tor? -> Är den mycket snabbare än QL osv. Ja, Thor är ju en komplett dator med allt det, som QL-användarna får leka LEGO för att få ihop. Dessutom med ett nästan helt om- arbetat OS. Jag tror inte att det är någonting kvar av det gamla ROM-et, som används, så jo den är inte bara snabbare utan har dessutom blivit av med alla Sinclair-buggar. Och väljer man 68020/68881-versionen med 20Mb inbyggd HD, så kan du ju förstå att man kan sitta och småmysa lite överlägset, när man läser de flesta inläggen i det här mötet... :-) Därför väntar jag spänt på att få höra de första synpunkterna på hur MSDOS-emulatorn (från DP var det väl?) fungerar. mvh Björn Felten / SThor Thor-älskare --- * Origin: -=P=I=X=- / Psion Info Xchange (+46-31-960447) (2:202/304) Slut på text 67 av Björn Felten <1> Kommentar i text 75 av Mattias Andersson <99>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 75 1989-04-29 01:09 5 rader av Mattias Andersson <99> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 67 av Björn Felten Ärende : Krashad microdrive --------------------------- Om det är någon av standard kaseterna som levererades med QL så bör de på klubben kunna lista ut vad du har förlorat. Det vore intresankt att få reda på hur snabb!!!!! MS-DOs emulatorn är på Thor. Mvh....Eskes --- * Origin: Vål da lej deck? Ring Jamten, 0642-10300 (2:202/602) Slut på text 75 av Mattias Andersson <99> Kommentar i text 77 av Björn Felten <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 77 1989-04-29 13:50 18 rader av Björn Felten <1> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 75 av Mattias Andersson Ärende : Krashad microdrive --------------------------- -> Om det är någon av standard kaseterna som levererades med QL så bör de på -> klubben kunna lista ut vad du har förlorat. Ja, det verkar lösa sig. Norrlands egen QL-fantom (MiCro) hade naturligtvis en _fungerande_ mc med proggen i fråga. -> Det vore intresankt att få reda på hur snabb!!!!! MS-DOs emulatorn är på -> Thor. Tyvärr är den väl skriven så, att den utnyttjar QDOS för att utföra allt. Det gör ju att den förmodligen inte blir så vidare värst i Thor heller. Möjligtvis i en Thor 20 - den med 68020/68881/HD, men det är som sagt mycket beroende på hur progget är skrivet. Men jag instämmer. Skulle vara intressant. Skall nog skicka efter det där progget (när det har fått lite högre versionsnummer). mvh Björn Felten / Fanatisk sextioåttatusenoman --- * Origin: -=P=I=X=- / Psion Info Xchange (+46-31-960447) (2:202/304) Slut på text 77 av Björn Felten <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 63 1989-04-24 09:18 156 rader av Hans Pedersen Dambo/HPDatabas <23> Mottagare : QL och Z88 Ärende : SKVALLER FRÅN GB ------------------------- # - VÄNTA! QLeaps At Home 0p Digital Precision Miracle Hard Disk 14/04/89 Support Online Miracle Systems were demonstrating the QL Hard Disk they have designed at the Northern Sinclair Show last Saturday. The unit is larger than I imagined but has a 32 megabyte capacity- 32768k. It is housed in a smart black case. Soft- ware to offer the WIN device is on ROM but code from disk has to be loaded if you want extra features supported. The unit uses a startling 44k of RAM up. I was told loading and saving ranges from 24k to 32k a second. The unit is #399, and is compatible with most QL add-ons. 7 = Talk To QLeaps 9 = More QL News 8 = QL News Index 0 = Main Index # Nästa * Repetera 9 Backa 0 Meny # - VÄNTA! QLeaps At Home 0p QLeaps News Ultrasoft & SUB 14/04/89 Support Online The full range of "Ultrasoft" software is now available through "QL SUB". The Alternative Micro Show enabled the two sources of QL support make an alliance to sell QL software. Titles now added to the "QL SUB" range include QKick 3, Disktool (copier/formatter/protector), Quickdisk (30% faster disk use), CARD, (Flashback type database), S`EDIT (the fastest QL editor?), Toolkit 3 (for TK2 users- adds many superb new features), and several more including Transformer! All products are compatible with QRAM. 7 = Talk To QLeaps 9 = More QL News 8 = QL News Index 0 = Main Index # Nästa * Repetera 9 Backa 0 Meny # - VÄNTA! QLeaps At Home 0p Gossip Columns World-Wide Group 14/04/89 Support Online Following discussions with "Thornado", and "QL Contact France", as well as a number of other groups, "QL SUB" thinks it will be possible to form a "network" of QL user groups across the world, so each group can share QL public domain, articles, projects, and news. This plan is not nearly so difficult as it sounds when you consider the total number of users in these 3 groups alone. With QL users in Sweden, Holland, and Germany, the user base could approach "QL World" and would therefore attract many more. 7 = Talk to QLeaps 9 = More Gossip 8 = Gossip Index 0 = Main Index # Nästa * Repetera 9 Backa 0 Meny # - VÄNTA! QLeaps At Home 0p Gossip Columns Rebel Hard-Disk 14/04/89 Support Online Rebel Electronics were at the Northern Sinclair Show on Saturday, but due to a number of problems with their software, they were unable to demonstrate their hard disk interface. The unit plugs in the expansion port and will apparently slaughter the Miracle unit for speed. It will load/save at at least 105k/sec. That's fast! You can plug on standard (cheap) IBM clone hard disk drives and a four way buffered expansion card will be available so you can plug the i/f, plus RAM, FLPs, QEP 3, and so on, in... 7 = Talk to QLeaps 9 = More Gossip 8 = Gossip Index 0 = Main Index # Nästa * Repetera 9 Backa 0 Meny # - VÄNTA! QLeaps At Home 0p Gossip Columns Transformer QLPC 14/04/89 Support Online I was chatting to Martin Bernt of the German software house, "Ultrasoft", on the 1st April at the Alternative Micro Show. He was telling me about his IBM PC Emulator for the QL. It will be at least TWICE as fast as "The Solution" by Digital Precision, he says, because it includes CGA/MDA video hardware, and it can be put on ROM. No one has seen a complete Transformer running- not even Martin! So early comments on it must be made up. Judging by Martin's other QL software it will be excellent at #79! 7 = Talk to QLeaps 9 = More Gossip 8 = Gossip Index 0 = Main Index # Nästa * Repetera 9 Backa 0 Meny # - VÄNTA! QLeaps At Home 0p Gossip Columns A New Arabian QL? 14/04/89 Support Online According to Martin Bernt of Ultrasoft, (who also runs the German Professional user group,) ABC Elektronic will have a powerful new competitor in Germany if they ever release the "Enigma". Martin says he and a friend are in late stages of development of a new 68008 based QL using the fast military version that is able to handle 4MB of memory. Due to an amazing quirk of fate, backing may come from a friendly Arab Shiek who is look- ing at investing in Germany. The QL is a far more respectable computer there! 7 = Talk to QLeaps 9 = More Gossip 8 = Gossip Index 0 = Main Index # Nästa * Repetera 9 Backa 0 Meny --- * Origin: Vål da lej deck? Ring Jamten, 0642-10300 (2:202/602) Slut på text 63 av Hans Pedersen Dambo/HPDatabas <23> Kommentar i text 65 av Mattias Andersson <99>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 65 1989-04-25 00:28 2 rader av Mattias Andersson <99> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 63 av Hans Pedersen Dambo/HPDatabas Ärende : SKVALLER FRÅN GB ------------------------- Är det någon vänlig hacker som vet vad hd interfecet kostar? Mvh.....Eskes --- * Origin: Vål da lej deck? Ring Jamten, 0642-10300 (2:202/602) Slut på text 65 av Mattias Andersson <99>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 66 1989-04-25 21:21 51 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : Utdrag från en text skriven av Jan B i Qbox, Holland. -------------------------------------------------------------- 89-04-21 18.39 Jan Bredenbeek Mottagare : International QL area (QBOX) Kommentar till Michael Cronsten /Huvudsysop Ärende : Origin-lines.. ----------------------- MC> It seems to be rather quiet on the QL-front at the moment, so I'll MC> take the opportunity to ask if anyone of you in Holland have seen MC> the DP MS-DOS Emulator for the QL in action? According to the MC> adverts it is very good, but I've heard rumours of it being very MC> slow.. Nevertheless, it would be great fun to try it on some MC> IBM PC programs. We're familiar with it... Indeed it is VERY slow. The only time I use it is when I have to ZIP or UNZIP a file. Last week I saw the MS-DOS version of PSION Xchange running on a QL with that emulator... You know how slow the QL version is, can you imagine how it is on a MS-DOS emulator? By the way, on an Atari ST with QL-emulator they run much faster. The PC-version running on a "real" PC is also quite slow. MC> About the Miracle Systems 30 Mb hard disk: According to an ad in MC> the April issue of QL World it is now finished, and the price is MC> 399 pounds. Have anyone of you pondered about getting one of these MC> contraptions? I'm expecting it to arrive by the middle of May. Due to the huge demand, delivery time is about six weeks. I've also seen other hard disks, like that from Rebel electronics. The controller plugs into the normal QL expansion port and uses the ST506/412 standard. Price of the controller is `180, controller + 20Meg drive `365. Problem is that you can no longer use the expansion port, unless you use a buffer card (Rebel has a 4-slot backplane, `77). I've heard rumours that the Miracle approach (paging the ROM in and out) would lead to slower operation, but I don't know if they're true (after all paging in and out can be done in a few 68008 clock cycles). (The only thing that worries me is that the interrupts may be disabled for a long time while the ROM is paged out). There are several other people and companies developing a hard disk controller, as I've seen in the April 1989 issue of QL World (which is still available in the shops in Holland too). One thing I'm curious about is how they're going to implement "real" subdirectories. After all, a singe directory file containing hundreds of entries would take a long time to scan... The Rebel controller has additional SuperBASIC commands "mkdir", "cd" and "ls" for subdirectory control, but how are they implemented at QDOS level? Greetings, Jan. --- QBoss v0.03 (Text av Jan Bredenbeek) --- * Origin: Vål da lej deck? Ring Jamten, 0642-10300 (2:202/602) Slut på text 66 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 68 1989-04-25 23:22 5 rader av Torsten Dahlkvist Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Michael Cronsten /Huvudsysop Ärende : Re: QL-NET ------------------- Jag känner igen beskrivningen - det är säkert samma prog. Kanske någon tidig QL-world eller ...? /Torsten --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 68 av Torsten Dahlkvist

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 69 1989-04-26 00:08 28 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Torsten Dahlkvist Ärende : Re: 8749 ----------------- Aj aj aj det låter inte bra det där med attbli av med utvecklingssystemet precis nu. Jag har ju, om du minns gjort en primitiv dissasemblering av koden och börjat kommentera vissa intressanta avsnitt. Jag vet nu hur bitarna tas emot men det finns en del oklarheter !. Jag har kollat själva samplingsmetoden och kan inte se att den är fel. Det måste vara något annat. Mnemonicen är väldigt lättläst och det borde inte vara något problem även för en relativt ovan programmerare att se vad som händer. Ett datablad på kretsen och den dissade listan kan ge mycket för någon som vill hjälpa till !!. Jag har också tittat lite på det här med tangentbord. Jag har fått tag i ett som används till alfaskop. Där finns ett seriesnitt som går i 1200 baud mellan bord och terminal. Datorn i terminalen skickar en byte med förfrågan om det finns någon tryckt knapp. Bordet sänder en statuskod som ger besked om detta och om en knapp har blivit tryckt skickas en byte med numret på den knapp som trycks. Något slags protokoll alltså. Knappens nummer översätts sedan av terminalen. En QL version skulle kunna bestå av ett serieinterface (fungerande) och en devicedriver som med 20 millisekunders mellanrum gör enligt ovan. Eventuellt mottagna tecken läggs i keybordbufferten. När 68008 kollar keyboardbufferten och upptäcker ett linefeed-tecken utförs väl kommandot eller...? Ett liknande interface finns att köpa från en tysk firma som heter ABC eller något. Det var till för PC tangentbord och stoppades in i PROM-porten. Alfaskåpbord finns det gott om inom EDKX klubben. En hel terminal med bord kostar 50:-. Många har använt chassiet för att bygga in en CGA-skärm. Tangentborden ligger i högar och skräpar. C U --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 69 av Goran Gladh Kommentar i text 74 av Christer Olsson <16>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 74 1989-04-28 01:37 3 rader av Christer Olsson <16> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 69 av Goran Gladh Ärende : Re: 8749 ----------------- Är det färgvarianten av alfaskop eller? Och är tangentborden kanske möjliga att bygga om till PC/AT-dito? --- * Origin: *GTS* - Gothenburgs No. 1 (2:202/302) Slut på text 74 av Christer Olsson <16>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 70 1989-04-26 00:43 7 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Mattias Andersson Ärende : Re: QuL instickskort för PC. ------------------------------------- Tony Tebby var namnet. Vad han gör nu vet jag ej. Har du köpt någon emulator ännu. Det var en lite lurig annons om den i QLW. Kapaciteten angavs som sämst till 10 % av en PC. Det påstås också att den är snabbare än en ATARI variant. ATARI vaianten har av "en på jobbet" bedömts som 70% av en PC. QLen borde ligga på 90% i så fall men...... --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 70 av Goran Gladh Kommentar i text 76 av Mattias Andersson <99>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 76 1989-04-29 01:14 9 rader av Mattias Andersson <99> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 70 av Goran Gladh Ärende : Re: QuL instickskort för PC. ------------------------------------- Min far köpte en Amstrad PC och det har gjort behovet av en emulator något överflödig. Diskdravar får komma först. Jag funderar på att köpa ett QL kort från England och andvända som printerbuffert, Det är inte särsilt väll ombesörjt med sådant på en PC. Dessutom så behöver både min QL och min fars Atari och en Mbee 128 andvända skrivarna, en normal vexelkopling och printerbuffer t är oförsämt dyr så QL passar betre. Mvh.....Eskes * Origin: Vål da lej deck? Ring Jamten, 0642-10300 (2:202/602) Slut på text 76 av Mattias Andersson <99>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 71 1989-04-26 17:41 14 rader av Torsten Dahlkvist Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Goran Gladh Ärende : Nytt tangentbord ------------------------- Om du skall polla en serieport var 20 ms eller så tror jag tyvärr att du får kapacitetsproblem i systemet - eller hade du tänkt byta ut programmet i 8749:an och ersätta dess tangentscanning med en rutin som kommunicerar med det andra tangentbordet? Rekommendation: Om du vill bygga till extra grejor, så gör det ordentligt. Sätt dit en ACIA på databussen och länka in den i QDOS så att den kan generera interrupt när den tar emot nå't, låt sedan det yttre tangentbordet skicka data bara när det verkligen har något att komma med. I övrigt är det inga problem för någon ny enhet att lägga in data i tangentbordskön, vad jag vet. /Torsten --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 71 av Torsten Dahlkvist

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 72 1989-04-27 20:15 23 rader av Mattis Andersson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Goran Gladh Ärende : Tangentbord -------------------- Det är nog enklare med ett PC-tangentbord, ett enkelt 8 bit shift register (74164) + några vippor är allt. Ett PC-keyboard sänder iofs bara över så kallade scan-koder, dvs tangentens position. Om man trycker ned tangenten Är bit 7 nolla, släppar man är den en etta. Jag byggde ett Interface att koppla in på bussen, funkade utmärkt. Orkade tyvärr inte fixa översättningsrutinen till teckenkoder. Ett annat sätt om man vill ha annat tangentbord är ju att gå in i QDOS och ändra... Assemblerfilerna finns ju i Qlubben.. En annan idee jag hade apropå ovanstående: Man lägger ett 64 Kbyte RAM någon stans uppe i I/O utrymmet i QL:en, detta kan vidare med en lite switchning i ett register ändras till att mappa området där QDOS ligger. Finnesen med detta ? Jo, man laddar in sitt eget nyasseblerade QDOS i RAM:et högt upp, switchar så det hamnar lågnt ned, gör en mjukvaru reset, och vips, ens eget patchade QDOS rullar igång.... Orealistiskt, tja kanske det.... (Någon som fattade de något röriga ideerna ??) --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 72 av Mattis Andersson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 73 1989-04-27 20:27 5 rader av Mattis Andersson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Torsten Dahlkvist Ärende : Re: Nytt tangentbord ----------------------------- Du kommer få problem med spel etc där cursor-tangenterna användes. Programmen pollar oftast 8749:an själva med KEYROW funktionen, TRAP #xx, IPCCOM någonting... --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 73 av Mattis Andersson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 78 1989-04-30 15:30 15 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : Filer till QL. ----------------------- Följande filer finns nu tillgängliga i dessa baser: Jamten-TCL, 0642-10300 EDKX 1, 08-7195789 P I X, 031-960447 (alla klarar upp till 2400 bps) CPT.EXE 1280 Komprimeringsprogram för QL-program och filer. UNCPT.EXE 896 Av-komprimeringsprogram, läs filen CPT.TXT CPT.TXT 1559 Textfil om hur komprimeringsprogrammen fungerar. COM_DOC.CPT 5504 Komprimerad Quill-fil om BBS-programmet QBOX och lite allmänt om kommunikationshårdvaran på QL. SUPERMDV.CDE 384 Maskinkod som gör att du kan formattera din mdv till otroliga 1 megabyte! --- * Origin: Vål da lej deck? Ring Jamten, 0642-10300 (2:202/602) Slut på text 78 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 79 1989-05-01 15:23 9 rader av Leif Erlingsson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Michael Cronsten /Huvudsysop Ärende : Re: QL-NET ------------------- När jag gick på QL SuperBasic kurs för en massa år sedan, då körde vi de inbyggda nät-devicen i QL'en mellan 5 - 10 maskiner. Dessa var av version JM och tidigare. Detta fungerade! Själv kör jag två JM'ar med TK2'ans nät. Ver. 2.13. Fungerar perfekt. Mvh Leif Erlingsson --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 79 av Leif Erlingsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 80 1989-05-01 15:30 10 rader av Leif Erlingsson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Bo Arnoldson Ärende : Re: tk2 ---------------- Tony Tebby skickade nyligen mig sin senaste romversion för Sandy Super Q-Board. TK2'an var rev 2.13 och diskcontrollern var rev 1.21. Det som skiljer 2.13 från tidigare versioner är att en bugg som orsakade felöverföring när man använde INPUT över nätet för att läsa filer med -- om filerna var av viss speciell längd(!) -- har botats. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 80 av Leif Erlingsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 81 1989-05-04 16:37 17 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Ärende : Extern interupt ? -------------------------- Finns det någon som kan förklara för mig hur en extern enhet skall göra interupt på QL. Använder man ingången ETXINTL på ZX8302 eller ska man använda dom normala interupt-ingångarna som finns på 68008 ? Hur initierar man interuptet med QDOS ? AutoVectorer och User Interupt Vectorer verkar ha sina vectorer i ROM-arean ?? Det jag tänkt göra är att koppla en ACIA eller UART till bussen som extra och bättre serie-port. Jag har läst och läst i QL Advanced User Guide men får ingen riktig kläm på hur det borde gå till . / Lars Nilsson / --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 81 av Lars Nilsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 82 1989-05-08 19:59 23 rader av Mattis Andersson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Goran Gladh Ärende : Re: Tangentbord ------------------------ PC-bordet funkar så att när man trycker ned en tangent kommer ett åtta bitars värde i från t-bordet med sjunde biten satt till noll, när man sedan släpper tangenten ifråga sätts sjunde biten (nåja D7 om man räknar från noll alltså) till ett. Detta ger alltså att om datorn känner av att CTRL-tangenten är nedtryckt, men inte uppsläppt är den alltså fortfarande nedtryckt ! Man trycker sedan ned 'C' och datorn mottar scankoden för C. Det är alltså upp till datorn att tolka informationen och hålla reda på alla tangenter som är nedtryckta. Problemet är att man inte kan få pil-tangenterna att funka om man bara slånger in de lämpliga koderna i tangentbordbufferten. Markör förflyttningar använder ofta KEYROW funktionen (och d:o TRAP i QDOS) för att kunna känna av om två tangenter är nedtryckta samtidigt. KEYROW (och TRAPen som heter IPCCOM eller något) arbetar direkt mot hårdvaran. Detta ger alltså att för att kunna använda ett annat t-bord (PC-bord) måste man skriva om mjukavaran i QDOS.... Jo, det blev nog ganska rörigt det där, men det var någon slags "hjärn-dump"... --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 82 av Mattis Andersson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 83 1989-05-08 20:10 8 rader av Mattis Andersson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Lars Nilsson Ärende : Re: Extern interupt ? ------------------------------ Det är enklast att använda EXTINTL eftersom det finns färdiga mjukvaruprylar i QDOS för det. Man kan ju länka i egna EXTINT-hanterare med en TRAP. Antagligen är däremot EXTINTL ganska slö om man har många prylar samtidigt inkopplade. Det beror på att kollen av vem som gör interruptet görs helt mjukvarumässigt av alla de inlänkade EXTINT-hanterare. Jag har iallafall kört ca 5 kbps utan problem med interruptet kopplat till EXTINTL. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 83 av Mattis Andersson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 84 1989-05-10 12:46 39 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Torsten Dahlkvist Ärende : Re: Nytt tangentbord ----------------------------- >Om du skall polla en serieport var 20 ms eller så tror jag >tyvärr att du får kapacitetsproblem i systemet - eller hade du >tänkt byta ut programmet i 8749:an och ersätta dess >tangentscanning med en rutin som kommunicerar med det andra >tangentbordet? Mitt förra inlägg blev visst lite för långt och omfattande. Jag försöker ta det punkt för punkt. 1. Nytt tangentbord till Sinclair QL. 1.1 Tangentbord enl. Alfaskop eller motsvarande. T-bordet har ett serieinterface som kommunicerar i 1200 baud. Utnivåerna är 5V och 0V. Ett protokoll används där datorn begär statusinfo genom att skicka en byte till t-bordet. T-bordet svarar med att skicka en byte med statusinfo. Om statusinfo anger att en tangent tryckts skickas en byte med tangentnumret från t-bordet direkt efter statusinfo. 1.2 Interface mellan QL och tangentbord. Anpassningen utgörs av en ACIA-krets som ansluts till QLs dataport. Avbrott från ACIA när data finns att hämta. IRQ signal till External Interrupt. 1.3 Devicedriver till QDOS Drivrutinen som länkas in som avbrottsstyrd I/O skall vid initieringen skicka en byte till t-bordet som beordrar scanning. Den mottagna status byten från t-bordet tas emot och analyseras av rutinen. Om statusbyten visar att ingen tangent tryckts avslutas det hela med att en ny byte sänds till t-bordet med förfrågan om status. Om status visar att något har hänt tas nästa byte som numret på den knapp som tryckts. Numret används som vektor i en ASCII-tabell och det tolkade resultatet placeras i t-bordsbuffern. Det hela avslutas med att en byte sänds till t-bordet med statusförfrågan. >Rekommendation: Om du vill bygga till extra grejor, så gör det >ordentligt. Sätt dit en ACIA på databussen och länka in den i >QDOS så att den kan generera interrupt när den tar emot nå't, >låt sedan det yttre tangentbordet skicka data bara när det >>verkligen har något att komma med. Som du ser är vi ganska överens egentligen. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 84 av Goran Gladh Kommentar i text 88 av Mattias Andersson <99>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 88 1989-05-17 01:01 4 rader av Mattias Andersson <99> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 84 av Goran Gladh Ärende : Re: Nytt tangentbord ----------------------------- De som vill andv'nda IBM tangentbord g;r nog b'st i att k;pa en f'rdig sats eller? Sedan om man 'r nÄgra sÄ kan man ju kopiera satsen. Mvh......Eskes --- * Origin: Jamten, dädikejtid to QL! +46-642-10300 (2:202/602) Slut på text 88 av Mattias Andersson <99>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 85 1989-05-10 12:57 15 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Ärende : SQB ------------ Jag har luskat lite p Super Q-board interfacet och funnit foljande: Adresserna till floppykontrollern aer CF30 - CF33. Adressen till kontrollregistret aer CF34. Adressen till Centronics porten aer CF38. Adresserna aer relativt fraan C0000 daer I/O arean boerjar. Man vaeljer drivare 0 med "1" i bit 1 paa kontrollregistret och drivare 1 med "1" i bit 2 i samma register. Stroben till centronics ligger som bit 5 i kontrollregistret. Acknowlidge fraan centronic slaepps fram till EXTINTL om bit 6 i kontroll registret aer "1". Ett komplett schema har gjorts paa ett expansionskort med samma adresser som SQB. Jag skall boerja CADa ett kort och passa paa att laegga in en ACIA. PS bitnumren ovan aer med 0- raekning. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 85 av Goran Gladh

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 86 1989-05-10 22:33 3 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Goran Gladh Ärende : Re: Mera data om MS-DOS emulatorn till QL. --------------------------------------------------- Nu har den kommit. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 86 av Goran Gladh

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 87 1989-05-11 20:22 40 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : Kanske av intresse.. ----------------------------- Följande text kommer från det internationella QL-mötet i Jamten: (Text 37) 89-05-08 22.05 Jan Bredenbeek Mottagare : International QL area (QBOX) Kommentar till All Ärende : Miracle hard disk -------------------------- Finally I've seen it working!!! Last Sunday there was a QL meeting here in Holland, and the guys from Miracle were there too demonstrating their hard disk. The speed is quite impressive - it loads a whole 32K screen in about 0.3 seconds, which is almost ten times as fast as a floppy disk. It uses a ST506 standard disk with PC-compatible controller, which is interfaced to the QL with some extra electronics. However Miracle can't guarantee that the interface will work with other than the built-in type disk. There is indeed a provision for "hard" subdirectories. If you enter DIR win1_ you get only the directories listed, if you do DIR win1_BAS you get the files within the directory BAS. There is also a WIN_USE command and a WIN2 command, which allows a subdirectory to be referred to as a device win2_ (or mdv2_ or so if you like) for badly-written software. A MAKE_DIR command is also present and there are four extra QDOS traps for setting and reading the backup date, setting and reading a file update count, creating a subdirectory and reading extended disk status information. The disk I saw at the meeting was a demo sample and not for sale (they couldn't bring their stock with because of import duties). I've heard from them that the delivery time is now about four weeks (I hope to get it this week...). Greetings, Jan. --- QBoss v0.03 * Origin: QBOX, Host of the Dutch QL Network - NL-035-23717 (2:202/602) Slut på text 87 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 89 1989-05-19 15:11 4 rader av Mattis Andersson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Mattias Andersson Ärende : Re: Nytt tangentbord ----------------------------- Det kanske redan finns någon ute i landet som kör med PC-tangentbord ? Är denna person då intresserad att låna ut det för en snabb koll ? --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 89 av Mattis Andersson Kommentar i text 90 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 90 1989-05-20 15:10 13 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 89 av Mattis Andersson Ärende : Re: Nytt tangentbord ----------------------------- Svenska QL-gruppen i Göteborg har nyligen byggt ett interface som kopplas i hållaren för 8049:an och som man kan ansluta ett standard PC-tangentbord till. Det är klart förutom att dom ej fått KEYROW att fungera hundraprocentigt. Men ctrl-c och allt annat fungerar bra. Än så länge finns den bara i 2 exemplar, men Micro-system Data ska börja sälja den här i sommar. Jan Bredenbeek på Qbox i Holland har förresten skrivit en maskinkodssnutt så att man kan ansluta en terminal till ser1 eller ser2 och lura QL att det är tangentbordet. Även här fungerar ctrl-c och sånt. Mvh. Michael C. --- * Origin: Jamten, dädikejtid to QL! +46-642-10300 (2:202/602) Slut på text 90 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Kommentar i text 107 av Mattias Andersson <99>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 107 1989-06-06 23:59 3 rader av Mattias Andersson <99> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 90 av Michael Cronsten /Huvudsysop Ärende : Re: Nytt tangentbord ----------------------------- Hoppas att de får fram tangentbords interfecet till försälning så att de kan anonsera i nästa nr av QL bladet. Mvh.....Eskes --- * Origin: Jamten, dädikejtid to QL! +46-642-10300 (2:202/602) Slut på text 107 av Mattias Andersson <99>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 91 1989-05-20 14:12 15 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Goran Gladh Ärende : Re: Mera data om MS-DOS emulatorn till QL. --------------------------------------------------- Jag har nu sett MS-DOS emulatorn i 'action'. Det fungerar ! Men mycket mycket långsamt ! Norton-utility visar en kapacitet på 0.1 relativt IBM PC. Kommunikations-program såsom KERMIT , PROCOMM tycks inte fungera då det gäller serie-port kommunikation. Jag provade även med ERGO-ORD ( Ericsson ordbehandlings pgm ) men där förekom det bios-anrop som inte SOLUTION klarade. Det är möjligt att ERGO-ORD är så konstruerat att det bara snurrar på ERICSSON PC/WS286 jag har nämligen aldrig provat det på någon annan CLONE . PKARC och PKXARC tycks fungera med SOLUTION. Ytterligare rapporter följer senare. **** LARS NILSSON **** --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 91 av Lars Nilsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 92 1989-05-20 14:30 11 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Mattias Andersson Ärende : konstiga tecken på ditt tangentbord -------------------------------------------- Hej ! Du tycks behöva ett nytt tangent-bord . När du skriver : lilla ä ( ae ) så blir det ' lilla å ( aa ) så blir det Ä ( AE ) lilla ö ( oe ) så blir det ; Du kanske har någon typ av svenskt tangent-bord ? **** Lars Nilson **** --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 92 av Lars Nilsson Kommentar i text 108 av Mattias Andersson <99>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 108 1989-06-07 00:01 6 rader av Mattias Andersson <99> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 92 av Lars Nilsson Ärende : konstiga tecken på ditt tangentbord -------------------------------------------- Mitt problem aer att jag har en Amstrad pc och procomm. Naer jag andvaender vt100 editorn sao faor jag upp klamrar och liknade medans jag inte faor naogot anars doch gaor översetningen bra åt andra hållet utanfår editorn så jag läser normalt. jag får kolla översätningstabellen när jag får tid. Mvh.....Eskes --- * Origin: Jamten, dädikejtid to QL! +46-642-10300 (2:202/602) Slut på text 108 av Mattias Andersson <99> Kommentar i text 114 av Kjell Elfving <42>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 114 1989-06-10 17:30 5 rader av Kjell Elfving <42> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 108 av Mattias Andersson Ärende : konstiga tecken på ditt tangentbord -------------------------------------------- Det enda du behöver göra är att först ladda in ett filter och ändra de svenska tecknen....detta gäller Procomm Plus... i procomm 2.4.2 behöver du endast ladda in ett svenskt filter.. Mvh. Kjell --- * Origin: Jamten, dädikejtid to QL! +46-642-10300 (2:202/602) Slut på text 114 av Kjell Elfving <42>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 93 1989-05-20 15:50 9 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Lars Nilsson Ärende : Re: Mera data om MS-DOS emulatorn till QL. --------------------------------------------------- En del program kräver timerinterrupt. Har du provat att "enebla" interruptet. Man gör det lätt från MS-DOS genom Ott gå till setupmenyn. Det görs med CTRL+SHIFT+ALT+CAPSLOCK men det visste du kanske förut. Angående hastigheten så bör den vara högre ju fler BIOS anrop man gör eftersom BIOSET är skrivet i ren 68008 kod och emuleras alltså inte kod för kod. Har du kollat listan med program som fungerar? Den finns i filen UPDATES.DOC om du missat den. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 93 av Goran Gladh

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 94 1989-05-20 16:03 7 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Mattias Andersson Ärende : Re: Nytt tangentbord ----------------------------- "Man kan göra som man vill" som Kurt Olsson säger. Man kan t.ex göra som jag har hört att en person har gjort. Han har dragit ut alla trådar från QLens membrankontakt inne på kretskortet. Dessa har sedan anslutits direkt till ett tangentbords X och Y avsökningstrådar så att 8049an scannar av det nya bordet. Det fungerar enligt konstruktören men ....... --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 94 av Goran Gladh

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 95 1989-05-20 16:41 15 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Goran Gladh Ärende : Re: Mera data om MS-DOS emulatorn till QL. --------------------------------------------------- Jo, jag har provat med aktiva timer-int. men det verkar inte göra någon skillnad vad det gäller term-pgm. Vad jag kan se så är inget pgm som finns i listan i Updates_doc någon type av terminal-pgm. Det är ju inte speciellt att köra något term-pgm i MS-DOS mode pga den långsamma exikveringen men om det skulle gå att köra på COM1 via tex KERMIT så visar det att dom lyckats bra med implementeringen. Dessutom lär det bli stora problem i mottagningen pga felet? i mottagningen på QL. Jag har provat att köra LPT1 och COM1 ute i DOS-et verkar funka där. Kanske Term-pgm kör med direkt-adressing och ej via BIOS ?? **** Lars Nilsson **** ( APZ 212 10 the super-computer ) --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 95 av Lars Nilsson Kommentar i text 97 av Kjell Elfving <42>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 97 1989-05-22 18:50 4 rader av Kjell Elfving <42> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 95 av Lars Nilsson Ärende : Re: Mera data om MS-DOS emulatorn till QL. --------------------------------------------------- Jo...det är så att 99% av alla Komm-program till PC gör direkt I/O.. kulle tippa att problemet ligger där... Mvh. Kjell --- * Origin: Jamten, dädikejtid to QL! +46-642-10300 (2:202/602) Slut på text 97 av Kjell Elfving <42>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 96 1989-05-22 18:38 7 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : The Solution. ---------------------- Hur fungerar det med printerutskrift när man trycker SHIFT+PrtScr (motsvarande tangenter)? Skriver den då ut skärmed med grafik och allt? Synd att inte terminalprogram fungerar... Mvh. Michael Cronsten --- * Origin: Jamten, dädikejtid to QL! +46-642-10300 (2:202/602) Slut på text 96 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 98 1989-05-24 21:53 20 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Lars Nilsson Ärende : Re: Mera data om MS-DOS emulatorn till QL. --------------------------------------------------- Jag har provat lite spel bl.a TETRIS. Jag är väldigt imponerad av grafiken. Det verkar vara mycket arbete gjort där. Andra emulatorer jag hört om klarar inte grafiken utan man är hänvisad till textprogram. Farten är "något låg" men allt funkar!!!! Jag provade att köra "Strip Poker" men där blev det stopp när korten skulle läggas på bordet. På PCen kommer ett litet konstigt ljud vid det tillfälle som där emulatorn stannar. Det står visserligen att ljudet inte skall fungera som på PC men inte att programmet skall stanna där. Vore intressant med term prog. KERMIT med split speed har enligt vad jag hört använt den metod som programmet till MODAPTOR till QL använder. Man "expanderar" en byte 16 gånger innan man skickar i 1200 för att "emulera" 75 som jaj tjatat om i tidigare brev. PS. Jag såg i ett tidigare brev att dina två QLar hade olika tillverkningskod. D9 och d13 eller något. Fungerar båda versionerna mot modem utan modaptor som du nämnt tidigare? Om bara en av dem klarar det vore det kul att ta en kopia på proinnehållet i 8049 på den som fungerar!!!! Mvh. "APZ 212 10 is super, APZ 212 20 is .......?" --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 98 av Goran Gladh

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 99 1989-05-24 22:27 5 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Michael Cronsten /Huvudsysop Ärende : Re: The Solution. -------------------------- Enligt manualen skall "skärmdumpen" fungera!!!! Komporten har jag inte provat än men jag tror det står att BIOS anropen skall fungera. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 99 av Goran Gladh

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 100 1989-05-24 22:33 6 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Michael Cronsten /Huvudsysop Ärende : Re: Nytt tangentbord ----------------------------- Vad händer egentligen om jag skriver COPY CON TO SER1 ? Tecknen från tangentbordet går ju då till en ansluten printer. Men vad händer med tecken som skickas från printern (eller terminalen) "Far je på en tröbög äller....?" --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 100 av Goran Gladh

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 101 1989-05-27 19:33 20 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Goran Gladh Ärende : Re: Mera data om MS-DOS emulatorn till QL. --------------------------------------------------- Hej ! Angående CGA grafik på SOLUTION : Får du också ett litet fönster då du kör pgm med GRAFIK ? Jag får det och det verkar vara på mindre än 40 tecken. Text i tex GATO och Printmaster bryts då och det blir nästan okörbart. Det är ingen märkbar skillnad mellan mina QULAR ! då det gäller serie-kommunikation. Men något teckenfel kan det bli ändå, finns det ingen som har tips om bygge av extra serieport till QL. Jag rätt så dålig på det där med programmering av drivrutiner utan bättre på hårdvarutekniken.. Angående KERMIT i split-speed på PC : Vad jag vet så är det realiserat i hårdvaran för COM1 med 1200 RX och 75 TX. Åtminstone Ericsson PC har ett BIOS-anrop som sätter porten i denna hastighet. Troligen är det standard på IBM och Clones. Jag har inte heller provat att printa grafik från skärmen i SOLUTION-emulatorn. Hoppas få möjligt att prova då jag har Epson och IBM kompatibel skrivare. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 101 av Lars Nilsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 102 1989-05-31 23:17 18 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Lars Nilsson Ärende : Re: Mera data om MS-DOS emulatorn till QL. --------------------------------------------------- Man borde själv få bestämma prioritetsnivån så att man kunde uppdatera skärmen lite oftare. Det står i manualen att "om man hittar ett sätt att ändra prioriteten har man inget för det" därför att man ställer tillbaka den med jämna mellanrum. Har provat en ordbehandlare "GALAXY" från denna bas och den fungerar. Pull-down menyerna går seeegt. Jag kör med "Lightning" inladdad men det går trögt ändå. En intressant möjlighet är ju att man kan lägga in 68000 kod. Man kan ladda register AH med 91H och exekvera en INT instruktion som är illegal för PC. Programmet kan då fås att hoppa in i 68000 kod. När detta program avslutas med RTS hoppar man tillbaka dit man hoppade ut ur 8086 koden. Om det fanns något PC program som visade statistik över avverkade adresser i ett program kunde man gå in och "optimera" de mest använda rutinerna genom att "översätta" frtån 8086 till 68000 kod på ovan nämnda sätt. Programmen skulle då bli något slags blandkodat program som inte skulle gå att köra på PC men det skulle bli snabbt..... --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 102 av Goran Gladh

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 103 1989-05-28 21:57 16 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Goran Gladh Ärende : Re: Mera data om MS-DOS emulatorn till QL. --------------------------------------------------- Jag har läst på lite i min PC litteratur och det r tydligen normalt med 320 x 200 pixels i CGA grafik. Jag hade önskat att man implementerat tex herkules 640 x 200 pixels då denna är mera användbar. Annars så är det inget större fel på grafiken förutom snabbheten . Jag har provat att göra printscreen på en CGA bild och det tycks funka som på en true-blue IBM PC. Jag har även mha install-disken fått i gång SHELL programmet, det blir dock lite väl slött att köra detta i solution. Även på en PC så bör man nog ha en Hårddisk för att köra Shell med behag. MVH / Lars Nilsson / Internet : etxsral@tnetxa.ericsson.se --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 103 av Lars Nilsson Kommentar i text 104 av Kjell Elfving <42>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 104 1989-06-02 18:47 5 rader av Kjell Elfving <42> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 103 av Lars Nilsson Ärende : Re: Mera data om MS-DOS emulatorn till QL. --------------------------------------------------- Det finns en helt klar anledning till att man inte klarar Hercules- grafik , och det är att det överhuvudtaget ej går att genomföra med den hårdvara som finns i QL...... Mvh. Kjell --- * Origin: Jamten, dädikejtid to QL! +46-642-10300 (2:202/602) Slut på text 104 av Kjell Elfving <42>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 105 1989-06-04 21:19 60 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : Khan She Af in3sse.. ----------------------------- Följande 3 texter kommer från Sinclair QL-mötet i CompuText: Text 207386 Fredags 01:18 9 Rader Skriven av helmuth karacsonyi #137 Mottagare:Sinclair QL - erfarenhetsutbyte Ärende:Videotex --------------- Jag tackar för alla hänvisningar gällande videotexprogram på QL. Jag råkade köpa en QL nyligen eftersom jag har gamla sympatier för den och min 11årige son spelar som en galning på de få program jag fick. QL har ju en port för PROM-moduler. Kunde man inte producera ett videotex-prom och därmed ge datorn en mera permanent användning i hushållen , för att leta i Gule Tidningen, a telefonregister, och de övriga tjänster som ingår i videotex? En TV-skärm som monitor är snart funnen och vi har vår egen minitel i köket! Slut på text 207386 av helmuth karacsonyi #137 (Kommentar i text 207426 av Marcel Bos #59) (Läsa) nästa kommentar = Text 207426 Fredags 10:46 9 Rader Skriven av Marcel Bos #59 Kommentar till text 207386 av helmuth karacsonyi #137 Mottagare:Sinclair QL - erfarenhetsutbyte Ärende:Videotex --------------- Det där senare att leta i Gulatidningen lönar sig inte. För 9 spänn (Dvs vad det kostar att söka) Kan du nästan få en hel gultidning för... I Videotext finns möjligheter att göra egna förhands menyer där man för övriga familje medlemmar (Polare) Kan låsa alla tjänster förutom de valda. (Meny shit) Vidare kan man numera skicka Telex och enriktad telefax post. Igenom ditt Videotex abornemang så får du då ett eget telix nummer... Ganska så ballt.. Iövrigt är videotext begränsat. Mycket därför att man bara hanterar bilder, som i QuickBBS systemet.. (Ganska snarlikt..) Slut på text 207426 av Marcel Bos #59 (Kommentar i text 207457 av helmuth karacsonyi #137) (Läsa) nästa kommentar = Text 207457 Fredags 13:04 9 Rader Skriven av helmuth karacsonyi #137 Kommentar till text 207426 av Marcel Bos #59 Mottagare:Sinclair QL - erfarenhetsutbyte Ärende:Videotex --------------- Visst är videotex ett system med mycket snäva begränsningar vad gäller Textskärmstorlek och inte jämförbar med riktiga BBS i flera avseenden. Men kanske ligger i just förenklingen en av möjligheterna. Herr Svenssson och min fru kommer att avgöra Videotex' öde. Vi bor 3 km från närmaste affär och har problem med inköp av småsaker emellanåt. Gula tidningen på videotex möjliggör kanske också sökningar i äldre ex. av Gula Tidningen. Vet någon någonting om det. ? En prommad version av videotex skulle också förenkla handhavandet. Slut på text 207457 av helmuth karacsonyi #137 --- * Origin: Jamten, dädikejtid to QL! +46-642-10300 (2:202/602) Slut på text 105 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 106 1989-06-05 23:29 67 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : Arkiveringsconcept: ---------------------------- Text överförd från det internationella QL-mötet i Jamten: (Text 50) 89-06-01 22.24 Sander Plomp Mottagare : International QL area (QBOX) Kommentar till All Ärende : QARC file archiving package ------------------------------------ There is (or soon will be) a new utility available on Jan Bredenbeeks QBOX. Its the qarc package, a file archiving tool. Using it, you can pack a number of files into a single file, and later unpack it to get the original files back. What is it used for? Well, files often come in groups. Many program packages consist of executables, datafiles, some example files, basic loading programs, documentation files etc. If you look at the original psion programs you will see that the cartidges for each of them contain quite a number of files. Using qarc you can turn it into a single file, so you could make a file called QUILL_QARC containing all files. You cannot run this anymore without unpacking it again, but its great for backups or sending files over modem links. Also, if you're maintaining a library of PD-software (like those on QBOX does) it's very convenient if each package in your library is just a single file instead of a group of files. The main advantages are: - Packages keep together. It is significantly less easy to lose one or two files during copying. - Copying, renaming and sending over telecom links require less actions. You can do it just once, not once for each file. - Backup disks will contain only a small number of large files, not a huge collection of smaller ones. So you can see immeadiately what's on the disk, no need to scroll through a three page directory hunting for something. It will also slightly reduce the disk space needed: QL floppys use disk space in blocks of 1.5k and this gives quite a bit of overhead it there are many small files. The archive format used is special for the QL and not compatible with other computers. Also, unlike many MS-DOS archivers, qarc doesn't compress the files. The idea is that datacompression and archiving are two separate things and should be kept separate. Combining them creates lots of trouble. There qarc package itself consists of three files, all of which are compacted: 1: qarc_man_cpt : the manual of the package 2: mkqarc_cpt : the program to create a qarc 3: unqarc_cpt : the program to get the original files back mkqarc and unqarc must be called using the extended 'EX' and 'EW' commands of the toolkit. Without the toolkit the current version of the qarc programs can NOT be used. The programs are public domain in as far as that the package may be copied and used freely. However, you may not create and distribute modified versions of the programs. Also, Rob Kooiman is the official 'owner' of the QARC format and you may not create new variants of the format without his permission. <Sander Plomp> --- QLutchie v2.22 (Text 50 (12440) av Sander Plomp)

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 109 1989-06-07 14:08 10 rader av Mattis Andersson Mottagare : QL och Z88 Ärende : Jaha ------------- .. då hände det som inte fick hända. Vad, jo naturligtvis gick t-bord membranet sönder på ett ställe där det inte var reparabelt. Vad göra ? Var köper man nya membran , och vad kostar de ? Vad kostar de olika PC-tangentborden som finns till QL ? Det skall alltså vara ett löst d:o. Hur var det, fanns det ingen svenskutvecklad variant av QL-snubbarna i Gbg ? --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 109 av Mattis Andersson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 110 1989-06-07 16:13 13 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Kjell Elfving Ärende : Re: Mera data om MS-DOS emulatorn till QL. --------------------------------------------------- Hej ! Jag kom på det efter jag skickat iväg mina brev till basen ! Men man hade ev. kunnat ha ett beskuret window där man från SETUPen ev. mha pil-tangenterna kunnat flytta på bilden om man vill se något som låg utanför ql'ens fönster. Jag tror att det är rätt många program som använder CGA 640x200 upplösning ( dom är i alla fall fler än dom med 320x200 ! )... MVH Lars N. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 110 av Lars Nilsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 111 1989-06-07 16:20 8 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Mattis Andersson Ärende : Membran ----------------- Tangentbords-membran går att köpa via Anders Rosenkvist på Ericsson Telecom ( Tellusborgsvägen tel. till Anders 08-7193999 ) Jag har för mig att din farsa jobbar/jobbade inom Ericsson Koncernen ? MVH Lars Nilsson --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 111 av Lars Nilsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 112 1989-06-08 19:04 4 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Mattis Andersson Ärende : Membran ---------------- Membranen kostar ca 45 :-. Vi har reservdelar i våran klubb. Beckman har kanske också. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 112 av Goran Gladh

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 113 1989-06-09 12:45 5 rader av Mattis Andersson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Lars Nilsson Ärende : Re: Membran --------------------- Tack för tipset. Jodå, han jobbar på EBC i Sumpan. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 113 av Mattis Andersson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 115 1989-06-16 23:31 12 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Goran Gladh Ärende : Bit-fel ---------------- Hur går det med bitfelen i seriporten ? Det kanske inte är något fel på själva koden för läsningen. Jag tror mera på att det beror på krockar mellan olika uppgifter för IPC'n som ljud och tangentbordsavsökningen. Dessutom har vi en till serie till parallell omvandling ( serielänken från IPC till ULA kretsen ). Några synpunkter ? Mvh Lars Nilsson --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 115 av Lars Nilsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 116 1989-06-18 11:14 11 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Lars Nilsson Ärende : Re: Bit-fel -------------------- Det går inte så bra med bit-felen. Jag har nästan gett upp. Men lite synpunkter och ideutbyte skadar inte. Det du tar upp handlar ju om prioritering av olika uppgifter. Serieporten påverkar ju direkt avbrottspinnen på kretsen och de andra uppgifterna körs i bakgrunden. Man kan maska avbrottsbiten och hindra avbrottet förstås. Om man provar att generera ljud samtidigt som man kör serieporten kunde man se om bitfelen ökar och därmed konstatera om serieporten är prioriterad före ljudgenereringen. Avkänningen av tangentbordet borde ha lägsta prioritet. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 116 av Goran Gladh

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 117 1989-06-19 10:48 8 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Goran Gladh Ärende : Re: Bit-fel -------------------- Jag satt och läste några gamla nummer av QL-world där man pratade om olika buggar som finns . Man nämde där buggen med serieporten och nämde vissa sammanhang med andra uppgifter för IPC'n. Jag kan kopiera av det lilla och skicka till dig. Helt klart är att på mina QL'ar så kommer de ynka bitfelen om jag skriver väldigt fort på tgn-bordet. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 117 av Lars Nilsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 118 1989-06-20 22:19 12 rader av Mattis Andersson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Goran Gladh Ärende : Re: Bit-fel -------------------- Det stora probelmet enligt vad jag har hört är det att modem inte förstår sig på varför QL:ens CTS eller DTR jittrar hela tiden. Det beror ju på att man OCH:ar ihop de båda ingående signalerna till en tåt, och växlar mellan vilken av portarna som är aktiv, SER1 eller SER2, med DTR eller CTS. Problemet uppstår alltså då inte modemet hinner att buffra upp det inkommande tecknet när DTR/CTS går låg, det blir overrun i modem:et alltså. Lösningen på problemet torde alltså vara att man sätter en hårdvaru-buffert före QLens serieport, en buffert som klarar att handskaka med QL:ens jittrande DTR/CTS. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 118 av Mattis Andersson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 119 1989-06-21 17:30 13 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Mattis Andersson Ärende : Re: Bit-fel -------------------- Hej Mattis Jag har alltid byglat mina modem så att dom ej tittar på signal 108. Detta pga av togglande signal 108 ,på min första QL växlar den hela tiden och på min JS ql bara när bufferten börjar fyllas. Om man hade med 108 till modemet så gick det i princip inte att köra modem. #### GLAD(H) SOMMAR #### / LARS NILSSON / Jag har numera point 501/226.7 på denna bas. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 119 av Lars Nilsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 120 1989-06-23 12:16 33 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : Text från Qbox i Holland.. ----------------------------------- Följande text kommer från det internationella QL-mötet i Jamten-TCL: (Text 58) 89-06-14 18.33 Jan Bredenbeek Mottagare : International QL area (QBOX) Kommentar till Colin Adams Ärende : message 60 ------------------- You can download UNARC and UNZIP from my BBS (file area #6). There is a preliminary English manual (UNZIP_TXT_CPT) which applies to both programs. I have written these programs recently to provide access to ARC and ZIP files for the QL, and I'm now concentrating on an ARCer and ZIPper. This is however more difficult; especially for ZIP because the decompression algorithm is described in great detail but the compression algorithm is not. Don't know if QBOX will run on a ST - the program itself is well- written and does not use "dirty tricks", but the serial port interface might give trouble. Have a Miracle hard disk online now for a few days - it's quite expensive but it uses a Western Digital 30Mb disc (which I believe is quite a reliable make). The Miracle PSU causes more problems however; the input voltage of the two regulators is so high (18.5V with 220V Dutch mains voltage) that they get quite hot (especially the 7805). The fan which should cool them started making a rattling noise after a few days which I found very annoying, so I have switched it off and put the regulators on top of the case. I think Miracle should consider the PSU for future improvements (maybe a switching PSU?). I have no other criticism; the operation is fast enough for me (100K saved within 4 seconds) as is the storage capacity (at least for the moment!). Cheers, <jan> --- QBoss v0.03 * Origin: QBOX, Now with 30Mb online! +31-35-237178 (2:202/602) Slut på text 120 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 121 1989-06-25 23:42 15 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Lars Nilsson Ärende : Re: Bit-fel -------------------- Dina observationer var intressanta. Jag har nu konstaterat att det finns en buffert på 20 byte redan i 8049:an för vardera kanalen. Kan det ändå vara serieöverföringen till 68008 som inte hinner med? Det där du skriver om att JS versionen ger annan funktion på handskakningen ger kanske en ledtråd?. När jag tittade på den där togglande signalen såg jag att slutade toggla om man skickade data kontinuerligt. En liten paus i dataflödet gjorde att den togglade. Det skulle kunna tolkas så att första byten måste komma när respektive kanal är redo för att den skall hamna i rätt buffert. Man fortsätter att ta emot tecken från samma kanal tills det blir en tillräckligt stor lucka i dataflödet. Dina snabba knappningar påverkar inte hur 8049:an scannar tangentbordet. Det blir inget avbrott när du trycker en knapp. Däremot kan serieöverföringen till 68008 överbelastas. Jag får titta vidare i 8049 koden om jag hittar något mer. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 121 av Goran Gladh

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 122 1989-06-27 20:15 9 rader av Tomas Raden Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Michael Cronsten Ärende : QL to SPECTRUM ----------------------- Hejsan! Du skrev för ett tag sedan om hur du hade lyckats att föra över bildfiler från spectrum till QL. Var det väldigt komplicerat, eller? Är intresserad av eventuell programsnutt som gör detta. Hör av dig. MVH. Thomas Råden --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 122 av Tomas Raden

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 123 1989-06-29 18:35 5 rader av Hans Pedersen Dambo/HPDatabas <23> Mottagare : QL och Z88 Ärende : QL WORLD augusti 1988 ------------------------------ Är det någon lycklig jäkel som har dublett av detta nr eller skulle kunna tänka sig att ta en kopia av det, så hör av dig till mig. Det är det enda numret i min svit som saknas. Naturligtvis betalar jag för det. Jag har försökt med England, men det numret är slutsålt. /HPD --- * Origin: Jamten, dädikejtid to QL! +46-642-10300 (2:202/602) Slut på text 123 av Hans Pedersen Dambo/HPDatabas <23>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 124 1989-07-05 11:47 10 rader av Mattis Andersson Mottagare : QL och Z88 Ärende : EXpansions kort ! -------------------------- Nu är expansionskortet klart, och det funkar ! I alla fall med mitt SuperQBoard, värre var det med Sandys ThruCon RAM-kort, det låser sig ibland, kanske beroende på thru-con kortets skumma konstruktion. Naturligtvis är kortet buffrat för riktig expansion. Är det någon (på Ericsson ?) som har lust och CADa upp kortet för etsning ?? Ring 08-888913 för mer info. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 124 av Mattis Andersson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 125 1989-07-12 23:30 4 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Mattis Andersson Ärende : Re: EXpansions kort ! ------------------------------ Kanske intresserad. Men kan du berÄtta lite mer vad det handlar om. Hur komplext är det o.s.v. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 125 av Goran Gladh

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 126 1989-07-14 01:45 20 rader av Michael Cronsten /Huvudsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : "International QL Area" -------------------------------- Jag kommer snart att kunna sprida den engelskspråkiga QL-arean i Jamten till andra baser, eftersom Qbox snart får ett riktigt nodnummer. Qbox i Holland är alltså en QL-bas som körs på en QL med 30 Mb hårddisk som jag hämtar mötet ifrån. Tidigare har jag inte kunnat dela med mig av mötet eftersom han bara haft ett påhittat ('fiktivt' låter finare..) nodnummer, och alltså inte varit medlem i Fidonet. Men efter en massa jobb som han lagt ner för att få basen 'Fidonetplausible' har han begärt att få ett nodnummer och det blir väl vilken dag som helst kan jag tro. Säg alltså till om ni vill ha det mötet oxå. Här kommer lite info om Qbox: Tel. 00931-ton-35237178 Hastigheter: 300, 1200, 2400 8N1 dygnet runt Sysop: Jan Bredenbeek Han kan nås via nätbrev på en annan Fidobas med nodnr 512/27 eller så kan du skicka meddelandet till mig så vidarebefordrar jag det. --- * Origin: Artut i Jamten-TCL, Sweden +46-642-10300 (2:202/602) Slut på text 126 av Michael Cronsten /Huvudsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 127 1989-07-20 19:38 14 rader av Mattis Andersson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Goran Gladh Ärende : Re: EXpansions kort ! ------------------------------ Genom att byta till LS-TTL (använde F-TTL förut) funkar den nu även med Thru-Con-RAM. Kortet är alltså ett kort som buffrar och expanderar QL-bussen. Man kan alltså stoppa i flera kort samtidigt i maskinen (mot ett som är max utan expansion) Buffringen gör att man minskar belastningen av 68008:ans tåtar. Till detta kort kan man alltså ansluta andra kort, antingen sådana man utvecklar själv eller köpta. Jag håller nu på med utveckling av ett super-serie-kort med två serieportar. Bussexpansionkortet består av totalt 7 IC och ett antal 64 poliga europa-don. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 127 av Mattis Andersson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 128 1989-07-22 15:34 13 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Mattis Andersson Ärende : Re: EXpansions kort ! ------------------------------ Jaha ja. Jag antar att det mekaniskt blir en "QL-trampolin". Vore det inte möjligt att dela upp konstruktionen i ett busskort med kabel till ett bakplan i en fristånde låda med kraft och med plats för extrakort. QL-korten har ju samma höjd som europakort och det finns ju fina lådor till det formatet (men dyra). Men du kanske har tänkt igenom det mekaniska också? Vore kul att få hjälpa till med att göra mönsterkort men just nu är väl inte rätta tiden eftersom jag har semester och det börjar bli varmt. Klubben har stora outnyttjade resurser för mönsterkortframtagning men det måste finnas ett visst intresse bland medlemmarna så att man kan göra ett flertal exemplar Jag hör av mig senare. Det verkar ju inte vara så kompliserat kort så det kan kanske ordna sig. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 128 av Goran Gladh

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 130 1989-07-24 09:49 38 rader av Torsten Dahlkvist Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Goran Gladh Ärende : Re: Bit-fel -------------------- Hej igen! Intressant att diskussionen NU har svängt tillbaka till det jag från början hävdade var problemet: Rycken i CTS. Mina första intryck av krånglet när jag försökte koppla min QL till annan (mera "normal") utrustning var att det var just växlandet mellan ser1 och ser2 som körde ihop det. Eftersom dom, som det sagts, går ihop till en pinne in på processorn, kan 8049'an inte veta korrekt vilken av dom datat egentligen kommer från. Man bara utgår från att om man har signalerat "ready" på ser1 så måste det vara därifrån det kommer... Detta innebär också att när man väntar på inkommande data så pollar man båda portarna (så länge en kontinuerlig ström kommer på ena växlar man mycket riktigt inte lika ofta). Men vad händer precis då man "bytt" port? Kom ihåg att modemet som hänger på ju också har en reaktionstid. Om dess kommunikation styrs av en mikroprocessor så går det ju alltid en viss tid från det att den känt på CTS tills den börjar sända. Om CTS går från under den tiden så kan det ändå vara för sent för modemet att stoppa sändningen. Hela byten går över. Hur tolkar QL den? Jag sätter en peng på att om man kollar koden så tolkar 8049'an allt som kommer efter omslaget som att det hör till den andra porten. Egentligen borde man ha en fördröjning på någon ms där man fortfarande var "välvilligt inställd" gentemot data från den port som just _varit_ aktiv, innan man startar den andra. Observera också att CTS (107) ALDRIG går att koppla som DTR (108). DTR är en mer "övergripande" signal som talar om att "systemet är igång". I en PC t.ex. sätts den ofta när man startar kommunikationsprogrammet. QL saknar DTR om man inte har Q-CONNECT och styr den med program. CTS är en flödeskontroll som ska kunna fladdra hela tiden i den takt mottagande part hinner tömma sina buffertar. Jag har själv slarvat i tidigare inlägg genom att blanda ihop CTS och DTR. Låt oss bättra oss allihop... /Torsten --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 130 av Torsten Dahlkvist

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 131 1989-07-24 12:56 21 rader av Michael Cronsten Mottagare : QL och Z88 Ärende : Press-stop! -------------------- I senaste numret av QUANTA, den engelska QL-klubbens medlemsblad finns följande erbjudande på baksidan: 'For a limited period QUANTA is offering TANDATA modems at special rates to members. The modems are available either with or without QCALL, the autodial/autoanswer module. As a further bonus we are delivering these modems with the excellent QuaLsoft software courtesy of TF Services' QMOD + QCONNECT kostar 20 pund QMOD + QCONNECT + QCALL 25 pund Tillkommer ca 5-10 pund för porto Jag ringde och beställde 4 st Qconnect för 10:- styck, plus 10:- porto Obs att erbjudandet endast gäller medlemmar av Quanta och att det bara räcker tills detta begränsade lager är slut. Vill någon beställa kan jag fixa det. Mvh Mi Cro --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 131 av Michael Cronsten

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 132 1989-07-25 08:26 27 rader av Torsten Dahlkvist Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Mattis Andersson Ärende : Re: EXpansions kort ! ------------------------------ Hej! Intressant att höra att någon har fått till expansionskortsideen. Vi tittade på den för några år sedan men orkade aldrig göra något vettigt. Hur har du löst timing-problemen med den där "svåra" signalen (har glömt vad pinnen heter) som skall användas för att koppla bort QL'ens interna minnen när man adresserar yttre kort? Vi kom fram till att om man bara buffrade adresserna (med ofrånkomlig fördröjning) och sedan lät korten som satt i bakplanet generera signalen så hann man inte få igenom signalen tillräckligt snabbt. Vår idee var då att låta expansinskortet generera den signalen "på vinst och förlust" så fort någon av de två högsta adressbitarna var satt. På detta vis kopplar man alltid bort internminnena när QL'en tittar på expansionsadresser. Problemet med detta kommer när QL'en då adresserar en tom plats. Signalen kommer, så systemet hänger sig och väntar på DTACK men eftersom det inte finns något kort där som genererar DTACK så fastnar man. Lösningen på detta är enkel: expansionskortet får generera en DTACK också. För att inte den ska kollidera med andra kort tar man till en lång tid (100 wait-states eller så). Att det tar så lång tid gör inget eftersom dessa läsningar bara görs en gång (vid uppstart). När QDOS läst adressen och inte fått tillbaka 04fb (hex) vet man ju att det inte sitter något vettigt där så man läser aldrig igen. Naturligtvis nollställer man räknaren så att expansionskortet inte genererar DTACK om nägot annat kort gör det. Vore kul att höra hhur du har tacklat problemet. /Torsten --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 132 av Torsten Dahlkvist

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 133 1989-07-25 19:16 5 rader av Mattis Andersson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Goran Gladh Ärende : Re: EXpansions kort ! ------------------------------ Det borde funka med en sladd till en bakplan på ett annat ställe, men jag har inte testat det än. Jag har däremot kört min QL i en vecka utan några som helst problem (med exp-kort i alltså). --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 133 av Mattis Andersson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 134 1989-07-25 19:20 13 rader av Mattis Andersson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Torsten Dahlkvist Ärende : Re: EXpansions kort ! ------------------------------ Jag buffrar bara utgående signaler, dvs alla från processorn och några till (RED Green osv), allt som går mot QL (utifrån) är obuffrat (databussen är naturligtvis buffrad åt båda hållen). Sedan känner jag hela tiden av DSMCLs låge, och enablar min databusbuffert endast om den är hög, och tvärtom, när den är låg om DBGL är låg samtidigt. Konstruktionen funkar i alla fall som jag gjorde prototypen nu, utan sladd till bakplan i låda. Jag har ännu inte testat den med sladd. Har du några mer frågor kan du ringa 08-888913 eller 0152-60122 för mer info ! Naturligtvis svarar jag på frågor här oxo. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 134 av Mattis Andersson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 135 1989-08-24 15:12 8 rader av Claes Malmsten Mottagare : QL och Z88 Ärende : RGB utgång. -------------------- Hej jag saknar komposit sync. ut. Måste utgången vara belastad med ex. monitor för att få TTL-nivå på SYNC.SIG. Monitorn är Color CUB. QL rekomenderad. Allt har fungerat bra ända tills jag skulle förbättra anslutningen. Hjälp önskas med vilken komponent /er som måste bytas. tack på förhand. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 135 av Claes Malmsten

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 136 1989-08-25 23:58 12 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Tomas Raden Ärende : Re: Bitfel ------------------- Det borde inte vara något problem med en plotter om du handskakar på rätt sätt. Handskakning kan ju ske med t.ex XON/XOFF protokoll eller med DTR/CTS signalerna. Det förra är olämpligt i QL fallet eftersom mottagning från plottern inte fungerar bra. Jag antar att det finns en BUSY signal på plottern som anger om QL får sända data till den. Den signalen skall kopplas till handskakningsingångenpå QL som är CTS för SER2 och DTR för SER1. Om plottern har XON/XOFF protokoll gäller det ju att både sänd och mottagnings signalerna är med i kabeln! Men som sagt signalhandskakning fungerar sannolikt till en plotter. Problemen är bara aktuella när dataflödet inte går att stoppa som t.ex från ett modem utan buffert. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 136 av Goran Gladh

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 137 1989-08-29 17:29 21 rader av Tomas Raden Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Goran Gladh Ärende : Re: Bitfel ------------------- Jag har kopplat in DTR till plottern, men ändå blir det bitfel. Ironiskt nog är uppkopplingen till mitt ANC2123-modem identiskt upp- kopplat, och däremellan blir över- föringen helt felfri. Dessa tåtar använder jag för att kommunicera från QL till EPP:n: 2)-----TXD 3)-----RXD 4)-----DTR 5)-----CTS 7)-----GND Det skall tilläggas att dessa nummer gäller för ser2 på QL:en. Den andra änden är kopplad till en 25-polig D-sub. Överföring sker med 1200 baud, 8 bitar ingen paritet. MVH. Thomas Raden --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 137 av Tomas Raden

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 138 1989-08-29 17:40 10 rader av Tomas Raden Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Mattis Andersson Ärende : Re: Bitfel ------------------- Tack för tipset! Jag har haft mina misstankar om att det beror på något sådant. Man måste ibland tydligen sätta på ett "kaffefilter" på ser2-ingången för att få QL:en att mottaga korrekta tecken. MVH Thomas Råden --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 138 av Tomas Raden

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 139 1989-08-29 17:51 9 rader av Tomas Raden Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Goran Gladh Ärende : Re: Bitfel ------------------- Det kanske hjälper om man pluggar i en printerbuffert mellan EPP:n och QL:en? Sladden från EPP:n till QL använder jag också till modemet och det går utmärkt. MVH Thomas Raden --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 139 av Tomas Raden

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 140 1989-08-31 16:17 9 rader av Tomas Raden Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Claes Malmsten Ärende : Re: RGB utgång. ------------------------ Pröva att belasta sync-utgången med 75 ohm. Om man slänger på en 4049 i serie med monitorn får man TTL. Annars kan man ta synken från composite-video-utgången. MVH. Thomas Råden --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 140 av Tomas Raden

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 141 1989-09-02 21:58 7 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Mattis Andersson Ärende : Re: Nu finns det... ---------------------------- Klart intresse här. Klubben hade lagt ut uppdraget på en person men det blev inget av det. Vad hade ni tänkt för pris? PAL kretsar kan vi få tag på billigt och kanske kan vi göra bränningen själva. Vi kan nog också få tag i minneskontrollkretsen och minnen till bra pris om många är intresserade. Jag skall kolla upp intresset i klubben. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 141 av Goran Gladh

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 142 1989-09-02 22:09 6 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Tomas Raden Ärende : Re: Bitfel ------------------- Det framgår inte hur du anslutit D-subkontakten men du har säkert gjort rätt. Jag vet att killar på jobbet har kört QL mot en HP plotter utan problem och utan extra hårdvara till QL. Har du provat plottern mot annan dator så att felet inte ligger i plottern? --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 142 av Goran Gladh

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 143 1989-09-02 22:21 3 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Tomas Raden Ärende : Re: Bitfel ------------------- Det tror inte jag. Vad skulle plottern vilja sända till QL? --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 143 av Goran Gladh

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 144 1989-09-02 22:27 4 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Claes Malmsten Ärende : Re: RGB utgång. ------------------------ Använd composit video signalen. Monitorn reagerar bara på synkpulserna i videosignalen. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 144 av Goran Gladh

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 145 1989-09-03 01:02 15 rader av Tomas Raden Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Claes Malmsten Ärende : Re: RGB. ----------------- Jaså, på så vis... Jag råkade ut för något liknande, dvs att QL:en helt plötsligt inte gav ur varken RGB eller video. Slog då av allting ca. 10 min och provade sedan igen. Då funkade det hur bra som helst. Om du har tillgång till ett skåp kan du mäta på IC MC1377:s stift 9 och se om du har någon video ut. Andra stift du kan mäta på är stift 3= composite sync, och stift 4,5,6 som är RGB. MVH. Thomas Råden --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 145 av Tomas Raden

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 146 1989-09-03 01:11 28 rader av Tomas Raden Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Goran Gladh Ärende : Re: Bitfel ------------------- Jag har kopplat enligt detta: En elektrostatplotter är ansluten seriellt med en rak 25-polig D-sub till en PC. Däremellan körs t.ex. plot-filer från Autocad, Generic Cadd och divese andra CAD-program. I denna plotter görs setup:en från en terminal då kompabiliteten mellan t.ex Generic Cadd och Autocad är olika. Denna terminal är i detta fall en QL. QL:en är ansluten till terminal- utgången på plottern. Man väcker terminalfunktionen med CTRL a t.ex. Men när jag försöker att via QL:en ställa in de olika parametrarna för plottern, så blir det så mycket bitfel att det knappt går att läsa. Nu såg jag att Mattis Andersson tydligen hade en lösning på problemet. Man kopplar en printerbuffert mellan terminalen (QL) och plottern. Varför det skall funka bättre vet jag dock ännu ej. Skall testa på Måndag. MVH Thomas Råden --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 146 av Tomas Raden

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 147 1989-09-01 13:06 16 rader av Claes Malmsten Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Tomas Raden Ärende : RGB. ------------- Det har uppstått kortslutning på utgången för monitorn. Ingen signal finns längre på UHF eller RGB. Har "hade" 2 QL "AH" och "JS" ver$. Går dessa att reparera eller är det bara skrot? Ringde runt men ingen visste något. När jag anslöt kontakten för Microvitec CUBen Color "Resettade" först den ena provade då den andra vilken också "resettade". Efter detta är båda "döda". Om det inte finns någon som repar. QL. Åter står väl endast sopporna. Synd. Har en liten "hög" av program + QL-TALKER + Seikosha SP-1000AS Vad gör man med dessa! Går QL-TALKER att koppla in på en IBM PC..... MVH. C.B.M. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 147 av Claes Malmsten

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 148 1989-09-04 22:53 26 rader av Michael Cronsten /Jamtsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : Filer. --------------- I Följande baser finns nu nedanstående filer att ladda hem: Jamten-TCL, tel. 0642-10300 EDKX 1, tel. 08-7195789 P I X, tel. 031-960447 QLTERM.CPT 6528 Terminalprogram på engelska med Xmodem och teckenkoder enligt ANSI. Komprimerad EXE-fil. QLTERM.BAS 3200 Basicprogram för att konfigurera QLterm. UNARC.CPT 3840 Av-arkivera filer / grupp av filer kompri- merade med PC-programmet PKARC. (Komprimerad EXE-fil). UNZIP.CPT 5248 Samma men för filer komprimerade med PKZIP. UNZIP.TXT 3968 Textfil som beskriver UNARC och UNZIP. XKBD.CDE 768 Använd en terminal ansluten till ser1 eller ser2 som tangentbord, klarar CTRL-F5 och -C. XKBD.TXT 4992 Beskrivande textfil som tyvärr är på holländska. Dom filer ovan som har ändelsen .CPT är ComPacTed (komprimerade). Kör programmet UNCPT.EXE så packas filen upp och går direkt köra som en EXEC- fil. Läs filen CPT.TXT för mer info om hur det går till (CPT.TXT är lite ändrad). Mvh. Michael Cronsten --- * Origin: Artut i Jamten-TCL, Sweden +46-642-10300 (2:202/602) Slut på text 148 av Michael Cronsten /Jamtsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 149 1989-09-03 23:33 15 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Tomas Raden Ärende : Re: Bitfel ------------------- Lycka till ! Men jag tror du är på fel spår. Som jag förstår nu så vill du se på QL vad du skickar till plottern. Jag trodde du skickade plotterdata från QL. Om du skaffar en printerbuffert så fungerar det bättre genom att mottagningen från plottern (de ekade tecknen) blir OK. Ett enklare sätt för dig är att skicka dina uppställningsparametrar från BASIC t.ex. 100 OPEN #5,SER2 200 PRINT #5, auto_cad_parm$ Strängen skall då innehålla dina parametrar. Du skickar förstås väcknings koden först. Att du inte ser vad du skickar har väl ingen betydelse i det här fallet? Jag kan garantera at det du skickar kommer fram till plottern. Strunta i vad plottern skickar tillbaka. Du behöver inte ens ett terminalprogram till detta. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 149 av Goran Gladh

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 150 1989-09-04 19:59 15 rader av Tomas Raden Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Goran Gladh Ärende : Re: Bitfel ------------------- Måndag. Prövade att koppla en printerbuffert på 512k mellan QL:en och plottern. DET FUNKAR JU! Inte ett bitfel. Varför går det nu? Skit samma, teorierna om varför det blir bitfel ibland är sannolikt oändligt långa. Vet du förresten om det går att över- föra skärmdump från en ZX spectrum till QL:en över RS232 eller Net? Hur isåfall? MVH. Thomas Råden --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 150 av Tomas Raden Kommentar i text 152 av Michael Cronsten /Jamtsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 152 1989-09-06 17:40 10 rader av Michael Cronsten /Jamtsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 150 av Tomas Raden Ärende : Skärmbild Spectrum --> QL.. ------------------------------------ För ett par år sen hade jag ett program så jag förde över ett 100-tal skärmsidor från Spectrum (mest från spel, mm.) till QL. På QL kan man få det i 2 olika upplösningar, en som täcker 2/4 av skärmen och en annan som täcker hela skärmen. Nackdelen med den senare är att då utsträcks var tredje pixelrad på Speccyn till 2 pixelrader på QLen, så det blir bra om det är en bild med mycket grafik, men det blir mindre bra om bilden innehåller text. Om du vill kan jag faxa ner artikeln, skriv faxnumret i ett nätbrev eller kommentar, du kan även skriva din adress om det inte går att faxa. --- * Origin: Artut i Jamten-TCL, Sweden +46-642-10300 (2:202/602) Slut på text 152 av Michael Cronsten /Jamtsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 151 1989-09-04 20:45 7 rader av Mattis Andersson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Claes Malmsten Ärende : Re: RGB. ----------------- Om du har otur så har du brännt Master-ULAn, något på 01 eller vad den heter, sitter precis bredvid processorn. Det finns inga buffertkretsar på efter den till den RGB-utgången. Det KAN alltså vara den som gått åt helsike. Är maskinen stendöd, eller försöker den boot (microdervarna snurrar efter att F1/F2 trycks). Det kan ju vara bara videogenereringen som blivit dålig. --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 151 av Mattis Andersson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 153 1989-09-05 15:07 21 rader av Torsten Dahlkvist Mottagare : QL och Z88 Ärende : Composite video output ------------------------------- Det är kanske värt att påpeka att de senaste versionerna av QL (MGS och nyare) SAKNAR composite video utgång! På den pinnen i kontakten ligger en matningsspänning (minns inte just nu om det är +5, +9 eller +12). När jag frågade Beckman om detta just efter att vi köpt våra sa man att det var avsiktligt eftersom QL'ens composite varit så dålig. Istället ville man ha ut en plus-spänning som kan användas till att aktivera SCART-ingången på en ansluten TV. På vissa TV-modeller har man t.ex. fått koppla på ett 9-volts batteri för att få igång bilden. Med "förbättrade" (:-) QL har man ett stift i kontakten att använda istället. Att man sedan inte berättar om denna "feature" utan låter användarna upptäcka det själva är rätt typiskt Beckman. Jag har själv modifierat min QL så att jag satt dit en omkopplare för färg/mono på baksidan och tar ut bägge signalerna på det ordinarie mono-stiftet. På comp-stiftet har jag lagt ljudet - kul att kunna höra "effekterna" i monitorn... /Torsten --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 153 av Torsten Dahlkvist

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 154 1989-09-05 15:26 8 rader av Torsten Dahlkvist Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Claes Malmsten Ärende : Mer om composite output -------------------------------- Jag la just märke till att den monitor du ville ansluta var en Cub. Jag trodde att den var RGB? Tro mig, även om du löder om QL'en (eller har en med fungerande comp-utgång) blir bilden nästan lika dålig som med TV-antenn-kabeln. RGB elle mono B/W är det som gäller om du vill kunna titta på bilden. /Torsten --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 154 av Torsten Dahlkvist

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 155 1989-09-05 19:48 19 rader av Tomas Raden Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Torsten Dahlkvist Ärende : Re: Mer om composite output ------------------------------------ Apropå ingenting. Lyckades att koppla in QL:en till en IBM AT-EGA-CGA-skärm. Såhär: IBM QL 1 > 2 3 > 7 4 > 6 5 > 8 8 > 4 (via en kond. på 470 pF) 9 > 5 DVS, nu kan jag med en omkopplare switcha mellan en QL-skärm och en ev. ansluten PC-skärm om det skulle behövas. (Något randig bild, men det kan man ju stå ut med) MVH Thomas Råden --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 155 av Tomas Raden

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 156 1989-09-07 23:28 12 rader av Tomas Raden Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Michael Cronsten /Jamtsysop Ärende : Re: Skärmbild Spectrum --> QL.. ---------------------------------------- Mm.. intressant. Jag jobbar på Calcomp AB i Sollentuna, och servar plottrar och digitaliseringsbord, faktiskt världens största digitaliseringsbordstillverkare! Nåja, här får du telefaxnummret: 08/92 77 93 samt telefonnumret: 08/623 50 47 (om du skulle råka vilja snacka bort dyrbar arbetstid...) Hälsningar Thomas Råden --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 156 av Tomas Raden

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 157 1989-09-11 20:59 24 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Torsten Dahlkvist Ärende : Re: QUARC ------------------ Hej Torsten. Jag har gjort som det står i den medföljande manualen och det har funkat. Så här gjorde jag: 1. Kopierade filer till ramdisk 2. Kommando 'EX flp1_mkqarc;ram1_' Då skapade mkqarc en fil ram1_qarc + att programmet tog bort ursprungsfilerna från ram1_ Det gick tyvärr sämre att unqarca filerna , det tycks finnas en bugg där unqarc går in i evig loop när summan av ursrungsfilernas storlek är större än 32768. Dessutom så sker det ingen komprimering. Har du sett dom nya programmen 'UNARC' och 'UNZIP' som finns i QL-arean i EDKX ? Dessa program kan packa upp filer som är packade med PKARC eller PKZIP som finns för MS-DOS datorer. Enligt uppgift så jobbar en holländare på PKARC och PKZIP kompatibla program för QL. Dessa skulle vara mycket bättre än 'mkqarc' och 'unqarc' / Lars N. ( InterNet: etxsral@tnetxa.ericsson.se ) --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 157 av Lars Nilsson Kommentar i text 158 av Michael Cronsten /Jamtsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 158 1989-09-16 17:05 14 rader av Michael Cronsten /Jamtsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 157 av Lars Nilsson Ärende : Re: QARC-programmen. ----------------------------- I filarean i EDKX 1, PIX och i Jamten-TCL finns nu en nyare version av MKQARC.CPT och UNQARC.CPT, med datumet 890913 (tror jag). Buggarna ska vara tillrättade, och den här versionen utkom den 10 juli. Apropå UNZIP-programmet så har jag fått veta att den endast klarar filer som är komprimerade med PKZIP version 0.90 och tidigare. I senare versioner kan det hända att UNZIP_EXE till QL inte klarar att packa upp det, men det kommer snart ut en ny version även av detta. Mvh Michael C. (Text 158 (25584) av Michael Cronsten /Jamtsysop) Text 158 har redan passerats.

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 159 1989-09-16 14:05 12 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Ärende : Kermit + Qconnect -------------------------- Är det någon som har fått det Kermit-program som Svenska QL gruppen har att fungera ihop med QConnect ? Enligt manualen så ska det vara gjort för QConnect men det är antingen buggar i programmet eller så har Tandata ändrat på parametrarna som styr QConnect. Det verkar vara så att QConnect alltid får styrkod för jämn paritet även när man ställer andra paritetstyper. Är det någon som har BCPL källkoden för programmet ? Programmet är skrivet av David Harper ,England . / Lars Nilsson ( InterNet: etxsral@tnetxa.ericsson.se ) --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 159 av Lars Nilsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 160 1989-09-17 16:30 20 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Lars Nilsson Ärende : Re: Kermit + Qconnect ------------------------------ Fortsättning till föregående msg. Den version jag har heter QL Kermit - Version 1.1 . Tydligen så pillar programmet på fel bitar i styrkoderna till QConnect ,genom att patcha mha DP The Editor så har jag iallafall fått igång programmet. Detta msg skriver jag med den patchade varianten. Tyvårr tycks det bli overrun error i qconnect trots handskakning mellan QL och QConnect samt Xon/Xoff mot modemet. Det kanske beror på att kermiten inte har någon buffert ( liten buffert ? ) samt lite slå detektering av Xon/Xoff hos EDKX basen. Men den tycks funka för filöverföring med kermitprotokollet. Jag har kört mot en vax-dator och både vanlig mode samt server-mode tycks funka. Visserligen har programmet kraschat några gånger men med tillgång till kraschdumpar från BCPL runtime modulen samt källkod till programmet så borde dom flesta felen gå att rätta. Om det finns någon senare version så är den säkert rättad. / Lars Nilsson ( InterNet: etxsral@tnetxa.ericsson.se ) --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 160 av Lars Nilsson Kommentar i text 164 av Bo Arnoldson <63>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 164 1989-09-24 03:33 8 rader av Bo Arnoldson <63> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 160 av Lars Nilsson Ärende : Re: Kermit + Qconnect ------------------------------ Om man hoppas att QL Kermit använder open("SER2") så innebär detta att med QUTE TOOLKIT inladdat att du får en inputbuffer på 1Kbyte samt XONXOFF på inkommande ledning genom att skriva Q_XONXOFF_STATUS port#,status där port# = 1 för SER1 och 2 för SER2 där status = 1 för XONXOFF och 0 för ingen handskakning --- * Origin: Bjänn å algen vill ju leiv å! Jamten-TCL (2:202/602) Slut på text 164 av Bo Arnoldson <63>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 161 1989-09-17 19:48 10 rader av Tomas Raden Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Michael Cronsten Ärende : Speccy-QL ------------------ Tjena! Hoppas du har tid att vänta på programsnutten/orna ett par dar. Jag håller på att fundera ut när jag skall avsätta en natt för deschiffrering av papprena. (Tyvärr hade jag inte möjlighet att läsa av den 5 1/4-disk du bifogade. Använder 3,5.... tack för uppmärksamheten ändå.) MVH. Thomas Råden --- * Origin: EDKX 1 (2:501/226) Slut på text 161 av Tomas Raden

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 162 1989-09-20 14:54 4 rader av Mattis Andersson Mottagare : QL och Z88 Ärende : ZIP ? -------------- Hur ska man göra för att packa upp de källkoder i pascal, C till PC som finns här ? UNZIP funkar inte. --- * Origin: EDKX 1 (2:201/108) Slut på text 162 av Mattis Andersson Kommentar i text 163 av Michael Cronsten /Jamtsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 163 1989-09-22 22:02 14 rader av Michael Cronsten /Jamtsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 162 av Mattis Andersson Ärende : ZIP ? -------------- (det här vet du redan, men jag tar det ändå för dom som inte vet). Det är så att nyaste(?) PKZIP, version 1.01, använder en ny typ av komprimering som jag tror heter Exploding eller nåt sånt. Det klarar inte UNZIP_EXE av, men programmakaren Jan Bredenbeek som skrivit dessa program håller som bäst på att uppdatera programmet så att det ska klara även filer packade med PKZIP 1.01. Däremot går version 0.90 bra att packa upp på QL. Mvh Michael Cronsten (Text 163 (26650) av Michael Cronsten /Jamtsysop) Text 163 har redan passerats. Text 164 har redan passerats.

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 165 1989-09-25 19:08 11 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Mattis Andersson Ärende : ZIP ? -------------- In a message of <20 Sep 89 14:54:55>, Mattis Andersson (2:201/108) writes: MA> Hur ska man göra för att packa upp de källkoder i pascal, C till PC MA> som finns här ? UNZIP funkar inte. Nämn några filnamn så kan jag prova i PC-miljö. / Lars Nilsson (InterNet: etxsral@tnetxa.ericsson.se ) --- msged 1.96S ZTC * Origin: Lars Nilsson - Stockholm, Sweden (2:201/108) Slut på text 165 av Lars Nilsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 166 1989-09-28 13:53 4 rader av Mattis Andersson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Lars Nilsson Ärende : Re: ZIP ? ------------------ Tja i Pascal (eller vad det C arean ?) arean finns tega.zip som jag misslyckades med. (iofs för PC, men det kan vara intressant ändå..) --- * Origin: EDKX 1 (2:201/108) Slut på text 166 av Mattis Andersson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 167 1989-09-29 20:11 3 rader av Thommy Westling Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Tomas Raden Ärende : Re: Mer om composite output ------------------------------------ Intressant, berätta mer! --- * Origin: EDKX 1 (2:201/108) Slut på text 167 av Thommy Westling

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 168 1989-09-29 20:15 5 rader av Thommy Westling Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Tomas Råden Ärende : Qellar --------------- tjena, har diskinterfacet här hemma. Bara att hämta! Tangentbordsmembran har packat igen, Du har inga tips om hur man konverterar ett PC-AT-PS/2 bord till nåt QL användbart?? --- * Origin: EDKX 1 (2:201/108) Slut på text 168 av Thommy Westling

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 169 1989-10-01 19:26 8 rader av Tomas Raden Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Thommy Westling Ärende : Re: Qellar ------------------- Läs senaste QL-bladet. Där står det exakt hur man kopplar upp ett AT-bord mot en QL (8049:an) Du kan i gengäld skriva utförligt hur man kopplar och bär sig åt för att föra över filer från QL:en... Kanske kan låna ut min QL om du också ska föra över QL-skit... --- * Origin: EDKX 1 (2:201/108) Slut på text 169 av Tomas Raden

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 170 1989-10-01 19:46 3 rader av Bo Arnoldson Mottagare : QL och Z88 Ärende : MegaQUTE verson 1.0 Snart här -------------------------------------- !? --- * Origin: EDKX 1 (2:201/108) Slut på text 170 av Bo Arnoldson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 171 1989-10-01 19:47 43 rader av Bo Arnoldson Mottagare : QL och Z88 Ärende : MegaQUTE version 1.0 snart här --------------------------------------- =*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*= Nytt från B.A.D. Mega-QUTE version 1.0 =*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*= Svenskt kommunikationsprogram med SCRIPT-språk. -- För din expanderade QL eller THOR 1 med disksystem -- Nu med följande egenskaper Terminalemulatorer: VT100/ANSI , VT52, VIDEOTEX, TTY & DEBUG Filöverföringsprotokoll: XMODEM, YMODEM & ASCII (Text) Hårdvara: QL/THOR 1 med eller utan QCONNECT (V24/QMOD) + Programmet är särskilt bra för HAYES-kompatibla MODEM + Telefonkatalog med automatisk uppringning (upp till 100 databaser). + Kommandospråk (SCRIPTS) för obemannade sessioner med databaser/BBSer. + Kommandospråket kan operera i bakgrunden och därmed helt multitaskande. + Full personlig konfiguration av tangentbord och översättning av inkomna tecken. Samtidig loggning till skrivare och fil på diskett. + Separat översättning av loggade tecken för fil-logg. + mycket annat. Inget program på marknaden erbjuder allt detta för det låga priset av 395 kr inklusive manual i plastpärm och en gratis uppdatering. Gör livet enklare, använd MegaQUTE. För mer info/beställning: Bo Arnoldson, Hovmästarv. 11, 123 57 FARSTA Telefon: 08-945682 Service BBS: 08-7249534 (8 databitar,ingen paritet) Se även QL-Bladet December 1988 Mvh. /Bo Arnoldson --- * Origin: EDKX 1 (2:201/108) Slut på text 171 av Bo Arnoldson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 172 1989-10-05 19:09 11 rader av Matti Zemack <67> Mottagare : QL och Z88 Ärende : PASCAL --------------- Jag vet att jag är långt efter, men jag är i stort behov av ett bra pascal -program till QLen. ,,,Eftersom jag precis håller på att lära migg pascal i skolan är detta väldigt viktigt, även bra pascal-bÜcker får rekommenderas eller säljas till mig. Ring mig i Stockholm, 08-538222, Matti Zemack. Om du har något avv intresse. TACK på fÜrhand... --- * Origin: Jamten, föreningsbas för JHDK 642-10300 (2:202/602) Slut på text 172 av Matti Zemack <67>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 173 1989-10-06 20:29 59 rader av Michael Cronsten /Jamtsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : Minerva. ----------------- Minerva är ett nytt operativsystem för QLen, bl.a. ska det gå att köra flera uppsättningar Superbasic på samma gång. Om du undrar nåt om detta skriv gärna och fråga i det internationella QL-mötet, som nu även skickas till England. . Here is a list of the major specs on Minerva, version 1.64: * Easy installation - no soldering, leaves external ROM port free * Faster TRAP entry/exit routines * Faster job scheduler * Faster floating point arithmetic * Faster string manipulation with large strings * Faster SuperBASIC program search ( Proc/Func calls ) * Major rewrite to improve graphics speed & accuracy of ARCS,ELLIPSE, etc. * Quicker RAM test ( Trump Cards note!) - Warm reset which clears but does not check RAM. * Second screen (screen 1 in QLTG) available via extended MODE & TRAP * COMPOSE foreign character set CTL+ENTER+P+I gives ± * SuperBASIC trace hooks including single stepping options.. * Extended character set inc Greek/mathematical symbols * ATAN(x,y) gives ATAN(y/x) - faster and useful when x=0! * DATE procedures more flexible taking more parameters * String SELECT implemented with case dependant/independant matching * Integer SELECT implemented * Graphics running at least 92% of DP LIGHTNING according to DP DEMO_GRAF_BAS * F1/F2 autostart after 30 sec timeout - defaults to TV mode * F3/F4 re-set with second screen enabled * SHIFT+F1/F2 - start up with 128K only on expanded machine * CONTROL+F1/F2 - start up without scanning/linking any external ROMS.... * Line 1010 & 1111 exceptions trapped * Extra task & screen switching keys CONTROL TAB switches scr0/scr1 * Warm reset via CALL & Keyboard with memory chop down to 48K if needed!! * If failed RAM TEST, System steps memory size down by 16K & retries... with an attempt on screen to show area/amount of RAM failed * Extended plug-in ROM scanning up to 4M * Extras in IO.EDLIN (ie AUTO,EDIT & INPUT ) - cursor to start/end of line & TAB/SHIFT TAB moves 8 characters forward/back. CTL/ALT/xxx deletes whole line, CTL/ALT/xxx delete from cursor to end of line. (där det står xxx ska det stå nåt annat, oskrivbart tecken) * Extra RI functions available from RI.EXE * SuperBASIC RESPR uses common heap if jobs running * 8 pixel wide fonts allowed * STRIP size matches character size * ABS(n1,n2..) gives SQRT(n1^2+n2^2...) * WHEN ERRor & WHEN variable working * Maximum use of integer arithmetic - last resort conversion to float * Integer & String FOR/NEXT/END FOR extra parameters to give QDOS version, System Variable base * IO.OPEN rejects duff Job ID * PRINT 'x'&(1/0) doesn't kill machine * 512 wide BLOCKS now draw! * PRINT LEN(1&FILL$('*',16384)) is instantaneous compared to JM/JS etc * FOR i=77 to 99:CIRCLE 50,50,i,6,1 now draws ELLIPSES!!! --- * Origin: Jamten, föreningsbas för JHDK 642-10300 (2:202/602) Slut på text 173 av Michael Cronsten /Jamtsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 174 1989-10-06 15:07 5 rader av Thommy Westling Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Tomas Raden Ärende : Qellar --------------- Ska kika i den vid tillfälle. Har inget AT bord ledigt just nu. Du kanske har... Angående QL-IBM så måst jag fundera på hur jag gjorde. Sitter på jobbet och plitar ned detta, ballt va?? --- * Origin: EDKX 1 (2:201/108) Slut på text 174 av Thommy Westling

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 175 1989-10-09 20:49 2 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Ärende : --------- --- msged 1.99L TC2 (TG-c) * Origin: Lars Nilsson - Stockholm, Sweden (2:201/108) Slut på text 175 av Lars Nilsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 176 1989-10-09 21:07 8 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av TEST Ärende : TEST ------------- LN> TEST LN> --- msged 1.99L TC2 (TG-c) LN> * Origin: Lars Nilsson - Stockholm, Sweden (2:201/108.7) --- msged 1.99L TC2 (TG-c) * Origin: Lars Nilsson - Stockholm, Sweden (2:201/108) Slut på text 176 av Lars Nilsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 177 1989-10-09 23:40 3 rader av Tomas Raden Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Thommy Westling Ärende : Re: Qellar ------------------- Jag brukar arbeta på jobbet... --- * Origin: EDKX 1 (2:201/108) Slut på text 177 av Tomas Raden

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 178 1989-10-11 19:01 8 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Ärende : Qualsoft + Qconnect + Hayes ------------------------------------ Hej Är det någon som vet om det går att köra Qconnect med Qualsoft programmet från Tony Firschman ihop med ett Hayes-kompatibelt modem ? Om så är fallet. Hur ställer man då in programmets parametrar ? --- msged 1.99L TC2 (TG-c) * Origin: Lars Nilsson - Stockholm, Sweden (2:201/108) Slut på text 178 av Lars Nilsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 179 1989-10-12 16:51 5 rader av Bo Arnoldson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Lars Nilsson Ärende : Re: Qualsoft + Qconnect + Hayes ---------------------------------------- Jag har för mig att den senaste versionen av QLT klarar detta. Har själv försökt med den version jag har utan att lyckas (tror det är version 2.3 alltså inte den senaste). --- * Origin: EDKX 1 (2:201/108) Slut på text 179 av Bo Arnoldson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 180 1989-10-13 12:51 3 rader av Bjorn Jonsson Mottagare : QL och Z88 Ärende : 8049 ------------- Finns det någon som har en assembler för 8049 som snurrar i en QL? --- * Origin: EDKX 1 (2:201/108) Slut på text 180 av Bjorn Jonsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 181 1989-10-14 17:28 8 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Matti Zemack Ärende : Re: PASCAL ------------------- En bra bok i PASCAL tycker jag är "Programmering i PASCAL " av Anders Haraldsson. ISBN 91-44-16073-9 utgiven på Studenlitteratur. Förutom att den är på svenska så finns många bra exempel. Jag använder själv Metacomco's Lattice Pascal till QL men det finns säkert andra lika bra eller bättre. Problemen med Pascal kompilatorer är att de har egenheter som gör det svårt att flytta program mellan dem. --- * Origin: EDKX 1 (2:201/108) Slut på text 181 av Goran Gladh

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 182 1989-10-15 12:34 9 rader av Michael Cronsten /Jamtsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : Tips från QUANTA-tidningen oktober `89. ------------------------------------------------ Om man har behov att skapa en kort textfil på bara några rader så går det bra att öppna en fil så här direkt i basic utan att behöva ladda in en editor. COPY CON TO mdv1_testfil sen skriver du in den text du vill ha med och avslutar med CTRL-Space så stängs filen. Nackdelen med detta förfarande är att du inte ser vad du skriver, det ekas nämligen inte ut på skärmen! För att sen kolla att filen blev som du ville ha den kan du skriva COPY mdv1_testfil to SCR och kolla att det blev rätt. * Origin: EDKX 1 (2:202/602) Slut på text 182 av Michael Cronsten /Jamtsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 183 1989-10-18 17:25 6 rader av Michael Cronsten /Jamtsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : Det nya operativsystemet MINERVA till QL. -------------------------------------------------- Jag funderar på att beställa detta, är det någon mer som är intresserad kan ni väl svara per nätbrev eller ringa 010-501565 och lämna ett meddelande (typ tel.svarare). Mvh. Michael Cronsten, Jamten-TCL 202/602 * Origin: Jamten, föreningsbas för JHDK 642-10300 (2:202/602) Slut på text 183 av Michael Cronsten /Jamtsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 184 1989-10-17 17:14 8 rader av Bo Arnoldson Mottagare : QL och Z88 Ärende : Vad gör jag för fel? ----------------------------- Jag gör: ex mkqarc;ram1_ (det ligger några filer där, den första heter boot) Då får jag följande meddelande: mkqarc: Cannot read from ram1_boot --- fil slut (svenskt ROM) Har jag en 'gammal' version av mkqarc?? --- * Origin: EDKX 1 (2:201/108) Slut på text 184 av Bo Arnoldson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 185 1980-01-01 01:39 18 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Goran Gladh Ärende : Re: PASCAL ------------------- * Original to Goran Gladh @ 2:201/108.0 * Forwarded 01 Jan 80 01:40:04 by Lars Nilsson @ 2:201/108.7 GG> Jag använder själv Metacomco's Lattice GG> Pascal till QL men det finns säkert andra lika bra eller GG> bättre. Problemen med Pascal kompilatorer är att de har GG> egenheter som gör det svårt att flytta program mellan dem. Jag gjorde ett enkelt testprogram för att kolla hur bra olika kompilatorer och maskiner var på arimetik och trigonometri. Det var då stora problem just med Metacomco pascal . Det måste vara buggar då det gäller matematiska operationer. ( I alla fall på min version ) Computer One Pascal gick det bättre med. För mig visade det sig att Basic kompilerad med Supercharge var snabbast. / Lars Nilsson ( InterNet: etxsral@tnetxa.ericsson.se ) --- msged 1.99L TC2 (TG-c) * Origin: Lars Nilsson - Stockholm, Sweden (2:201/108.7) Slut på text 185 av Lars Nilsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 186 1980-01-01 00:17 12 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Michael Cronsten /Jamtsysop Ärende : Det nya operativsystemet MINERVA till QL. -------------------------------------------------- MC> Jag funderar på att beställa detta, är det någon mer som är MC> intresserad MC> kan ni väl svara per nätbrev eller ringa 010-501565 och lämna MC> ett MC> meddelande (typ tel.svarare). Vad skulle priset bli ? /Lars Nilsson ( InterNet: etxsral@tnetxa.ericsson.se ) --- msged 1.99L TC2 (TG-c) * Origin: Lars Nilsson - Stockholm, Sweden (2:201/108.7) Slut på text 186 av Lars Nilsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 187 1989-10-21 01:00 6 rader av Johan Xxxxx <1> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Lars Nilsson Ärende : Det nya operativsystemet MINERVA till QL. -------------------------------------------------- -> MC> kan ni väl svara per nätbrev eller ringa 010-501565 och lämna -> MC> ett meddelande (typ tel.svarare). -> -> Vad skulle priset bli ? Tja, 23 öre tror jag det ligger på. --- * Origin: Folke Pudas and the Matströjkers... <ONUM> (2:201/127.2) Slut på text 187 av Johan Xxxxx <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 188 1989-10-21 18:25 8 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Lars Nilsson Ärende : Re: PASCAL ------------------- Nu kanske inte frågeställaren var ute efter en snabb kompilator utan något att lära sig Pascal på. Några buggar har jag inte hittat men det beror väl på att jag inte har provat allt.Pascal togs ju fram för att undervisa i struktureradprogrammering och det syftet uppfylls ju väldigt väl......Det är ju kul att kompilerad Super BASIC står sig så brai konkurensen. Har du kollat hur C klarar sig också? --- * Origin: EDKX 1 (2:201/108) Slut på text 188 av Goran Gladh

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 189 1989-10-22 16:46 6 rader av Lasse Bergqwist Mottagare : QL och Z88 Ärende : MedlenÄD ----------------- Jag är en stackars Silnclair QL användare som skulle vilja veta om det finns någon klubb för dessa maskiner i Stockholm eller Sverige Tacsam för svar Lasse I Bromma --- * Origin: EDKX 1 (2:201/108) Slut på text 189 av Lasse Bergqwist

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 190 1989-10-22 19:23 18 rader av Bo Arnoldson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Lasse Bergqwist Ärende : Svenska QL gruppen i Göteborg -------------------------------------- Adress: Svenska QL Gruppen Toftaåsgatan 73 421 47 Västra Frölunda Ny medlem: Sätt in 125 kr på postgiro 62 81 58 - 8 Avgiften gäller per kalenderår. 10 kr extra per månad fram till årsskiftet. Syfte: ? Ger ut QL bladet Har stort bibliotek av fri programvara anordnar resor klubbmöten osv --- * Origin: EDKX 1 (2:201/108) Slut på text 190 av Bo Arnoldson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 191 1989-10-22 19:28 7 rader av Bo Arnoldson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Michael Cronsten Ärende : mkqarc/unqarc ---------------------- Efter ditt (privata) brev har jag kollat upp fillängderna. Mina versioner av mkqarc/unqarc var 20 resp 10 bytes för korta! Lustigt att programmen inte kraschade!! Mvh --- * Origin: EDKX 1 (2:201/108) Slut på text 191 av Bo Arnoldson Kommentar i text 192 av Michael Cronsten /Jamtsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 192 1989-10-23 18:20 8 rader av Michael Cronsten /Jamtsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 191 av Bo Arnoldson Ärende : mkqarc/unqarc ---------------------- Det verkar konstigt att mkqarc och unqarc vra 10 resp. 20 bytes för korta. Kan du beskriva var du fick tag i dom? Om du hämtat dom i EDKX1 bör dom vara den senaste versionen. Om dom då inte fungerar måste jag fixa nya filer som garanterat fungerar (tyvärr har jag aldrig testat dom så utförligt själv). Mvh Michael C. * Origin: Jamten, föreningsbas för JHDK 642-10300 (2:202/602) Slut på text 192 av Michael Cronsten /Jamtsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 193 1980-01-01 00:41 34 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Goran Gladh Ärende : Re: PASCAL ------------------- GG> Nu kanske inte frågeställaren var ute efter en snabb GG> kompilator utan något att lära sig Pascal på. Några buggar GG> har jag inte hittat men det beror väl på att jag inte har GG> provat allt.Pascal togs ju fram för att undervisa i GG> struktureradprogrammering och det syftet uppfylls ju väldigt GG> väl......Det är ju kul att kompilerad Super BASIC står sig så GG> brai konkurensen. Har du kollat hur C klarar sig också? Testen jag körde kallades SAVAGE och den hittade jag i BYTE Oct 1987 sid 277. Funktionen ser ut så här: A := Tan(ArcTan(Exp(Ln(Sqrt(A*A))))) + 1.0 . Man utgår från A=1 och kör tex. 1000 gånger. Man skall då få A=1000.00... Med Supercharge tog det 16 sekunder . Computer One Pascal tog 18 sekunder . Metacomco/Lattice C tog ca 180 sekunder ! ,men C gav den bästa nogrannheten då Trig-funktionerna äro Double ( 32 eller 64 bitar ? ). Anledningen till att C var så långsamt borde bero på att man använder QDOS Math-Pack. Metacomco Pascal klarade överhuvudtaget inte att kompilera uttrycket utan jag fick dela upp det i flera omgångar. Det var överhuvudtaget mycket besvär innan jag fick det att funka med MetaComco Pascal. Jag har för mig att det tog ca 23 sekunder med Meta Pascal. I pascal har jag använt en funktion: Tan:= sin( x ) / cos ( x ). Alla siffror är hämtade från skallen ! Inte omöjligt att jag kommer ihåg helt fel. Jag kan redovisa dom exakta sifforna senare. Jag tänker försöka skriva en liknande test i FORTH och börjat titta på detta annorlunda språk. / Lars Nilsson ( InterNet: etxsral@tnetxa.ericsson.se ) --- msged 1.99L TC2 (TG-c) * Origin: Lars Nilsson - Stockholm, Sweden (2:201/108.7) Slut på text 193 av Lars Nilsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 194 1980-01-01 00:44 10 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Johan Xxxxx Ärende : Det nya operativsystemet MINERVA till QL. -------------------------------------------------- JL> LN> Vad skulle priset bli ? JL> Tja, 23 öre tror jag det ligger på. Nu menade jag priset på själva operativsystemet :-) / Lars Nilsson (InterNet: etxsral@tnetxa.ericsson.se ) --- msged 1.99L TC2 (TG-c) * Origin: Lars Nilsson - Stockholm, Sweden (2:201/108.7) Slut på text 194 av Lars Nilsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 195 1989-10-25 21:04 9 rader av Bo Arnoldson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Michael Cronsten /Jamtsysop Ärende : Re: mkqarc/unqarc -------------------------- Oroa dig inte! I båda fallen kommer filerna från EDKX1. De felaktiga har dock av någon anledning blivit stympade (jag hade fått dem av en annan person som laddat ned dem ifrån EDKX och sedan skickat till min burk Piraya som jag hämtat till min QL...puh.. Det luriga var dock att proggen inte kraschade utan bara gav helt vanliga felmeddelanden (iofs inte särskilt logiska sådana med tanke på deras uppgift). --- * Origin: EDKX 1 (2:201/108) Slut på text 195 av Bo Arnoldson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 196 1989-10-29 16:01 4 rader av Mattis Andersson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Lars Nilsson Ärende : Re: PASCAL ------------------- Metacomcos Pascal är fruktansvärt jobbig att använda. Buggig och triist och mängder av begränsningar. Urrk... --- * Origin: EDKX 1 (2:201/108) Slut på text 196 av Mattis Andersson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 197 1989-10-29 22:45 5 rader av Goran Gladh Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Lasse Bergqwist Ärende : Re: MedlenÄD --------------------- Jo, det finns det. Den heter Svenska QL gruppen och finns på Chalmers i Göteborg. De har en filial i Stockholm också. Det finns programbibliotek och klubbtidning bland annat. --- * Origin: EDKX 1 (2:201/108) Slut på text 197 av Goran Gladh

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 198 1989-10-30 18:39 9 rader av Lars Nilsson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Mattis Andersson Ärende : Re: PASCAL ------------------- MA> Metacomcos Pascal är fruktansvärt jobbig att använda. Buggig MA> och triist och mängder av begränsningar. Urrk... Håller med till 100 %. Har du möjligen provat någon annan pascal förutom metacomco och computer one ? Tex. Prospero Pascal ? Mvh Lars Nilsson ( InterNet: etxsral@tnetxa.ericsson.se ) --- msged 1.99L TC2 (TG-c) * Origin: Lars Nilsson - Stockholm, Sweden (2:201/108.7) Slut på text 198 av Lars Nilsson Kommentar i text 205 av Matti Zemack <67>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 205 1989-11-07 09:47 4 rader av Matti Zemack <67> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 198 av Lars Nilsson Ärende : Re: PASCAL ------------------- JAG VET INTE HUR MAN GöR FöR ATT SKICKA BREV I TCL, SÅ ATTT DET BLIR SåHÄR ISTÄLLET... ANG. PASCALEN, * Origin: Jamten, föreningsbas för JHDK 642-10300 (2:202/602) Slut på text 205 av Matti Zemack <67>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 199 1989-11-03 23:40 11 rader av Mattis Andersson Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text av Lars Nilsson Ärende : Re: PASCAL ------------------- Nix. Kanske Prosperos är bättre. Var det inte någon jämförelse i QL-bladet mellan olika kompilatorer ? Proseperos Fortran fick ju ganska högt betyg om jag inte missminner mig. Det kanske även gäller för Pascal:en ? Metacomcos Lattice C är inte heller speciellt kul. Iofs kan jag ganska lite C men det tar evigheter att kompilera... Har man kört t ex Turbo C en gång orkar man bara inte hålla på med Metas dito... --- * Origin: EDKX 1 (2:201/108) Slut på text 199 av Mattis Andersson Kommentar i text 212 av Mattias Andersson <99>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 212 1989-11-09 22:32 4 rader av Mattias Andersson <99> Mottagare : QL och Z88 Kommentar till text 199 av Mattis Andersson Ärende : Re: PASCAL,C --------------------- Den som lyckas kompelera C programet överhuvud taget med M.drivar. Jag får inte mitt att fungera, desutom saknar jag manual till editorn och resten av manualen är aldeles fö förvirad. Mvh......Eskes * Origin: Jamten, föreningsbas för JHDK 642-10300 (2:202/602) Slut på text 212 av Mattias Andersson <99>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 200 1989-11-05 12:57 5 rader av Michael Cronsten /Jamtsysop <1> Mottagare : QL och Z88 Ärende : QL World. ------------------ Jag undrar vad som har hänt med QL World, jag har fortfarande inte fått novembernumret.. Mvh Mi Cro * Origin: Jamten, föreningsbas för JHDK 642-10300 (2:202/602) Slut på text 200 av Michael Cronsten /Jamtsysop <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 201 1989-11-05 20:46 31 rader av Bo Nordstrom <445> Mottagare : QL och Z88 Ärende : Allt möjligt --------------------- Har använt MCC Pascal en del själv. Den är inte att rekommendera. Full av löss. Computer One Pascal mkt bättre. Den har integrerad editor, länkare och kompilator. Dvs allt körs som ett prog. Annars är den bästa Pascalen Prosperos Pro Pascal. Den har allt. Alla Qdos funktioner av värde finns implementerade. Kräver dock att man har en egen editor. Den har också ett prom man måste sticka i för att köra. Det är samma prom till Pro Fortran och Pascal. Jag har prommet på CSTs minnesexpansion, koden är mao positionsoberoende. MCC C har också en promkapsel, den är dock i sann MetaComCo anda positionsberoende och måste stickas i QLs promport. C är ett fantastiskt bra språk och MCC Lattice C är en fantastiskt dålig kompilator. Den har inga Qdos funktioner alls implementerade när den kommer. Allt får man antingen skriva själv eller knycka från Quantas bibliotek. Om man kan C så är MCC C någorlunda att använda, men för en nyörjare är den en mardröm. Är det ngn som har hört ngt om de nya C kompilatorerna till QL? Det har ju stått en del om sådana i senare QL World. Det är vad som behövs för att göra en bra maskin trevlig att programmera. Någon frågade om tangentbordsmembran. De kan köpas från MicroSystem Data AB (alias Svendska QL Gruppen). Varför inte titta upp på nästa möte? De avhålls den andra Lördagen i varje månad på Fysiken på Chalmers, 2:a vån, kl 11.00. QL Bladet har blivit försenat pga pressbyte på Chalmers teknologtryck. En QL-mässa i Belgien har också spelat en viss roll. Nästa möte kommer vi att visa en film tagen under QL-mässan i Belgien. Jag har sett QL-gruppens tangentbordstinterface i action. Har själv ett kretskort som jag skall bestycka snarast möjligt. Mer om detta senare. Kör sedan några dagar modem. Tandata Qconnect. Tony Firshmans terminalprg är väldigt bra. Har någon erfarenhet av MegaQutes program ihop med Tandata Qconnect (utan Qcall delen). Jag har haft tillfälle att prova en Beta testversion av den men den funkar inte så bra ihop med Tandata prylarna. --- * Origin: -=P=I=X=- / Psion Info Xchange (+46-31-960447) (2:202/304) Slut på text 201 av Bo Nordstrom <445>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 202 1989-11-06 08:59 18 rader av Matti Zemack <67> Mottagare : QL och Z88 Ärende : TEXT 87 ---------------- FINNS DET NÅGON SOM VET HUR MAN SKRIVER UT Å,Ä OCH ö GENOM TEXT87?? GENOM FOUNTEXT88 GÅR DET NATURLIGTVIS, MEN EJ GENOM FX80DRAFT.. JAG ANVÄNDER EN ENGELSK QL, JM-ROM þ(SNART MINERVA)", OCH EN SEIKOSHA SP-1000 QL GJORD HOS BECKKMAN FöR ETT ANTAL ÅR SEDAN... DET BÄSTA ÄR OM DU KAN RINGA MIG I STOCKHOLM PÅ TEL 08-53 82 22 ELLER TEL 08-54 56 79. FRÅGA EFTER MATTI. UPPGE DITT NAMN OCH NUMMER SÅ RINGER JAG TILLBAKS TILL DIG, DVS DU SLIPPER BETALA ETT DYRT SAMTAL TILL SOCKHOLM... MVH MATTI ZEMACK 08-53 82 22, ELLER 08-54 56 79 SPA * Origin: Jamten, föreningsbas för JHDK 642-10300 (2:202/602) Slut på text 202 av Matti Zemack <67>